Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612258 keer gelezen)

guest45

• Gast
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #885 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:29:04
Sommige cremes bevatten meer pigment dan andere. Kiwi bijvoorbeeld meer dan LCA en Saphir. Over het algemeen hebben de substanties in glazen potjes weer meer pigment dan die van blikjes. Als de schoenen erg licht zijn kun je er zeker resultaten mee behalen.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #886 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:31:47
Ik heb een paar neuzen van mijn zwarte Westbournes, waar de kleur vanaf is. Ooit eens iets te enthousiast met wasbenzine aan de slag geweest. Aangezien ik gisteren even bij Van der Geest was, gelijk maar een potje zwarte indringverf van Saphir meegenomen. Nu hoop ik dat ik er vanmiddag aan toekom.

Nog tips, Chris?

Ik zat zelf te denken om ze niet helemaal te strippen, maar gewoon goed ontvetten, omdat het zwart is en ook gewoon weer zwart moet worden, maar dan egaal.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #887 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:33:35
zwart is zo saai. beetje groen of blauw doorheen?
live and let die

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #888 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:35:50
Gaat 'm niet worden, zijn mijn bijna dagelijkse werkschoenen. :P

guest45

• Gast
Reactie #889 Gepost op: 01 juli 2012 - 11:50:43
Nog tips, Chris?

Er kan met zwarte verf en zwarte schoenen niet zo veel mis gaan lijkt me. Hoe minder het nodig is om te ontvetten/strippen des te beter.

Pas wel op je bureau en compu scherm met die verf  :lol:

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #890 Gepost op: 01 juli 2012 - 12:26:35
Ja, dat zei die schoenmaker ook al. Wat eenmaal ergens op zit, krijg je er niet meer uit. :-)

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #891 Gepost op: 01 juli 2012 - 12:34:08
Ik heb een paar neuzen van mijn zwarte Westbournes, waar de kleur vanaf is. Ooit eens iets te enthousiast met wasbenzine aan de slag geweest. Aangezien ik gisteren even bij Van der Geest was, gelijk maar een potje zwarte indringverf van Saphir meegenomen. Nu hoop ik dat ik er vanmiddag aan toekom.

Nog tips, Chris?

Ik zat zelf te denken om ze niet helemaal te strippen, maar gewoon goed ontvetten, omdat het zwart is en ook gewoon weer zwart moet worden, maar dan egaal.

Beetje aceton op de doek doen en ontvetten, aceton vervliegt voor het echt in het leder kan trekken en lost de overtollige vetbestandelen op. Dan de zwarte indringverf gebruiken. Beter twee of drie dunne laagjes na elkaar laten intrekken dan één dikke laag. Door twee of drie dunnen laagjes te creëren krijg je een veel mooiere dekking van het zwart op/in het leder. Verder poetsinstructies ken je wel. Daarna dus beetje vetten met bijvoorbeeld Saphir renovateur dan pigmentcrème en afpoetsen met wax.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #892 Gepost op: 01 juli 2012 - 13:32:05
Er zitten nu drie laagjes op. Een uurtje drogen staat er. Lijkt me wat kort. Wel mooi gedekt weer.

guest45

• Gast
Reactie #893 Gepost op: 01 juli 2012 - 13:39:34
Een uurtje is meer dan genoeg hoor.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #894 Gepost op: 01 juli 2012 - 15:37:53
Op styleforum is er iemand die schoenen patineert als beroep. In een topic geeft hij (vrij veel) informatie over hoe hij precies schoenen patineert.
Opvallend vond ik dat hij na elke laag indringverf  de schoenen behandelt met renovateur en (zo ver ik me herinner)  met schoen creme voor nog meer pigment, alvorens hij een nieuwe
laag verf aanbrengt. Hij zegt dat de patina hierdoor duurzamer wordt.
Ook raadt hij aan om, ongeacht hoe donker je beoogde eindresultaat is te beginnen met een lichte kleur en deze langzaam op te bouwen tot de kleur die je wil. Hijheeft het in het topic
over soms wel meer dan 10 lagen verf! Uiteindelijk zorgt dit volgens hem voor meer diepte in de kleur.

