Auteur Topic: Brillen  (308157 keer gelezen)

Dagobert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #555 Gepost op: 15 juni 2015 - 22:07:10
barton perreira ook genoteerd.

Hvm

• Bekijk profiel
Brillen
Reactie #556 Gepost op: 17 juni 2015 - 07:21:05
Inmiddels 4-5 jaar dezelfde Tom Ford. Ook luxottica. Geen problemen.

Tom Ford is volgens mij niet van Luxottica maar van Marcolin .

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #557 Gepost op: 17 juni 2015 - 07:50:22
Yep.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #558 Gepost op: 17 juni 2015 - 09:27:43
Ah, my bad

Dagobert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #559 Gepost op: 22 juni 2015 - 19:37:43
Enkele brillen bekeken en gepast. Simpel: OP of BP.

Mineraal of kunststof glas? Ervaringen, meningen? Charlie en Ramone zijn, volgens mij, voorstander van mineraal glas. Optisch zuiverder? Extra gewicht t.o.v. kunststof glas verwaarloosbaar (minus 5)? Momenteel kunststof glazen, maar vanaf het begin af aan nooit echt tevreden geweest over de optische kwaliteit hiervan (Hoya), dus mineraal glas aan het overwegen. Heb een zonnebril van Serengeti, geen last van 'zware glazen'.

En dan nog de verschillende leveranciers van glazen. Hoya, Rodenstock, Zeiss, Essilor, etc. Het een niet per definitie beter dan het ander?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #560 Gepost op: 22 juni 2015 - 20:26:06
Ik heb altijd kunststof gehad, omdat glas en voetballen vroeger niet goed samenging. : ) In mijn huidige montuur kan volgens mij geen glas, dus voor mij was er geen keuze. Het kunststof van vroeger is ook niet te vergelijken met dat van nu: toen dik en een beetje gelig van kleur (dat laatste althans in mijn herinnering); tegenwoordig gewoon dun en op het oog amper of niet te onderscheiden van mineraal glas.

Ik volg mijn opticien in de keuze van de producent. Ik heb nu weer Zeiss. Waren ze een tijdje vanaf gestapt, misschien vanwege een periode van matige coating. Toen hebben ze een tijdje Hoya gevoerd, maar nu dus weer Zeiss. Ik weet niet of het veel zal schelen bij de premium merken. Coatings zijn ook belangrijk trouwens (dat zul je ook aan de prijzen merken). Ik heb er altijd een antikraslaag en een antireflectielaag op. Misschien heeft mineraal glas geen antikras nodig. Antireflectie zou ik altijd doen; dan kan iedereen je mooie ogen altijd goed zien. :)

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #561 Gepost op: 23 juni 2015 - 11:12:45
Dagobert doelt op een zonnebril, denk ik? Dan glas. Krasvaster en kijkt (naar mijn idee) beter. Bij een gewone bril kunststof - het lagere gewicht is dan belangrijker, vind ik. Maar ik zou het vooral aan een opticien vragen  ;)

Charlie

• Gast
Brillen
Reactie #562 Gepost op: 23 juni 2015 - 13:09:19
Enkele brillen bekeken en gepast. Simpel: OP of BP.

Mineraal of kunststof glas? Ervaringen, meningen? Charlie en Ramone zijn, volgens mij, voorstander van mineraal glas. Optisch zuiverder? Extra gewicht t.o.v. kunststof glas verwaarloosbaar (minus 5)? Momenteel kunststof glazen, maar vanaf het begin af aan nooit echt tevreden geweest over de optische kwaliteit hiervan (Hoya), dus mineraal glas aan het overwegen. Heb een zonnebril van Serengeti, geen last van 'zware glazen'.

En dan nog de verschillende leveranciers van glazen. Hoya, Rodenstock, Zeiss, Essilor, etc. Het een niet per definitie beter dan het ander?

Ik heb juist het tegenovergestelde van Ramone: zonnebril kunststof glazen en normale bril mineraalglas. De keuze is simpel, een zonnebril zet je op en af waardoor de kans groter is dat ie uit je handen valt. Bij een normale bril heb je dat nauwelijks.

Voor mij is de meerwaarde van mineraalglas: 1) betere optische kwaliteit, 2) krasbestendig, 3) trekt minder vuil aan en 4) altijd dunner dan kunststof glazen door de grotere dichtheid. Ik heb nooit problemen gehad met de zwaarte van het mineraalglas. Voor mij is het verwaarloosbaar.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #563 Gepost op: 23 juni 2015 - 15:35:49
Charlie zegt zinnige dingen.

