Auteur Topic: Schrijfgerei  (632345 keer gelezen)

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2445 Gepost op: 10 oktober 2018 – 09:00:16
Dan kan het zijn dat de pen inderdaad verstopt is. Of gedeeltelijk. Je kan lauw water gebruiken en dan de zuiger op en neer pompen. Als er nog inkt in de pen zit, wordt deze langzaam losgeweekt. In ieder geval NOOIT de pen onderdompelen, want dan komt er water op plekken waar het niet hoort te komen. Daar krijg je roest van.

Denk inderdaad dat er teveel oude inkt in zit. Nachtje laten staan in water en daarna met een pompje zuiveren. Je hebt van die oorspuit ballonpompjes die je daarvoor goed kunt gebruiken.

Iemand (Charlie?) tips om je handschrift te verbeteren? Niet zozeer voor dagelijks gebruik maar die keren dat ik wat op een kaart, gastenboek etc moet schrijven.

Een handschrift kun je alleen onder de knie krijgen door te schrijven. Ik zou het dus niet alleen doen voor die keren dat je een verjaardagskaartje of in een gastenboek wilt schrijven. Er zijn aardig wat boeken te koop die gaan over het verbeteren van je handschrift. Bijvoorbeeld: 
  • Write Now. The Complete Program For Better Handwriting - Barbara Getty
  • Improve Your Handwriting - Rosemary Sassoon
Maar het ligt er ook aan wat voor handschrift je wilt ontwikkelen.  Het is wel iets van de lange adem als je niet dagelijks schrijft. Enkele tips die ik je mee kan geven zijn: 1) begin met langzaam schrijven. Als je het onder de knie hebt, kun je denken aan snelheid. 2) Ben consistent in het maken van je letters en de grootte daarvan. 3) Let op de manier waarop je je pen vasthoudt. Een pen vastklampen hoeft niet. 4) Oefen geen druk uit op het papier. 5) Zorg dat je een goede houding aanneemt. 6) Schrijf op gelinieerd papier. Tot slot 7) begin eens met groter schrijven, zodat je ruimte hebt om letters fatsoenlijk af te maken.

Ik ben zelf links, dat is weer een heel ander verhaal en vergt meer tijd en inspanning. Als jij dat ook bent, dan heb ik nog wel wat andere tips. Verder kun je eens kijken naar: http://www.paperpenalia.com/handwriting.html
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

ronl

  • Gebruiker
  • Berichten: 561
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2446 Gepost op: 10 oktober 2018 – 09:52:56
Volgens de grafologie zou je dan ook je karakter moeten veranderen.

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2447 Gepost op: 10 oktober 2018 – 10:35:12
Wat Charlie zegt. Begin voor je gevoel met veel te langzaam schrijven. Consistentie is het belangrijkste. Als je meer richting de flexibele vulpenpunten wil, is de vintage markt van marktplaats een uitkomst.

L.deJong

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.889
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Schrijfgerei
Reactie #2448 Gepost op: 10 oktober 2018 – 13:20:02
Thanks Charlie.

Ben zelf links met een beroerd handschrift. Dit komt grotendeels omdat ze mij op de basisschool links lieten schrijven met rechtse technieken.
Dus die tips zouden voor mij heel goed zijn!


Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2449 Gepost op: 10 oktober 2018 – 14:57:01
Mijn tips als linkshandige zijn:

1) Draai je papier tussen 30-45 graden (soms zelfs 90 graden):



2) Laat je vulpenpunt modificeren naar een linkse-oblique:



3) Gebruik vloeipapier waar je je hand op kan laten rusten (ik heb altijd J. Herbin):
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

L.deJong

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.889
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Schrijfgerei
Reactie #2450 Gepost op: 10 oktober 2018 – 18:53:24
Super bedankt! Ga nu gelijk de eerste tip implementeren.

ronl

  • Gebruiker
  • Berichten: 561
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2451 Gepost op: 10 oktober 2018 – 20:25:46
Voor de flexibele pennen is Pilot je Jap.
Op Ebay.com versturen ze ze direct vanuit Tokyo. Wat mij betreft de best schrijvende vulpen.

Dr. Herbert West

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.769
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2452 Gepost op: 10 oktober 2018 – 20:46:57
Ik voel een penvriendschap ontstaan  <3
RAW SPEED

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2453 Gepost op: 10 oktober 2018 – 21:50:58
Vintage semi-flex Pelikan. Of een Osmia 223 voor minder. Als je geluk hebt een Mabie Todd Swan voor ongeveer evenveel. Ik heb een NOS Osmia 223 EF en die gaat nooooooit meer weg. Een van de beste semi-flex penpunten die ik heb gehad.

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2454 Gepost op: 11 oktober 2018 – 08:48:28
Linkshandig en flexibele penpunten is nu niet echt een combinatie die van nature goed samengaat. Uitzonderingen daargelaten. Laat Lou maar eerst eens even aan de basis werken.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

L.deJong

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.889
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Schrijfgerei
Reactie #2455 Gepost op: 11 oktober 2018 – 11:22:00
Linkshandig en flexibele penpunten is nu niet echt een combinatie die van nature goed samengaat. Uitzonderingen daargelaten. Laat Lou maar eerst eens even aan de basis werken.
Heb nu een Pelikan Ibis met gouden punt (14k als ik me niet vergis), nog van mijn oma, is klein maar heb zelf ook kleine handen.
De eerste tip in combinatie met de tips die je eerst gaf (groter en langzamer schrijven) werpen nu al zijn vruchten af.
Ik zal elke ochtend en elke avond mijn handschrift even oefenen.

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2456 Gepost op: 11 oktober 2018 – 11:39:12
Iemand (Charlie?) tips om je handschrift te verbeteren? Niet zozeer voor dagelijks gebruik maar die keren dat ik wat op een kaart, gastenboek etc moet schrijven.

Beter geformuleerd: mn handschrift is prima, hoe leer ik schoonschrift. Niet voor mn dag dagelijkse aantekeningen maar voor bepaalde gelegenheden.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.372
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2457 Gepost op: 11 oktober 2018 – 12:13:50
Cursus kalligrafie.

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2458 Gepost op: 11 oktober 2018 – 12:16:43
In dat geval moet je eerst bepalen wat voor stijl je wilt. Er zijn onnoemlijk veel schoonschriften, van Spencerian en Copperplate tot Italic.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

MarcoPolo

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2459 Gepost op: 07 november 2018 – 13:33:42
Ja, heerlijk dit, gentlemen's schrijfgerei  :thumbsup:

Schrijf zelf graag met een Waterman vulpen, maar mijn vertrouwde Parker is ook nog altijd favoriet. Heb laatst ook even met de Conid van een maat geschreven en dat is wel iets bijzonders, qua design en schrijfcomfort. Antwerpse maker, echt unieke stijlen en hele mooie limited editions bieden ze... Leuk hebbedingetje voor de toekomst, maar peperduur, dat wel  :')