Auteur Topic: Horloges  (6760471 keer gelezen)

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #11460 Gepost op: 19 december 2011 - 20:55:37
Een vraagje voor de kenners: waarom zijn horloges tegenwoordig zo belachelijk groot?

Ik ben net terug van een weekje Londen, business en een paar dagen pleasure, en heb bij alle bekende winkels staan kwijlen, maar het hedendaagse horlogeaanbod komt toch tamelijk ordinair op mij over met al die protserige stukken. Wel een leuk zaakje in Burlington Arcade met vintage Rolexen overigens. Mijn polsen zijn te verfijnd om horloges >40mm te dragen. En die van vele anderen ook, me dunkt. Zijn we de gulden snede op dit vlak kwijt?

Edit: ik zie dat al mijn horloges zo rond de 35mm zijn, dus 40 is al aan de grote kant.
Laatst bewerkt op: 19 december 2011 - 21:31:38 door Swann

Charlie

• Gast
Reactie #11461 Gepost op: 19 december 2011 - 20:58:47
Met Swann eens. Ik vind ook dat het allemaal tegenwoordig veel te groot wordt en dit is niet alleen qua horloges. Het adagium lijkt wel te zijn: hoe groter hoe beter. Dat vind ik jammer, want ook een klein subtiel horloge kan heel mooi zijn. Je ziet vaak in de betere kringen dat het adagium: hoe subtieler hoe beter is.

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Reactie #11462 Gepost op: 19 december 2011 - 21:16:18
Vandaar dat de Panerai op de vorige pagina mij zo positief opviel. Tussen alle 44mm modellen in de etalage staat deze 40mm er een stuk mooier bij. Ondanks dat het natuurlijk nog een redelijk druk horloge is.
Groot hoeft overigens absoluut niet lelijk te zijn, blijft een kwestie van smaak. Bij een casual outfit kan een flink horloge best mooi staan.
//

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11463 Gepost op: 19 december 2011 - 21:23:51
Liever een quartz dan een merk waar iedereen meer rond loopt.

Er zijn gegarandeerd veel, veel meer Baume & Merciers op de wereld dan Stowa's.

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Reactie #11464 Gepost op: 19 december 2011 - 21:27:33
En gegarandeerd meer batterijen dan veertonnen ;)
//

Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11465 Gepost op: 19 december 2011 - 21:34:05
Ben sinds kort verliefd op deze, binnenkort eens serieus naar kijken.

De 40mm chrono, wat mij betreft erg mooi. Meer Panerai 'fans' hier?
Sorry voor de slechte foto, was in de etalage van Schaap+Citroen.

Mooie klok PB. Ik vind de Radiomir Chrono erg gaaf. En geniale vintages hebben ze ook maar mocht ik zo veel geld willen neerleggen voor een klok denk ik niet dat het een vintage wordt. Dan moet je denk ik al een redelijke collectie hebben.
Ik denk zelf aan een IWC Portofino met zwarte wijzerplaat. Alleen heb ik met IWC niet echt een klik.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11466 Gepost op: 19 december 2011 - 21:38:04
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt; Vanwaar is Stowa zo populair op dit forum, kan iemand dat toelichten?

De prijscategorie van Stowa zit net lekker betaalbaar binnen het 'mijn eerste serieuze mechanische horloge' budget, zonder direct identieke klonen te zijn van zeg een Rolex Sub of ander bekend bestaand model. Daarnaast krijg je veel authentieke associaties bij het merk doordat Stowa vroeger één van de B-uhr productenten voor de Luftwaffe was, de Marine als dekklok-uitvoering voor de Kriegsmarine maakte, etc. Dat vergeleken met andere mechanische instapmerken (denk aan Archimede, Steinhart, Tissot, etc) geeft ze zeker een meerwaarde qua historie. Of dat terecht is - het merk is inderdaad niet meer in handen van de originele familie - is een tweede, maar het helpt de populariteit zeker.

Citaat
Als Stowa mooi wordt gevonden, kijk dan ook eens naar Nomos (met eigen manufacture ipv ETA, zoals in Stowa). Ik vind dan Nomos veel mooier afgewerkt en Nomos heeft dit model weer op de markt gebracht (al is het een origineel oud Lange design). Vervolgens is ook Stowa weer op deze toer gaan meeliften op het Nomos succes.

