Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612264 keer gelezen)

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #795 Gepost op: 01 mei 2012 - 14:06:39
super!

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #796 Gepost op: 03 mei 2012 - 21:16:15
Hai,

Een tijdje weggeweest van het forum, maar mede door het project van Chris enorm veel zin gekregen om iets soort gelijk uit te proberen. Enkele jaren geleden een paar
Borgioli's in de opruimig gehaald. Heb ze echter maar weinig gedragen omdat ik de kleurstelling achteraf niet zo mooi vond. Mijn plan: Ik wil ze een compleet andere kleur geven, met een spitshine neus.

In al mijn enthousiasme ben ik gisteren direct naar de winkelen gereden om aceton te halen. Het resultaat tot nu toe:

Ik was ook niet echt te spreken over de hoek van de zool bij vooraan bij de punt   :twisted:

Het resultaat

3 potjes aceton verder.

Ik heb gisteren 2 potjes Saphir Teinture Francaise ( indringverf voor leder) besteld in de kleuren donkerbruin en donkerblauw. Op dit moment neig ik naar donkerblauw.
Tevens heb ik een potje  Saphir Decapant besteld. Op de website wordt aangeraden de schoen eerst hiermee te reinigen alvorens de indringverf te gebruiken.

Dit is het effect wat ik wil proberen te bereiken:

Ik blijf echter wel zitten met een paar vragen:
- Wat raden jullie mij aan als volgende stap?, en hoe kan ik ervoor worden dat het leer straks gelijkmatig de verf opneemt?
- Ik heb nu gekozen voor verf, maar zou ik het bovenstaande effect ook kunnen nabootsen met enkel schoensmeer?
- Zijn de schoenen 'kaal' genoeg?
- Heeft iemand van jullie de gehele 'Saphir procedure' gevolgt en wat was het resultaat?
( Eerst Saphir Decapant, vervolgens de Saphir indringverf, daarna een finishlaag met Saphir Tenax en tenslotte poetsen met Saphir schoencreme)

Overige tips en opmerkingen zijn ook van harte welkom :-)

Mediaman

• Gast
Reactie #797 Gepost op: 03 mei 2012 - 21:24:24
Ook een mooi project, succes.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #798 Gepost op: 03 mei 2012 - 23:19:56
Mijn enthousiasme en ongeduld hebben ervoor gezorgd dat ik het volgende topic pas ben gaan lezen nadat ik mijn vorige bericht poste:

http://depiedencap.leforum.eu/t11299-My-own-patina-project-tips-would-be-great-pics-included.htm

De vragen die ik net heb gesteld zijn dus niet meer erg relevant. Een nieuwe vraag die bij mij opkomt echter wel:

Te zien is dat 'Vortex' de schoenen kleurt met best een 'harde' rand erin. Vervolgens waxed hij de schoenen waarna er een mooie geleidelijke
overloop ontstaat. Is dit het directe gevolg van het waxen of mis ik een stap?

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #799 Gepost op: 03 mei 2012 - 23:35:20
Wooow! Fantastisch zeg. Mooi resultaat. Ik kleur nog mooier dan het voorbeeld dat je had gebruikt.   :-({|=
You can buy clothes, but you can't buy style

Vortex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #800 Gepost op: 03 mei 2012 - 23:52:46
Mijn enthousiasme en ongeduld hebben ervoor gezorgd dat ik het volgende topic pas ben gaan lezen nadat ik mijn vorige bericht poste:

http://depiedencap.leforum.eu/t11299-My-own-patina-project-tips-would-be-great-pics-included.htm

De vragen die ik net heb gesteld zijn dus niet meer erg relevant. Een nieuwe vraag die bij mij opkomt echter wel:

Te zien is dat 'Vortex' de schoenen kleurt met best een 'harde' rand erin. Vervolgens waxed hij de schoenen waarna er een mooie geleidelijke
overloop ontstaat. Is dit het directe gevolg van het waxen of mis ik een stap?

