Even een update.
Afgelopen week een tattoo artiest bezocht. Nog niet met mijn schoenen maar wel met 5 stukjes leer, oplopend van onbewerkt tot aan compleet afgewerkt (dye, renovateur/ mink oil, creme en wax. Het doel van dit bezoek was om te kijken of de tattoo inkt ‘pakt’ en zo ja in welke fase dit dat het beste doet.
Het was voor mij de eerste kennismaking met tatoeëren dus ook daar was ik benieuwd naar ( zo was ik b.v in de veronderstelling dat de inkt door een slangetje via de naald werd geinjecteerd in de huid, maar dat blijkt dus niet zo te zijn ☺) Voor de tattoo artiest was het de eerste keer dat ze iets anders dan mensenhuid tatoeëerde. Alom dus onzekerheid over het eindresultaat. Vandaar dat ik mijn schoenen nog maar even thuis liet.

De bevindingen:
Op de vraag of de tattoo inkt pakt kan ik kort zijn: Ja. Volgens haar voelt het bijna net zo als op mensen. Ook op de vraag in welke fase je het leer het beste kan tattooeren kan ik kort zijn. In alle fases pakte de inkt goed en waren er slechts marginale verschillen te zien. Je kan de schoen dus eventueel over de laag wax tatoeëren.
Zowel het trekken van lijnen als het maken van schaduwen/inkleuren ging soepel. Er trad echter 1 vervelende complicatie op (in alle fasen):

Zoals je ziet ontstaat er na het tatoeëren een vlek om de getatoeëerde plek. Deze plekken doen me een beetje denken aan watervlekken die ik ook wel eens op mijn schoenen heb (en moeilijk weg gaan). Ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel. Mijn theorie is dat de inkt (op water basis) het leer indrinkt door de gaatjes die de naald maakt. Hierdoor loopt het iets uit in de vorm van die vlekjes, als een soort spons. Het vreemde is echter dat dit niet altijd gebeurde. Op sommige stukken waren er zelfs helemaal geen vlekken te zien. Het gebruik van verschillende naalden, technieken en dieptes hebben dit probleem helaas niet opgelost. Ook viel er geen lijn te ontdekken wanneer dit wel/niet gebeurd.
Mijn theorie hiervoor is dat het leer niet overal even droog is, net zoals bij een menselijke huid waardoor de inkt op bepaalde droge stukken beter wordt opgenomen met de vlekken als gevolg. Echter geen idee of dit klopt.
De tattoo inkt is op waterbasis. Hoe zit dit met de Teinture Francaise van Saphir? Als deze inkt op een andere basis is kan ik de volgende keer vragen of ze het hier eens mee wil proberen. Misschien dat dit het probleem oplost. Ik ben in ieder geval benieuwd naar jullie ideeën hierover☺