Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612258 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #900 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:37:28
Ik vind het een vrij onlogische werkwijze. Renovateur zit bordevol oliën, polymeren en siliconen, wat verf natuurlijk keihard afstoot. Als dit al niet van invloed is direct bij het opbrengen, dan is de duurzaamheid vast minder. Denk ook dat je het risico loopt op onthechting na uitharding, met gewoon hele flakes van verf die loskomen.

Maar goed, mijn projectje vordert, echter wel een probleempje met de glacage. Die lijkt net achter het puntje van de neus niet lekker te sluiten, terwijl deze tegen de rand van de cap al mooi gesloten is en naar hoogglans gaat. Ik heb al veel geprobeerd; meer wax, minder wax, meer water, minder water. Het lijkt wel of het leer daar door de spanning gewoon wat meer open staat.

Wat te doen? Ik heb ze nu maar even weggezet, met de wax zo egaal mogelijk aangebracht. Laat maar even uitharden, straks verder. 

Laatst bewerkt op: 01 juli 2012 - 16:40:35 door Mikey Fuoco

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #901 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:39:10
@ Carwo, zal deze week wat foto's uppen.

@ Chris, Inderdaad op de Ama leest besteld. Kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Tot die tijd moet ik me vermaken met die lap kalfsleer. Wil echter eerst nog eens een ander (oud) paar schoenen doen voordat ik met die Meermin's begin.

@ Amadeus, ik snap je theorie. Zoals je kon lezen had ik zelf ook mijn twijfels bij deze manier. Echter praat je volgens mij niet uit ervaring (net als ik). Daarom probeer ik het eerst uit voordat ik er een oordeel over vel.

de link: http://www.styleforum.net/t/45530/shoe-antiquing

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #902 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:41:57
Leuk, merci.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #903 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:44:45
Grappig dat deze persoon dit juist zegt te doen voor een betere duurzaamheid en jullie juist een minder duurzaamheid voorspellen  :). Ik zal het resultaat deze week even posten. Ik ben trouwens vergeten te melden dat ik de laag renovateur goed uit heb gepoetst voordat ik een nieuwe laag verf aanbracht. Kraklee ben ik niet zo bang voor. Dat krijg je volgens mij eerder als je laag over laag poets gebruikt, zonder deze goed uit te poetsen. Van ophoping is geen sprake bij de net beschreven manier.

guest45

• Gast
Reactie #904 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:48:50
@ MF
Foto's

@ Bas
Ah, Rider. Die weten wel wat ze doen. Iedereen heeft zo zijn eigen technieken. In mijn optiek is het een kwestie van smaak en is het geen exacte wetenschap. Maarja, wie ben ik....

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #905 Gepost op: 01 juli 2012 - 16:51:37

Citaat
@ Bas
Ah, Rider. Die weten wel wat ze doen. Iedereen heeft zo zijn eigen technieken. In mijn optiek is het een kwestie van smaak en is het geen exacte wetenschap. Maarja, wie ben ik....

Voor mij ook niet, ik ben alleen op zoek naar de manier die naar mij idee het beste resultaat geeft. Daarnaast vind ik het leuk om uit te proberen.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #906 Gepost op: 01 juli 2012 - 17:08:00
Ik vind het een vrij onlogische werkwijze. Renovateur zit bordevol oliën, polymeren en siliconen, wat verf natuurlijk keihard afstoot. Als dit al niet van invloed is direct bij het opbrengen, dan is de duurzaamheid vast minder. Denk ook dat je het risico loopt op onthechting na uitharding, met gewoon hele flakes van verf die loskomen.

Precies MF zo is het. Spijker op zijn kop.
M.i. is Saphir renovateur met mink oil/huile de vison/nerts olie vrij van siliconen. Het zijn natuurlijke oliën en vetten die het leder voeden (waarin natuurlijke polymeren aanwezig zijn). Deze oliën en vetten zijn echter ruim voldoende om de verf te doen onthechten op de onderliggende laag.

Maar goed, mijn projectje vordert, echter wel een probleempje met de glacage. .......................Wat te doen? Ik heb ze nu maar even weggezet, met de wax zo egaal mogelijk aangebracht. Laat maar even uitharden, straks verder.

Oplossing;
Met een beetje aceton op de doek de laagjes op het plekje weer oplossen en uitwrijven (er blijft heel wat wax op je doek achter, geen probleem).
Vervolgens de "doffe" plek met indringverf behandelen, deze nu niet laten drogen en met de borstel gelijkmatig uitpoetsen terwijl deze nog stroperig is (indringverf bevat ook oplosmiddel) Dan vervolgens niet helemaal laten opdrogen/uitharden en binnen tien minuten wat renovateur aanbrengen en direct uitpoetsen nu even wachten 15-20 min en twee keer laagje wax erover.
Laatst bewerkt op: 01 juli 2012 - 17:10:24 door Amadeus
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #907 Gepost op: 11 juli 2012 - 21:58:43
Hier de beloofde foto's. Mijn excuses voor de kwaliteit. Het bruin/groene staaltje heb ik op dezelfde manier gemaakt als het eerste paar schoenen dat ik heb bewerkt. Het blauw/groene staaltje is gedaan volgens de manier die 'Rider' voorschreef op styleforum.net (of in ieder geval zoals ik het geïnterpreteerd heb  :)). Om reacties over craquelé voor te zijn: Het blauw/groene stukje leer heb ik zelf ernstig mishandelt door het dubbel te vouwen en over elkaar te wrijven. Conclusies over craquelé zijn wat mij betreft dan ook nog niet te maken.
Ik was met name benieuwd naar het verschil in diepte in kleur tussen beide methoden. Echter, doordat ik een van de staaltjes een donkerblauwe laag heb gegeven blijkt dit (zelfs met betere foto's) moeilijk te beoordelen. Ik zal dan ook snel twee staaltjes maken in dezelfde kleur(en) waarin ik beide methoden nog eens zal testen.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #908 Gepost op: 11 juli 2012 - 22:02:58
Interessant, ik ben zeer benieuwd.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

guest45

• Gast
Reactie #909 Gepost op: 11 juli 2012 - 22:05:57
Mooi Bas, goed gepoetst ook.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #910 Gepost op: 11 juli 2012 - 22:07:22
Ook nog een poging gedaan om de schoenen van mijn broer nog enigszins tot leven te wekken:
@ Chris, deze moeten jou bekent voorkomen  :)

guest45

• Gast
Reactie #911 Gepost op: 11 juli 2012 - 22:09:07
Kleurt mooi bij zijn haar zo :mrgreen:
Zeg hem maar dat ie zich moet schamen.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #912 Gepost op: 11 juli 2012 - 22:10:42
Kleurt mooi bij zijn haar zo :mrgreen:
Zeg hem maar dat ie zich moet schamen.

:mrgreen: Doe ik!

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #913 Gepost op: 01 september 2012 - 18:16:48
Met het serieuze leven op de loer bedacht ik me dat ik helemaal geen zwarte schoenen had, vandaag een bruin paar dat ik nooit droeg omgetoverd tot zwart via de 'Chris-methode'.
Helaas geen before pic, wel een van tijdens het strippen:

En na:

I am free of all prejudice. I hate everyone equally.

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.

Winnaar SF-voetbalpoule 2016 en nog een paar keer, ben de tel kwijt.

guest45

• Gast
Reactie #914 Gepost op: 01 september 2012 - 18:29:24
Warsteiner : )

Zijn ze nu helemaal zwart?