Stowa heeft ook Antea modellen in de 30s uitgebracht. Dat zouden toen nog steeds Lange klonen kunnen zijn geweest, er werd sowieso veel gekopieerd in die tijd, maar dat maakt het meeliften toch wel een lastigere schuld om toe te wijzen.
Laatst bewerkt op: 19 december 2011 - 21:50:21 door GuyS

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11467 Gepost op: 19 december 2011 - 21:49:36
Wat zou een leuk horloge zijn in de prijscategorie tot +-700€. Het zou leuk zijn als ik het horloge zowel casual als met een pak kan dragen. Mijn persoonlijke voorkeur qua stijl gaat uit naar een iwc portuguese

De standaard ik-kan-nog-geen-Portuguese-chrono-betalen-maar-wil-iets-dat-erop-lijkt klok was altijd de Archimede Arcadia, die is nu gefacelift en onder de naam Klassik beschikbaar:
http://www.archimede-uhren.de/EN/Klassik-Family.htm

Er zijn geloof ik voornamelijk wat extra kleurtjes bijgekomen (zilver, donkerbruin, versus bestaande witte en zwarte platen). De Chrono is dan alleen weer buiten je budget (975eu), de niet chrono er juist weer heel erg onder (385eu).

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Reactie #11468 Gepost op: 19 december 2011 - 22:13:37
Het leven als armoedzaaier is taai.. Die stowa spreekt mij tot nog toe nog het meeste aan. Of een meistersinger, ik ga morgen eens kijken hier in Delft wat een meistersinger doet. Ik weet dat mijn vader er een had van 1200 dat is dus helaas buiten mijn budget, volgens mij vallen alleen de horloges met 1 wijzer binnen mijn budget, en dat lijkt me nou niet heel praktisch als reiziger van het Onrendabelen Vervoer.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11469 Gepost op: 19 december 2011 - 22:16:44
Ik weet dat mijn vader er een had van 1200 dat is dus helaas buiten mijn budget, volgens mij vallen alleen de horloges met 1 wijzer binnen mijn budget, en dat lijkt me nou niet heel praktisch als reiziger van het Onrendabelen Vervoer.

Maar die 1-wijzer versies zijn wel juist de look van de Meistersinger modellen... ik zou persoonlijk weer niet zo snel voor hun 'reguliere' klokken kiezen.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11470 Gepost op: 19 december 2011 - 23:30:52
Ik zou verder sparen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11471 Gepost op: 19 december 2011 - 23:41:24
Een vraagje voor de kenners: waarom zijn horloges tegenwoordig zo belachelijk groot?

Ik voel me aangesproken. (Wat?)

Om dezelfde reden dat auto's tegenwoordig megavelgen met iele bandjes hebben. Als ik een oude Testarossa met van die ballonbanden zie rijden, krijg ik een warm gevoel van binnen.

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11472 Gepost op: 19 december 2011 - 23:45:07
Daarnaast krijg je veel authentieke associaties bij het merk doordat Stowa vroeger één van de B-uhr productenten voor de Luftwaffe was, de Marine als dekklok-uitvoering voor de Kriegsmarine maakte, etc.

Toch raar eigenlijk, volgens mij zijn er niet zoveel goeie herinneringen aan de Luftwaffe toch? Bij Luftwaffe denk ik aan Nazi's. Ben overigens nog steeds blij met m'n klokkie hoor.

Mediaman

• Gast
Reactie #11473 Gepost op: 19 december 2011 - 23:51:21
Toch raar eigenlijk, volgens mij zijn er niet zoveel goeie herinneringen aan de Luftwaffe toch? Bij Luftwaffe denk ik aan Nazi's. Ben overigens nog steeds blij met m'n klokkie hoor.

Aan hun daden niet nee, hun technologie en design echter blijven tot de verbeelding spreken imo.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11474 Gepost op: 20 december 2011 - 10:17:33
Toch raar eigenlijk, volgens mij zijn er niet zoveel goeie herinneringen aan de Luftwaffe toch? Bij Luftwaffe denk ik aan Nazi's.

Valt wel mee hoor. Volkswagens verkopen ook nog steeds als warme broodjes, after all. De goed/slecht valentie speelt natuurlijk wel mee in de beoordeling, maar elementen als een bewijsbare merkhistorie van nog voor WO2 (terwijl veel andere merken in dit prijssegment met moeite 30 jaar bestaan, zeg maar) en het utilitaire ontwerp van de b-uhr kunnen daar ook los van gezien worden.