Auteur Topic: Schrijfgerei  (683343 keer gelezen)

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2460 Gepost op: 21 januari 2019 - 08:45:40
145 is met een vulling/converter en de 146 heeft een zuigersysteem. De 146 is langer en dikker. De 149 is nog een formaat groter dan de 146. Als je toch mag kiezen, ga dan voor de 146.

V.o.n.b. 144 (ongeveer gelijk aan 145) - 146 - 149

Heren kenners met vergelijkingservaringen - hoe verhouden de formaten van Montblanc en Pelikan zich?

MB 149 = M1000
MB 146 = M800
MB 144 = M600

Of hangt de M1000 tussen de 146 en 149 in?

Ik begrijp dat Summit zweert bij de M1000, en Charlie/Tjoena bij de 149, dus hoe zit dat precies?

edit: Charlie/Tjoena zweren bij de 146 en niet de 149
Laatst bewerkt op: 21 januari 2019 - 10:16:19 door Linger

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2461 Gepost op: 21 januari 2019 - 10:00:21
Nou, ik zweer bij de 146. Met de 149 heb ik nog geen 100 meter geschreven, want die is te dik voor mijn handen. Supergave pen om te zien en je handtekening mee te zetten, maar meer dan een half a4 en ik begin last te krijgen. De 146 daarintegen is wat mij betreft het meest fijne formaat (van de Montblanc pennen) en daar schrijf ik dan ook een aantal jaar met veel plezier mee.

Verder klopt je rijtje ja. Ooit wil ik nog wel eens een m1000, want die penpunt schijnt wel lekker te zijn.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2462 Gepost op: 21 januari 2019 - 10:19:02
Ik maak op uit de website van Pelikan dat het binnenwerk en de punt van de M800 en M1000 van hetzelfde materiaal is gemaakt en dat dus alleen het formaat (niet alleen van de gehele pen, maar dus ook van de penpunt) verschilt? Klopt dat?

Daarnaast ben ik het met je eens. Ik schrijf met de 147 en mij lijkt de 149 ook (te) groot.

De oplossing is simpel: gewoon in de winkel passen. Zie deze vragen a.u.b. als voorbereiding daarop.

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2463 Gepost op: 21 januari 2019 - 10:25:19
Ik heb gehoord dat (correct me if I’m wrong) dat de m1000 penpunt wat meer bouncy is dan de 800. Dat vind ik ook zo lekker aan de oudere pelikan pennen. Verder gewoon lekker testen ja. Mijn verzameling is inmiddels terug naar een pen of 5. Ze doen allemaal wat anders en dat is de reden dat ik ze nog heb. Ik moet zeggen dat ik alleen de penpunt van de 149 mis. Verder kan me dat ding gestolen worden, haha.

summit

• Gebruiker
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2464 Gepost op: 21 januari 2019 - 10:51:35
Ik zweer idd bij de M 1000. Maar ik kan niet vergelijken met de 149. De Pelikan ligt gewoon lekker in mijn hand. Het voor de hand liggende advies is om te gaan testen bij Akkerman.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2465 Gepost op: 21 januari 2019 - 11:00:48
Ik heb een M600, die is voor mij ideaal. Vergelijkbare grootte als mijn Duofold.

Ik zou alleen de volgende keer een S nib nemen ipv een M want ik vind hem toch nogal dik schrijven/drukt door op dunner papier.
The man with style, is the man who can smile

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2466 Gepost op: 21 januari 2019 - 18:47:36
Appelboom heeft de rauwe data en meten = weten:

De M800 is wat langer/zwaarder/slanker dan de 146, de M1000 is wel langer/zwaarder maar niet slanker dan de 149.

Maar goed, da’s op papier. Ben benieuwd hoe ze in de hand liggen.

summit

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2467 Gepost op: 21 januari 2019 - 23:09:48
@linger. Ik heb een M 1000 over een zwarte met een F nib vrijwel mint.  Als je wilt mag je hem proberen.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2468 Gepost op: 21 januari 2019 - 23:32:42
Cool Summit, thx. Ik ga eerst vergelijkend warenonderzoek doen bij Akkerman ofzo en daarna meld ik me. Vind die blauw/zilver mooi en de klassieke zwart/groen nog mooier.