Klopt, met goed "waxen" krijg je het kleurverloop erin. Dan wordt de kleur ook veel dieper. Probeer het uit, ben benieuwd naar het resultaat!
Laatst bewerkt op: 03 mei 2012 - 23:56:38 door Vortex

guest45

• Gast
Reactie #801 Gepost op: 04 mei 2012 - 02:11:50
Leuk Bas! Ik hoop dat het lukt. Ik heb ok die donker blauwe teinture en die is wel echt best donker dus je moet er voorzichtig mee zijn.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #802 Gepost op: 04 mei 2012 - 12:31:52
@ Chris: Bedankt voor de tip. Ik kon hier in de buurt zo snel geen dealer vinden die de Saphir kleuren op voorraad heeft.
Heb daarom besloten ze online te bestellen in Frankrijk (Valmour.com). Ik heb naast de kleuren donkerbruin en donkerblauw nu ook donkergroen, blauw (basis), geel (basis), zwart en 2 potjes 'lightening base' besteld. Zo heb ik wat meer keuze en kan ik eventueel een kleur lichter maken.

@Chris/Vortex: behandelen jullie het leer na het strippen van de schoen eerst nog met een (neutrale?) crème of beginnen jullie meteen met inkleuren?

Ik heb trouwens ook meteen wax (Pate De Luxe SAPHIR MEDAILLE D'OR) en creme (Shoe Polish Pommadier SAPHIR MEDAILLE D'OR) besteld. Allebei in neutraal en navy blue.

De creme

De wax

Zijn er verder nog producten die jullie aanraden?

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #803 Gepost op: 08 mei 2012 - 15:55:25
Zojuist de bestelde spullen binnen gekregen :):

Ben vorige week al naar een lederboer gereden voor een stukje oud leer om op te oefenen. Had dit stukje leer toen direct ingekleurd met de donkerblauwe kleur die ik al binnen had. Zojuist een poging gedaan om enige glans aan dit stukje te geven. 20 min en een lamme vinger verder:

Ga nu nadenken over de exacte kleur die ik de schoenen ga geven. To be continued..

guest45

• Gast
Reactie #804 Gepost op: 08 mei 2012 - 15:57:15
Inkleuren direct na het strippen B. Je stript juist zodat het leer de inkt optimaal opneemt.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #805 Gepost op: 09 mei 2012 - 13:59:18
Goed advies Chris, er mag overigens best een 24 uur tussen zitten, zodat alle resten oplosmiddel uit het leer zijn verdampt/vervlogen. Zorg wel dat het leer onderwijl niets anders aanneemt. Zeker geen vet of vocht.

Mooie resultaten in de laatste twee maanden. Chris ga zo door!
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #806 Gepost op: 09 mei 2012 - 15:12:49
Inmiddels ben ook ik geïnspireerd om een paar schoenen die niet meer mijn smaak zijn nieuw leven in de blazen. Wellicht binnenkort eens een projectje starten.

Chris, ik zie jou vaak na het inkleuren van de schoenen met enkel was en Pommadier aan de gang gaan. Ik zou echter verwachten dat het door aceton uitgedroogde leder behoefte heeft aan lotion of Renovateur om gevoed te worden.

Doe jij dit na het aanbrengen van de andere middelen, of direct na het inkleuren?

guest45

• Gast
Reactie #807 Gepost op: 09 mei 2012 - 19:30:47
1. aceton
2. inkt (teinture francaise)
3. rennovateur
4. wax

Pommadier (glazen potjes?) gebruik ik nauwelijks.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #808 Gepost op: 10 mei 2012 - 09:41:39
Dank Chris, daar kan ik wat mee.

Dat van die Pommadier was een aanname eigenlijk. Heb je met enkel wax geen problemen de kleur duurzaam terug te krijgen? Of anderzijds om het kleurverloop geleidelijk te maken?

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #809 Gepost op: 10 mei 2012 - 11:34:33
Inkleuren direct na het strippen B. Je stript juist zodat het leer de inkt optimaal opneemt.

Bedankt voor de tip, ik was hiervan niet op de hoogte. Heb gisteren de schoenen van de eerste 2 lagen inkt voorzien (licht bruine ondergrond met daarop een blauwe 2e laag). Alvorens ik hiermee begon heb ik de schoenen nogmaals 'gestript' om zo de laatste beetjes oude inkt te verwijderen, maar met name om er voor te zorgen dat het leer de inkt alsnog goed opneemt. Zojuist nog een potje renovateur besteld zoals aangeraden. Zal proberen vanavond wat foto's te posten..