Summit heeft nog een grotere...
Ik heb nog geen geduld om langzaam en dus netter te schrijven. Hoe doen jullie dat? Als je aantekeningen maakt moet dat toch F1? Anders mis je het leven om je heen?
Schrijven heb je in veel varianten, aantekeningen, normaal, netjes en kalligrafie. Die laatste kunnen we buiten beschouwing laten, want kalligraferen is echt een vak apart. Maar mensen die kalligraferen hebben meestal wel letters die ze daaruit hebben overgenomen in hun dagelijkse handschrift. Het gaat vaak fout bij mensen omdat ze simpelweg te weinig schrijven. En als je nauwelijks schrijft, dan ontwikkel je je handschrift ook niet. Wil je een mooi handschrift vormen dan zul je aan de bak moeten. Elke dag een beetje oefenen. Zo kun je een stijl en schrijftempo vinden tussen netjes en normaal. Dat werkt voor aantekeningen vaak ook. Maar dan moet je het wel doen, want het is zo gemakkelijk om meteen naar een laptop of tablet te grijpen. Ik zie dat op kantoor ook. Ik ben zowat de enige die pen en papier heeft. En ja, dan krijg je opmerkingen als:
"Mooi dat je nog met een vulpen schrijft." of
"Ik heb schrijven met een vulpen al lang opgegeven, dat vlekte zo." En ja, digitaal aantekeningen maken is misschien iets minder snel dan met een pen, maar ook dat is een kwestie van oefenen. Ik heb ooit steno gekund, maar dat moet je bijhouden wil je het efficiënt gebruiken.
Ja, je hebt gelijk. Ik heb zelf wel regelmatig vieze klauwen gehad, omdat er wat inkt in de dop zat. Ik had deze video al lang niet meer gezien, maar keek zijn video’s vroeger vaak.
Ik heb zelf van Akkerman: shocking blue, simplistisch violet, delfts blauw en staten-generaal rood. Geinige inkten. Delfts blauw is het geld niet waard. Vrij suffe inkt.
Heb eigenlijk nooit inktvingers. Voor een deel ligt het aan de inkt zelf, maar ook de manier waarop je je vulpen vervoert. Want als je eenmaal inkt in de dop hebt, dan krijg je altijd inktvingers. Ik probeer mijn vulpennen altijd rechtop mee te nemen.
Tjoena, wissel je vaak van inkt met dezelfde pen? En ga je dan iedere keer eerst door het hele schoonmaakritueel van weken in warm water? Hoe praktisch is dat dan? Op kanteur?
Ik gebruik eigenlijk één pen op het werk, niet de duurste natuurlijk (nouja, MB) en ook eentje die niet zo opvalt. Je weet maar nooit. Variëren met inkt heb ik in het verleden vaak gedaan, maar het is gewoon een gedoe om dat telkens te verwisselen. Ik heb geen patroonvulpennen, dus ik moet altijd het hele ritueel van een pistonfiller doorlopen wil ik nieuwe inkt erin hebben. Om toch niet helemaal een saaie hond te zijn, gebruik ik voor thuis een andere inkt dan op het werk. Groen is altijd wel leuk voor buitenshuis, breekt zo lekker het papier tussen al dat balpenblauw of zwart.