Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612261 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #870 Gepost op: 30 mei 2012 - 09:00:13
Ik vind Berluti overrated. Itt Alden.

Berluti;
Overrated? neen.
Overpriced? jawel.

Moet je toch een keertje op Berluti gaan lopen, ik had destijds ook een beetje mijn twijfels.

Ze zien er niet alleen mooi elegant uit, itt Alden, maar dragen ook nog eens comfortabel als pantoffeltjes.

Tegen veel water kunnen ze minder goed, maar wanneer je de naad tussen zool en bovenleer direct behandelt
met een door Berluti leverbare substantie m.b.v. een tandenborstel, heb je daar eigenlijk ook geen last meer van.

„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #871 Gepost op: 30 mei 2012 - 09:07:26
Even met Tattoo Rob gesproken (in Leiden). Was ooit  -in de jaren '70 van vorige eeuw-  een klasgenootje van mij op de Montessori School (in die tijd was het nog not done dat Montessori onderwijs  :mrgreen:). Hyper intelligente jongen destijds, nu al jaren eigenaar van een tattoo shop. Het kan verkeren.

Zijn advies; schoen goed kaalmaken en een echte tattoo is op leder dan geen probleem.

Overigens ik blijf het afschuwelijk vinden, al zijn er  -in de getoonde voorbeelden-  zeer zeker kunstzinnige aspecten te vinden.
Vakmanschap dat wel, maar het eindresultaat op de schoen geeft een hoog "souteneurs" gehalte.

P.S.
@ Leone, volgens mij zat Wolf je te voeren  ;)
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

drawa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #872 Gepost op: 07 juni 2012 - 10:48:22
Kan je zwarte schoenen eigenlijk strippen en bijvoorbeeld donkerbruin maken?

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #873 Gepost op: 08 juni 2012 - 09:50:16
Ja dat kan afhankelijk van het gebruikte leer.

Als het door en door geverfd leer is gaat het nooit echt mooi worden.

Als het echter je gestripte schoenen betreft die jij zelf zwart hebt gemaakt, lukt dat wel.
Het vergt iets meer aceton voor de laatste ontkleuring van het leer.

Na het bruin kleuren wel goed in de renovateur zetten, zodat ze weer mooi gevoed worden en daarna de glans er op met was.

L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #874 Gepost op: 12 juni 2012 - 15:23:55
Update:

Na een lange zoektocht heb ik eindelijk een donor schoen gevonden voor mijn project, of eigenlijk moet deze nog gemaakt worden.
Ik heb kunnen regelen dat ze bij Meermin een schoen voor me maken in ongekleurd leer (met het MTO programma).

Collection:                MTO
Style:                       101332
Last:                        Ama
Lasting:                   Hand lasted
Upper Leather:        Raw Vegano Calf
Lining Leather:        Dark Green Calf
Sole:                        Single leather sole (channeled)
Edge finishing:         Black
Construction:           GY-2/ Handwelted goodyear

Heb ten opzichte van het plaatje alleen gekozen voor 3 vetergaten ipv 6.
Zoals de meesten van jullie weten is het enige nadeel dat dit 12-14 weken duurt.
Tot die tijd kan ik me gelukkig uitleven op 0,5 m2 kalfsleer dat ik op internet heb gekocht  :)

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #875 Gepost op: 12 juni 2012 - 15:48:22
Gaaf! Heel erg benieuwd naar dit project.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Pat

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #876 Gepost op: 12 juni 2012 - 16:06:07
Gaaf! Heel erg benieuwd naar dit project.

Inderdaad. Veel foto's maken BB.

Mediaman

• Gast
Reactie #877 Gepost op: 12 juni 2012 - 16:52:06
Heel mooi en graag veel foto's!

Welke kleur gaan ze worden?

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #878 Gepost op: 12 juni 2012 - 17:10:50
Inderdaad. Veel foto's maken BB.

Zal ik zeker doen. Ik heb Pepe gevraagd of hij foto's kon maken van alle productiestadia van de schoen.
Dit bleek geen probleem te zijn dus als het goed is heb ik straks foto's van het gehele productieproces  :)

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #879 Gepost op: 12 juni 2012 - 17:13:24
Welke kleur gaan ze worden?

Ik ben er nog niet helemaal uit. Wellicht ontdek ik nog een leuke combinatie tijdens het besmeuren van het stuk kalfsleer dat ik heb gekocht.
Ik wil in ieder geval iets met twee kleuren en de kans dat bruin er daar een van is is groot.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #880 Gepost op: 12 juni 2012 - 17:17:47
Zal ik zeker doen. Ik heb Pepe gevraagd of hij foto's kon maken van alle productiestadia van de schoen.
Dit bleek geen probleem te zijn dus als het goed is heb ik straks foto's van het gehele productieproces  :)

Dat zou fantastisch zijn!  Hopelijk zijn er ook veel details op te zien, want ik ben best benieuwd naar de constructie van hun Linea Maestro.
Voor zover ik weet is in de Classic Line, zoals in de meeste schoenen tegenwoordig, gemming toegepast.  Het zijn pas de veel duurdere, en vaak bespoke schoenen waar hand welting bij gebruikt wordt.  Ik vind het dus best sterk dat ze voor zo'n lage prijs toch zo'n goede constructiemethode zouden kunnen aanbieden.  Ik kijk er naar uit!
Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het resultaat van je project, het leer van de upper zal er in ieder geval al goed voor geschikt zijn denk ik.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #881 Gepost op: 12 juni 2012 - 17:40:01
Dat zou fantastisch zijn!  Hopelijk zijn er ook veel details op te zien, want ik ben best benieuwd naar de constructie van hun Linea Maestro.
Voor zover ik weet is in de Classic Line, zoals in de meeste schoenen tegenwoordig, gemming toegepast.  Het zijn pas de veel duurdere, en vaak bespoke schoenen waar hand welting bij gebruikt wordt.  Ik vind het dus best sterk dat ze voor zo'n lage prijs toch zo'n goede constructiemethode zouden kunnen aanbieden.  Ik kijk er naar uit!
Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het resultaat van je project, het leer van de upper zal er in ieder geval al goed voor geschikt zijn denk ik.

De vraag die bij mij dan opkomt is in hoeverre hand welting een goede indicator is voor kwaliteit. Ik begrijp dat het vooral veel arbeidsintensiever is, maar dat hoeft volgens niet direct te betekenen dat de schoenen er ook beter van worden toch? Voor mij is het trouwens niet essentieel of het veel beter is of niet, hoogstens mooi meegenomen. Ik vind vooral die ambacht prachtig!

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #882 Gepost op: 01 juli 2012 - 10:55:41
Ik heb de laatste pagina's van dit topic met veel plezier gelezen en vroeg me twee dingen af:

- Kan je de behandeling die zowel Chris als Bastiaan doen ook toepassen op CJ's aangezien het leer op een andere manier wordt gekleurd dan bijv. Santoni
- Ligt deze methode ook voor de hand wannneer ik mijn schoenen een volle tint donkerder wil kleuren, of kan ik dit beter met wax en crème doen (tips om dit succesvol te doen zijn zeer welkom

guest45

• Gast
Reactie #883 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:02:38
Dit kan ook bij C&J, Henley maar alleen als je de schoenen donkerder wil kleuren.

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #884 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:06:21
Kan je ook crème of pommadier gebruiken om de schoen iets donkerder te krijgen? En kan je de crème mengen om een optimale kleur te krijgen?