Auteur Topic: Das reinigen  (42408 keer gelezen)

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Das reinigen
Reactie #105 Gepost op: 19 juni 2013 - 16:36:16
Ja hoor: mijn vriendin doet haar suede rokjes gewoon in de was!
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

TB82

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #106 Gepost op: 19 juni 2013 - 16:36:45
*note to self: 'niet te snel met Heinzelmann in discussie treden'.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #107 Gepost op: 19 juni 2013 - 16:54:10
*note to self: 'niet te snel met Heinzelmann in discussie treden'.

Niet bang zijn hoor!
Niks mis met een goeie discussie, met argumenten en feitelijkheden overtuig je me in het geval ik dat niet ben, maar ik probeer altijd al om geen beweringen te doen die ik niet  kan staven en bemoei me niet met zaken waar ik geen verstand van heb.
Bovendien –ook niet onbelangrijk om te weten– gaat het mij nimmer om de man maar altijd –slechts– om de bal!

Niks om je zorgen over te maken dus: als je het bij het rechte eind hebt zal ik dat direct erkennen.
Sterker nog: dat is nu één van de manieren waarop ik mijn 'kennis' bouw!

In mijn opinie –die ik ook altijd als zodanig herkenbaar wil laten zijn: subjectief– is dat een aan te bevelen methode, omdat ik weet dat 'ie voor mezelf erg goed werkt.
Maar daar hoeft natuurlijk verder niemand zich wat van aan te trekken.

Feiten zijn echter niet hetzelfde als opinies en inhoudelijke discussies zijn geen gezellig gebabbel, praatjes voor de vaak of wedstrijdjes vèrspugen.
Dat wordt –zeker op de interwebs– nog wel eens over het hoofd gezien, is ook iets 'van deze tijd', maar maakt het een en ander er niet altijd makkelijker of prettiger op.

Nogmaals: ik kom hier niet om te kissebissen, te twisten of om anderen de loef af te steken, ik hoop dat dat duidelijk is, want ik zou het vervelend vinden als die indruk mocht ontstaan.

Wat mij betreft, en in alle vrindschappelijkheid: Klaar!

Laatst bewerkt op: 19 juni 2013 - 17:00:43 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #108 Gepost op: 19 juni 2013 - 16:57:00
Ja hoor: mijn vriendin doet haar suede rokjes gewoon in de was!

Ah, kijk aan!

Zo zie je maar, steek ik van twee korte zinnetjes toch weer wat op: zo kan het ook!

Cheers.  :P
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #109 Gepost op: 19 juni 2013 - 17:54:50
Gewoon op het wolwasprogramma!
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

explorator

• Gebruiker
  • Textilreinigungsmeister
    • Bekijk profiel
Reactie #110 Gepost op: 26 juni 2013 - 23:37:22
Beste Heinzelmann,

Eindelijk heb ik even de tijd om te reageren op jouw post.

Allereerst een mea culpa van mijn kant;  ik neem mijn woorden terug.

Het klopt inderdaad niet dat jij de mensen opriep om tetra of tri te kopen om zelf aan vlekken te gaan klooien .  Het is inderdaad niks voor niks dat deze middelen niet meer in de reguliere handel te verkrijgen zijn al is jouw advies om het dan alleen maar buitenshuis te gebruiken naar mijn mening nog steeds niet goed; niet alleen heeft het kankerverwekkende ( wordt makkelijk door de huid opgenomen) maar heeft het ook milieuverontreinigende eigenschappen ( het kan het bodemwater ernstig verontreinigen).

Ook neem ik terug dat je de plank misslaat over jouw opmerking dat je bijna alle kleding zelf kunt wassen.
Inderdaad, dat kan je wel. echter....              of het resultaat naar tevredenheid zal zijn hangt af van het soort kleding , praat je over niet confectioneerde kledingstukken kan je deze over het algemeen inderdaad met water behandelen maar met samengestelde kleding stukken ( zoals kostuums) is de ervaring toch heel anders; hier geeft toch vlieseline, stiksels als ook de samenstelling van verschillende stoffen vaak voor een niet bevredigend resulaat.  ( let wel, dit is niet alleen mijn eigen ervaring of die van de branche maar ook bijvoorbeeld die van het TNO of het duitse instituut Hohenstein.

Natuurlijk zal jouw ervaring anders zijn dan de mijne maar nogmaals,  in jouw verhaal is het mij niet helemaal duidelijk over wat voor soort kledingstukken je het hebt die je kunt wassen waardoor er dus misverstanden kunnen ontstaan.  (  ook mij is het er aan gelegen om op deze forum een zo best mogelijk antwoord te geven)

dan nog 2 dingetjes;
jij vroeg je af waar leert iemand dat vak?  hier in nederland verzorgt de netex in samenwerking met OTT (Stichting Opleiding en Training Textielreiniging) de vakopleidingen voor de stomerij. dit is een schriftelijke opleiding en praktijk gerichte trainingen.  ( Zelf heb ik een paar jaar  in Duitsland op een "Berufsfachschule" gezeten waarna ik daarna ook nog mijn "Meisterausbildung" daar heb gedaan.

bloed verwijderen; 
wat zeer goed helpt is een wattenstaafje gedept in ammoniak( let wel; niet op witte wol of linnen gebruiken ivm beschadigen van het optisch wit)

Wünsche euch ein schönen Abend

explorator

explorator

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #111 Gepost op: 27 juni 2013 - 23:58:35
Nou... dat ligt er wel aan welk suede; een paar Clarks DBs of een pigskin petje kan inderdaad prima, maar met kleding zou ik het persoonlijk niet aandurven...  :-^

(Wat lopen we ineens gezellig samen te fluiten, Mark!)

van een duitse "Ledermeister" kreeg ik de volgende tip; "Was in Wasser hergestellt wurde soll man nicht waschen" maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen

( zie je heinzelmann;  ook ik leer het al..)   :wink:

Jimmy The Saint

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Das reinigen
Reactie #112 Gepost op: 11 oktober 2013 - 19:39:39
Mijn vraag, die misschien enigzins off topic is, is wat de ervaringen zijn met stomerijen op dit punt. Ik heb een aantal dassen die ik vanwege een paar vlekken niet meer draag en dat is eigenlijk best wel zonde. De das van Ermenegildo Zegna is dan weer net wat te duur om er zomaar op de gok wat schoonmaakproductjes tegenaan te gooien.
Hoe goed worden vlekken na een behandeling bij een stomerij verwijderd? Krijg ik ze daarmee gegarandeerd schoon?

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Das reinigen
Reactie #113 Gepost op: 11 oktober 2013 - 20:16:01
Ligt eraan wat er in zit he..

Manjuice? Ja verdwijnt..
Olie omdat je glijmiddel op was? Wordt lastig..

Vriend35

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Das reinigen
Reactie #114 Gepost op: 11 oktober 2013 - 20:20:09
Ligt eraan wat er in zit he..

Manjuice? Ja verdwijnt..
Olie omdat je glijmiddel op was? Wordt lastig..

+1

Je kunt altijd bij de stomerij langsgaan hun weten zelf het beste wat allemaal mogelijk is

Jimmy The Saint

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Das reinigen
Reactie #115 Gepost op: 12 oktober 2013 - 09:10:53
Dank Emilio. Bij nader inzien denk ik wel dat ze me wel moeten kunnen helpen, het was gelukkig geen olie.

explorator

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Das reinigen
Reactie #116 Gepost op: 12 oktober 2013 - 19:13:42
ga dan wel naar een "warme"stomerij;   dit is een bedrijf die op die locatie zelf reinigt