Kogel door de kerk: M800 in zwart/groen met M nib.
Ik heb bij Appelboom uitgebreid kunnen testen. De 1000 met F nib schrijft fabelachtig lekker en zacht en mooi. Die nib is echt wat anders en de meerprijs waard. Maar ik ben bang dat het formaat voor mij toch net een tikkie te groot is voor langere schrijfsessies. Niet zozeer lengte/gewicht, maar de diameter. De 800 ligt me beter in de hand, waarschijnlijk omdat het formaat zeer dicht tegen de 146/147 van Montblanc ligt, en het dus vertrouwder voelt. Ik heb met de 800 zowel met een F nib als een M nib geschreven, en die laatste is het geworden. Kwam het dichtste in de buurt bij de 1000/F. En da's voor mij opmerkelijk omdat ik jaren geleden met met 147 van M terug naar F ben gegaan.
De inkt is wel Montblanc gebleven. Kwalitatief zal het elkaar niet zo veel ontlopen (alle commentaar is welkom hier) en ik vind de Irish Green het mooiste.
Tenslotte nog een Rhodia schrijfblok met ringband, niet gelinieerd maar met puntjes, en de zaak was compleet.
Laatste opmerking: het loont om rond te kijken v.w.b. de prijs. Sowieso is amazon.de veel goedkoper, maar via die youtube sbe brown gozer's website kun je een 10% kortingscode krijgen en die passen ze ook in de winkel toe. Alleen niet op Montblanc, en da's jammer want ik heb ook de Meisterstück Solitaire Blue Hour Ballpoint in handen gehad en dat is een schoonheid, maar behoorlijk prijzig...)