Ik heb natuurlijk de proef op de som genomen, zij het weliswaar op een lap kalfsleer (dus geen schoenen). Hierdoor kan ik de door hem gestelde duurzaamheid niet testen.
Wat me wel op viel:

- Ik gebruik de hier aangeraden 'Saphir Teinture Francaise' (evenals hem trouwens). Donkere kleuren als bruin, blauw of groen zijn onverdund vrij donker. Als je graag een lichte kleur als eindresultaat wil hebben moet je de basiskleur in het begin sterk verdunnen (met de 'basis' Teinture Francaise'). Ik heb 10+ lagen gebruikt (met daar tussen renovateur) en wou een groene kleur als eindresultaat (neigend naar lichtgroen). Met elke laag wordt de kleur donkerder. Hierdoor heb ik de groene kleur in het begin verdunt in een verhouding 1/4 met de basis. Na elke 2 lagen heb ik de verhouding iets aangepast tot de verhouding 1/1.

- Na het aanbrengen van een laag renovateur dringt de verf, zoals verwacht minder goed in. Mijn ervaring was dat, wanneer je de renovateur kort na het aanbrengen van een laag verf aanbrengt de renovateur zeer snel de kleur aannam de van de verf (groen dus in mijn geval). Dit wijst er volgens mij op dat de verf dan nog niet goed is ingetrokken. Hoe langer ik wachtte des te beter dit echter ging (de renovateur werd minder snel groen).

- Door gebrek aan tijd heb ik op dit moment nog maar 2 staaltjes gemaakt. Een volgens de bovenste manier en een waarin in maar 4/5 lagen heb gebruikt (zonder renovateur tussen deze lagen). Als finish heb ik beide staaltjes behandelt met wax. Echter zijn de kleuren van deze staaltjes niet gelijk waardoor de diepte van de kleur moeilijk te vergelijken is. Duurzaamheid kan ik zoals gezegd niet testen. Qua glans is er geen verschil. Beiden kun je zo hard laten glansen als je wil.

Wellicht maakt ik binnenkort 2 staaltjes met dezelfde kleur, volgens de bovenste twee manieren om een beter oordeel te geven over de kleuren.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #895 Gepost op: 01 juli 2012 - 15:49:11
En foto's...

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #896 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:03:13
Er zitten nu drie laagjes op. Een uurtje drogen staat er. Lijkt me wat kort. Wel mooi gedekt weer.

Uurtje drogen is prima en voldoende, langer heeft geen zin en schaad ook niet.
Het gaat er om dat de vluchtige stoffen uit de indringverf vervliegen en dat gaat vrij snel.

Dus nu de volgende stappen als je dat al niet hebt gedaan.
1) renovateur of lederolie om leder te voeden. Na half uurtje uipoesten
2) Kleurpigmentcreme -mag je ook overslaan als je net hebt geverfd- ik zou het gewoon doen, omdat je opbouw van de lagen dan gewoon perfect is.
3) Wax 2x met tussenpauze van 20 min en uitpoetsen.

Klaar + foto voor SF. :wink:
Laatst bewerkt op: 01 juli 2012 - 16:05:42 door Amadeus

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #897 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:12:14
heb je een link naar die thread op .net, bastiaanb?

guest45

• Gast
Reactie #898 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:13:16
Leuk Bas, ik ben benieuwd. Heb je die Meermin trouwens ook op de Ama leest besteld? Een door je zelf gekleurde schoen geeft een stukje voldoening, dat zul je merken  :)

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #899 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:21:38
@ BastiaanB,

Hij mag er zijn beroep van hebben gemaakt, echter het is niet (goed) verklaarbaar waarom hij tussen het aanbrengen van de indringverf ook Saphir-renovateur aanbrengt. Immers de indringverf pakt na aanbrengen van renovateur veel minder goed op het leder en trekt minder in.

Voor de basiskleuring van de schoen is dat m.i. zinloos. Het zal soms wel een leuk effect zijn voor het patina dat je wilt aanbrengen op de schoen. Echter ook dat kan je in de basis heel goed aanbrengen door op bepaalde plaatsen een beetje extra na drogen/intrekken van de beits/indringverf. Door renovateur tussen de verflaagjes aan te brengen hecht de verf minder goed en krijg je een dikkere laag bovenop het leer. Dat kan krakelee worden en is niet mooi. Door het leer te kleuren en geen vettige renovateur tussen de vetlagen aan te brengen, blijft de laag dunner en trekt de indringverf/beits beter in.

Overigens voor de zwarte schoenen van MF is het sowieso aan te raden drie keer een dun laagje verf aan te brengen en pas nadien renovateur. Hier gat het om egaal zwart en is patina niet van belang.