Op styleforum is er iemand die schoenen patineert als beroep. In een topic geeft hij (vrij veel) informatie over hoe hij precies schoenen patineert.
Opvallend vond ik dat hij na elke laag indringverf de schoenen behandelt met renovateur en (zo ver ik me herinner) met schoen creme voor nog meer pigment, alvorens hij een nieuwe
laag verf aanbrengt. Hij zegt dat de patina hierdoor duurzamer wordt.
Ook raadt hij aan om, ongeacht hoe donker je beoogde eindresultaat is te beginnen met een lichte kleur en deze langzaam op te bouwen tot de kleur die je wil. Hijheeft het in het topic
over soms wel meer dan 10 lagen verf! Uiteindelijk zorgt dit volgens hem voor meer diepte in de kleur.
Ik heb natuurlijk de proef op de som genomen, zij het weliswaar op een lap kalfsleer (dus geen schoenen). Hierdoor kan ik de door hem gestelde duurzaamheid niet testen.
Wat me wel op viel:
- Ik gebruik de hier aangeraden 'Saphir Teinture Francaise' (evenals hem trouwens). Donkere kleuren als bruin, blauw of groen zijn onverdund vrij donker. Als je graag een lichte kleur als eindresultaat wil hebben moet je de basiskleur in het begin sterk verdunnen (met de 'basis' Teinture Francaise'). Ik heb 10+ lagen gebruikt (met daar tussen renovateur) en wou een groene kleur als eindresultaat (neigend naar lichtgroen). Met elke laag wordt de kleur donkerder. Hierdoor heb ik de groene kleur in het begin verdunt in een verhouding 1/4 met de basis. Na elke 2 lagen heb ik de verhouding iets aangepast tot de verhouding 1/1.
- Na het aanbrengen van een laag renovateur dringt de verf, zoals verwacht minder goed in. Mijn ervaring was dat, wanneer je de renovateur kort na het aanbrengen van een laag verf aanbrengt de renovateur zeer snel de kleur aannam de van de verf (groen dus in mijn geval). Dit wijst er volgens mij op dat de verf dan nog niet goed is ingetrokken. Hoe langer ik wachtte des te beter dit echter ging (de renovateur werd minder snel groen).
- Door gebrek aan tijd heb ik op dit moment nog maar 2 staaltjes gemaakt. Een volgens de bovenste manier en een waarin in maar 4/5 lagen heb gebruikt (zonder renovateur tussen deze lagen). Als finish heb ik beide staaltjes behandelt met wax. Echter zijn de kleuren van deze staaltjes niet gelijk waardoor de diepte van de kleur moeilijk te vergelijken is. Duurzaamheid kan ik zoals gezegd niet testen. Qua glans is er geen verschil. Beiden kun je zo hard laten glansen als je wil.
Wellicht maakt ik binnenkort 2 staaltjes met dezelfde kleur, volgens de bovenste twee manieren om een beter oordeel te geven over de kleuren.