Auteur Topic: Brillen  (308175 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #120 Gepost op: 26 mei 2008 - 11:12:19
Citaat van: "Carwo"
Citaat van: "Daedalus"
Helaas geen Oliver Peoples, maar toch:

Is dit 'm geworden, D? Meer info (materiaal, merk en zo)?

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #121 Gepost op: 05 juni 2008 - 14:13:51
Helaas geen Oliver Peoples, maar toch:

Is dit 'm geworden, D? Meer info (materiaal, merk en zo)?

Merk is SSM(?), nooit van gehoord. Maar het is een hoornen antiekertje, zoals je ziet heb ik zelfs de koker erbij gekregen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #122 Gepost op: 05 juni 2008 - 14:38:27

Merk is SSM(?), nooit van gehoord. Maar het is een hoornen antiekertje, zoals je ziet heb ik zelfs de koker erbij gekregen.

Mooie aanwinst. Echt hoorn? (Iemand trouwens een truc om hoorn van kunststof te onderscheiden?)

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #123 Gepost op: 05 juni 2008 - 14:53:07

Mooie aanwinst. Echt hoorn? (Iemand trouwens een truc om hoorn van kunststof te onderscheiden?)

Dat werd me verteld, maar voor de prijs die ik ervoor betaald heb... is het geen ramp als het kunstof blijkt te zijn. De bril voelt iig erg zwaar aan, je hebt echt het gevoel dat je een bril op je neus hebt. Maar toch is ie best comfortabel.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #124 Gepost op: 05 juni 2008 - 16:31:45
Dat werd me verteld, maar voor de prijs die ik ervoor betaald heb... is het geen ramp als het kunstof blijkt te zijn. De bril voelt iig erg zwaar aan, je hebt echt het gevoel dat je een bril op je neus hebt. Maar toch is ie best comfortabel.

Lijkt me sowieso geen ramp. Wat ze er tegenwoordig voor gebruiken, vind ik niet lelijk voor kunststof.

DaanL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #125 Gepost op: 05 juni 2008 - 21:14:29
Zijn er kenmerken voor hoorn die je kan checken zonder het product te beschadigen?

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #126 Gepost op: 05 juni 2008 - 21:51:07
Citaat van: "DaanL"
Zijn er kenmerken voor hoorn die je kan checken zonder het product te beschadigen?

Moet je op bijten, net als een parelmoeren knoop
Quotidie potest esse ultimo die

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #127 Gepost op: 05 juni 2008 - 23:44:23
Citaat van: "Bachelor"

Hoorn is een zeer licht materiaal.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #128 Gepost op: 05 juni 2008 - 23:46:16
Citaat van: "foto010101"

Het is volgens mij gewoon keratine, net als onze nagels en haren.
This, madame, is Versailles.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #129 Gepost op: 05 juni 2008 - 23:48:52
Citaat van: "foto010101"

Blijft moeilijk, vind ik. De tandentruc is niet zo overtuigend als bij parelmoer en m'n hoornen schoenlepel is juist redelijk zwaar.

@ Rogier: jij nog een biologentruc (behalve een vlam eronder, want het zal flink stinken)?

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #130 Gepost op: 05 juni 2008 - 23:52:03
Even wat weggehaald van een web site:

Eigenschappen van natuurhoorn brillen:

- natuurhoorn is zeer licht
- natuurhoorn is volledig allergie vrij
- het voelt aangenaam warm aan de huid
- unieke kleuren en tinten

Overigens, ik heb wel eens hoornen brillen gepast van het merk Hoffmann en deze waren heel licht van gewicht.

Rogier, je hebt voor het overgrote deel gelijk.

copy-paste onderstaande link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoorn_(materiaal)
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #131 Gepost op: 05 juni 2008 - 23:57:11
Dank, Foto. Ik was eigenlijk op zoek naar een trucje om hoornen knopen te onderscheiden van kunststof, maar dat blijft toch lastig denk ik.

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Brillen
Reactie #132 Gepost op: 10 juli 2008 - 16:24:11
In het bespoke-gedeelte zag ik een link naar de internetpagina van Arnold Booden. Heeft iemand ervaring met Arnold Booden en dan met name de handgemaakte hoornen monturen? Onderstaand (tijdloos) montuur spreekt mij erg aan.

The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Brillen
Reactie #133 Gepost op: 04 oktober 2008 - 13:27:18
Ik wil op korte termijn een nieuwe bril met (buffel)hoornen montuur aanschaffen (zie foto hierboven). Waar moet ik op letten? Wat zijn details dat de kwaliteit goed is?

Over het onderhoud van de bril valt volgens mij ook nog wel een keuze te maken: of met olie (?) telkens insmeren zodat het montuur glanzend blijft of er juist niets aan doen zodat het een doffe uitstraling krijgt. Ik opteer voor het laatste want a) gemakkelijk en b) spreekt de structuur van het hoorn, wat dan volgens mij beter zichtbaar wordt, mij meer aan. Nog iemand advies op dit punt?
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

WA van Buren

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Brillen
Reactie #134 Gepost op: 04 oktober 2008 - 19:47:42
Hallo Edgar,

toevallig dat je net vandaag dit topic omhoog bumpt. Was vanmiddag in het centrum en weet dat de brillenboer hier ook hoornmontuur verkoopt.

Waar je specifiek op moet letten kan ik je niet vertellen, wel kan ik je vertellen wat mij verteld is en misschien dat je er wt aan hebt.

Prijzen liggen bij hem zo tussen de 700 tot 1200 euro voor enkel een montuur, de goedkopere waren dan gelakt in plaats van gepolijst oid en daardoor moest deze ieder jaar voor onderhoud terug worden gebracht. Hieraan zijn overigens geen extra kosten verbonden. (zie het als een horloge dat om de 5 jaar onderhoud nodig heeft)

De duurdere waren helemaal glans gepolijst en hadden dit onderhoud geloof ik niet of minder nodig. Wel moet je ze inderdaad eens in zoveel tijd olie geven (weet niet precies welke olie en in hoeveel mate) omdat het toch eensoort van levend product is (vergelijk het maar met hout, ook een natuurlijk product wat onder invloed werkt van kou en warmte, vocht en droogte).

Ook was het mogelijk om daar monturen (of montuurs..) op verzoek te laten maken. Hier zit ik zelf aan te denken, heb alleen niet gevraagd wat hiervan de extra kosten zijn. Maar dan raak je denk ik al gauw richting de 1500 euro voor een montuur.

Hopelijk heb je hier wat aan!
If plan A fails, remember there are 25 more letters.