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2469 Gepost op: 22 januari 2019 - 02:11:25
Kijk dan ook even bij Nakaya, Pilot, Sailor en eventueel anderen die hij aanbeveelt. Je bent in een prijsklasse aangekomen waar erg veel leuks te vinden is.

Mijn droompen die ik voorlopig nog niet ga kopen, maar er wel ooit komt:

De Nakaya Decapod Twist.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2470 Gepost op: 22 januari 2019 - 14:29:13
Kogel door de kerk: M800 in zwart/groen met M nib.

Ik heb bij Appelboom uitgebreid kunnen testen. De 1000 met F nib schrijft fabelachtig lekker en zacht en mooi. Die nib is echt wat anders en de meerprijs waard. Maar ik ben bang dat het formaat voor mij toch net een tikkie te groot is voor langere schrijfsessies. Niet zozeer lengte/gewicht, maar de diameter. De 800 ligt me beter in de hand, waarschijnlijk omdat het formaat zeer dicht tegen de 146/147 van Montblanc ligt, en het dus vertrouwder voelt. Ik heb met de 800 zowel met een F nib als een M nib geschreven, en die laatste is het geworden. Kwam het dichtste in de buurt bij de 1000/F. En da's voor mij opmerkelijk omdat ik jaren geleden met met 147 van M terug naar F ben gegaan.

De inkt is wel Montblanc gebleven. Kwalitatief zal het elkaar niet zo veel ontlopen (alle commentaar is welkom hier) en ik vind de Irish Green het mooiste.

Tenslotte nog een Rhodia schrijfblok met ringband, niet gelinieerd maar met puntjes, en de zaak was compleet.

Laatste opmerking: het loont om rond te kijken v.w.b. de prijs. Sowieso is amazon.de veel goedkoper, maar via die youtube sbe brown gozer's website kun je een 10% kortingscode krijgen en die passen ze ook in de winkel toe. Alleen niet op Montblanc, en da's jammer want ik heb ook de Meisterstück Solitaire Blue Hour Ballpoint in handen gehad en dat is een schoonheid, maar behoorlijk prijzig...)

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2471 Gepost op: 22 januari 2019 - 15:08:09
Rondloeren helpt zeker. Van harte met de mooie pen! Nu kan je gaan loeren naar inkt van Sailor (jentle serie), Iroshizuku serie van Pilot en dan gaat er een nieuwe wereld open. Rhodia dot is fijn papier ja. Mijn dagelijkse notitieblok is een webnotebook A4 van ze in dot grid. Goed papier haalt de goede eigenschappen van de inkt (sheen en shading) naar boven en drukt minder door. Vulpennen zijn zo leuk :).

SBRE Brown heeft veel voor de vulpenyoutubewereld gedaan ja. Zijn vrouw/vriendin doet ook veel onder de naam ‘Gourmetpens’.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2472 Gepost op: 22 januari 2019 - 17:12:02
Is dat verschil in inkt, de kwaliteit ervan, dan echt zo groot? Is het dunner of dikker dan? Beschrijf dat eens?

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2473 Gepost op: 22 januari 2019 - 17:26:05
Voor de normale pennen (niet flex) merk je niet heel veel verschil. Bij nattere pennen wel nog wat met goed papier. Als ik all-out ga flexen (kalligrafie achtig), dan heb ik dat ik met bijvoorbeeld Diamine inkt heb dat de inkt te dik (hogere viscositeit) is. Hierdoor kan de inkt de variabele inkttoevoer niet volgen en krijg ik railroading. Dat laatste is dus dat de inkt stopt met stromen tussen de penpunten in. De japanse Iroshizuku is wat dunner en veel constanter waardoor de lijn veel constanter is.

Verder kan de inkt meer of minder shading (kleurverloop) hebben:

Of sheen (glans) hebben:

Dit komt beter tot zijn recht op goed papier (Rhodia bijv.) en geeft een inkt unieke eigenschappen.

Ik heb 40 potjes inkt staan, maar gebruik alleen de Sailors, Iroshizuku’s en de KWZ voor het vanilleluchtje:p.

Edit: typos en toevoeging onderaan.
Laatst bewerkt op: 22 januari 2019 - 17:33:41 door tjoena

summit

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2474 Gepost op: 22 januari 2019 - 20:36:46
Leuk Linger! Veel plezier ermee.