Dagobert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #564 Gepost op: 23 juni 2015 - 15:55:03
Ik heb altijd kunststof gehad, omdat glas en voetballen vroeger niet goed samenging. : ) In mijn huidige montuur kan volgens mij geen glas, dus voor mij was er geen keuze. Het kunststof van vroeger is ook niet te vergelijken met dat van nu: toen dik en een beetje gelig van kleur (dat laatste althans in mijn herinnering); tegenwoordig gewoon dun en op het oog amper of niet te onderscheiden van mineraal glas.

Ik volg mijn opticien in de keuze van de producent. Ik heb nu weer Zeiss. Waren ze een tijdje vanaf gestapt, misschien vanwege een periode van matige coating. Toen hebben ze een tijdje Hoya gevoerd, maar nu dus weer Zeiss. Ik weet niet of het veel zal schelen bij de premium merken. Coatings zijn ook belangrijk trouwens (dat zul je ook aan de prijzen merken). Ik heb er altijd een antikraslaag en een antireflectielaag op. Misschien heeft mineraal glas geen antikras nodig. Antireflectie zou ik altijd doen; dan kan iedereen je mooie ogen altijd goed zien. :)

Ik geloof dat mijn huidige brilglazen (en montuur) 4 jaar oud zijn. Denk dat 'vroeger' wel wat langer terug in de tijd is? Al veel opticiens bezocht, maar verder dan 'ik zou in jouw geval kunststof kiezen, omdat het minder zwaar is en het niet (snel) breekt' komen ze allen niet. Als ik dan vraag 'hoe zwaar zwaar is' zien ze mij of liever vertrekken, zo krijg ik de indruk, of gaan ze verder met het aanprijzen van kunststof glazen. Dat vind ik prima, een snelle (ver)koop zit er toch niet in bij mij.

Dagobert doelt op een zonnebril, denk ik? Dan glas. Krasvaster en kijkt (naar mijn idee) beter. Bij een gewone bril kunststof - het lagere gewicht is dan belangrijker, vind ik. Maar ik zou het vooral aan een opticien vragen  ;)

Nee, geen zonnebril (dacht dat dit topic de tegenhanger van het zonnebrillen-topic vormde?). Momenteel ook een gewone bril met kunststof en deze is minder 'zwaar' dan mijn Serengeti zonnebril (met minerale glazen). Als het gewicht van de Serengeti bril als oriëntatiepunt gebruikt kan worden, vergemakkelijkt dat mijn keuze. Eén opticien vertelde mij dat kuntstof glazen - inclusief montuur, denk ik, maar is verder verwaarloosbaar - op zo'n 18 gram zitten en minerale glazen op zo'n 36 gram zitten. Dat lijkt mij verwaarloosbaar. Ik zou beide brillen eens moeten nawegen.

Ik heb juist het tegenovergestelde van Ramone: zonnebril kunststof glazen en normale bril mineraalglas. De keuze is simpel, een zonnebril zet je op en af waardoor de kans groter is dat ie uit je handen valt. Bij een normale bril heb je dat nauwelijks.

Voor mij is de meerwaarde van mineraalglas: 1) betere optische kwaliteit, 2) krasbestendig, 3) trekt minder vuil aan en 4) altijd dunner dan kunststof glazen door de grotere dichtheid. Ik heb nooit problemen gehad met de zwaarte van het mineraalglas. Voor mij is het verwaarloosbaar.

Ik denk dat het 'kapot kunnen gaan' niet echt als startpunt gebruik moet worden. Ja, als een bril met mineraalglas valt, kan het breken. Als een bril met kunststof glas valt, iemand eroverheen fietst, is het ook kapot.

Welke brekingsindex en sterkte heb je momenteel? Zou je het gewicht - ter oriëntatie - eens kunnen nawegen?

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #565 Gepost op: 23 juni 2015 - 15:59:21
Even ter aanvulling - ook kunststof glazen kunnen écht heel dun geslepen worden, als je kiest voor de 'dunste' variant (zoals ik onlangs voor het eerst heb gedaan).

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #566 Gepost op: 23 juni 2015 - 16:08:17
Met vroeger bedoel ik dertig, veertig jaar geleden, Dagobert. Mijn brillencarrière is lang. : )

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #567 Gepost op: 23 juni 2015 - 16:31:09
Even ter aanvulling - ook kunststof glazen kunnen écht heel dun geslepen worden, als je kiest voor de 'dunste' variant (zoals ik onlangs voor het eerst heb gedaan).

Met alle toeters en bellen – multifocaal, cilinder en een paar coatings:

Charlie

• Gast
Brillen
Reactie #568 Gepost op: 23 juni 2015 - 17:07:15
Welke brekingsindex en sterkte heb je momenteel? Zou je het gewicht - ter oriëntatie - eens kunnen nawegen?

-2.50 en -1.25. Wegen kan ik niet.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #569 Gepost op: 23 juni 2015 - 17:07:30
Flinke jampotten inderdaad.