Hallo Edgar,
toevallig dat je net vandaag dit topic omhoog bumpt. Was vanmiddag in het centrum en weet dat de brillenboer hier ook hoornmontuur verkoopt.
Waar je specifiek op moet letten kan ik je niet vertellen, wel kan ik je vertellen wat mij verteld is en misschien dat je er wt aan hebt.
Prijzen liggen bij hem zo tussen de 700 tot 1200 euro voor enkel een montuur, de goedkopere waren dan gelakt in plaats van gepolijst oid en daardoor moest deze ieder jaar voor onderhoud terug worden gebracht. Hieraan zijn overigens geen extra kosten verbonden. (zie het als een horloge dat om de 5 jaar onderhoud nodig heeft)
De duurdere waren helemaal glans gepolijst en hadden dit onderhoud geloof ik niet of minder nodig. Wel moet je ze inderdaad eens in zoveel tijd olie geven (weet niet precies welke olie en in hoeveel mate) omdat het toch eensoort van levend product is (vergelijk het maar met hout, ook een natuurlijk product wat onder invloed werkt van kou en warmte, vocht en droogte).
Ook was het mogelijk om daar monturen (of montuurs..) op verzoek te laten maken. Hier zit ik zelf aan te denken, heb alleen niet gevraagd wat hiervan de extra kosten zijn. Maar dan raak je denk ik al gauw richting de 1500 euro voor een montuur.
Hopelijk heb je hier wat aan!