Auteur Topic: Horloges  (6760512 keer gelezen)

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #11535 Gepost op: 28 december 2011 - 23:03:23
Cartier doet me als horloge liefhebber helemaal niets.
Mijn vrouw is daarentegen wel blij met haar Tank Americaine.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11536 Gepost op: 28 december 2011 - 23:07:41
Duidelijke info/meningen over Van der Gang. Kan iemand me uitleggen wanneer een horloge wel wat toevoegt aan andere modellen/merken? Er lijkt me dat op een gegeven moment (zeker in een bepaalde prijsklasse/onderin de markt) alles wel een keer gedaan is (zowel wat constructie als look betreft)?

Breguet, Lange&Sohne, Patek, sommige AP's.

Mediaman

• Gast
Reactie #11537 Gepost op: 29 december 2011 - 00:04:42
Je hebt de in casu juiste visie.

Althans in mijn optiek en daarbij sluit ik mij dus aan.

Wat zij HGW nou pas over me,....?  :mrgreen:

Thom@s

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Horloges
Reactie #11538 Gepost op: 29 december 2011 - 02:24:30
Breguet, Lange&Sohne, Patek, sommige AP's.

Had het niet zozeer over welke merken als wel welke eigenschappen een horloge in zijn algemeen onderscheidend maken.

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11539 Gepost op: 29 december 2011 - 03:28:17
Amadeus doelt er volgens mij op dat een merk die alleen een ETA modificeert en die in een case plaatst geen merk is. Valt wat voor te zeggen, maar ik kan het Hollandse ondernemerschap dan juist wel weer waarderen.

Als dat je grens is - dus alleen manufactuur accepteert als geldig horlogemerk - blijft er niet zo heel veel over. Ik ben minder kieskeurig, en daarmee een stuk gelukkiger.

Geo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11540 Gepost op: 29 december 2011 - 09:34:51

Het leuke van een merk als Cartier vind ik het feit dat ze een eigen gezicht hebben
ondanks dat ze héél veel variatie hebben in hun kastvormen.
Ze gebruiken hun historie goed en gebruiken nog steeds hun vele vormen van de jaren 30.
Een merk als Lange wat natuurlijk tot de beter merken behoort, vind ik daarentegen zo
vreselijk burgelijk en saai.
Ze maken iedere keer weer een mooie nieuwe complicatie en stoppen die dan weer
in altijd dezelfde saaie ronde en vrij lelijke kast. Zo jammer van die 'Zeitwerk', wat ik echt een uniek horloge vind.

Een merk dat kwa uiterlijk vlak naast een ander merk gaat zitten,
iets wat van der Gang zo sterk deed met de IWC Portugieser, vind ik geen merk, maar een 'Me too' product.
Meeliften op het succes van een ander.
Maar dat een merk een movement van een ander merk gebruikt, iets wat 90% van de industrie doet
bij de betaalbare horloges, heb ik geen problemen mee. Maar doe er iets mee en maak
het een eigen merk, dan voeg je wat toe.

Franck Muller gebruikte voor zijn 'instap klasse' vaak gebruik van ETA calibers,
maar modificeerde die wel en ontwierp o.a. de mooie Masterbanker, mechanisch horloge met drie tijdzones.
ook zijn simpele Casablanca die in 1995 uitkwam met een zalm kleurige wijzerplaat en beige band,
was erg vernieuwend. Maar zo zijn er wel meer.

Manufacture movements vind ik helemaal geen schande en zijn vaak de oplossing om een betaalbaar horloge
te fabriceren. Niet veel merken hebben het geld om een inhouse caliber te ontwikkelen en als ze dat wel hebben,
dan wordt dat meestal een high end movement.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #11541 Gepost op: 29 december 2011 - 11:11:45
@ Geo,

Christiaan van der Klaauw;

Vooreerst zal duidelijk zijn, dat ik bekend men met de historie rond Van der Klaauw en aan zijn meesterlijk vakmanschap niets af doe. Als klokkenbouwer  -zijn oudere stoelklokken zijn gezochte objecten, alwaar astronomische prijzen voor worden geboden, om het woord astronomisch nog maar eens in de juiste context te plaatsen- en later horlogemaker zet hij een uitstekend en technisch zeer mooi ontwikkeld en doordacht product neer.

Overigens alle lof voor het mediabeeld dat door Van der Klaauw en zijn investeerders is gecreëerd He door jou omschreven optreden op de stand van de AHCI (over deze club in mijn P.S  meer), maakte van dat, overigens uitstekende, marketingplan ook deel uit en past prima binnen de marketingstrategie van dit horlogemerk. Immers; als je astronomische bedragen  -voor een al dan niet astronomisch horloge-  moet betalen, is de “act” van het kennismaken met de maker en bedenker van het horloge of uurwerk een bijbehorend extraatje. Dit werkt goed en is ook verder tot in de finesses doorgevoerd in het concept van het merk Christiaan van der Klaauw. 

Ik ben met je eens dat de marketing campagnes de laatste twee jaar nog grootser en voor een breder publiek zijn opgezet en ook wellicht daardoor nog kostbaarder zijn. Echter van begin af aan is er op doordachte kostbare locaties en in kostbare publicaties die door een bepaald publiek worden gelezen duidelijk marketing bedreven en zo is het merk heel goed gepositioneerd. Alle lof daarvoor overigens. Naast de uurwerken zijn de ook de marketingcampagnes erg goed uitgevoerd en kwalitatief hoogstaand.

Ik verwoorde slechts het gevoel dat ik ontwikkel, bij het zien van een Christiaan van der Klaauw horloge. Niet meer en niet minder. De dragers van de horloges die ik heb ontmoet bevestigden dat gevoel. C’est la vie.

Voor mij dus geen Christiaan van der Klaauw omdat het de verkeerde associaties oproept. Merk = imago en bij mij valt het imago dus niet goed.

Hier wil ik het bij laten voor wat betreft Christiaan van der Klaauw en ik hoop mijn inzichten verduidelijkt te hebben.

Cartier;

Wat je in je laatste post over Cartier zegt is zonder meer waar. Zij handhaven hun eigen gezicht en respecteren de historie van het merk. Iets dat respect verdient.

Ik vind deze door jou gedragen Cartier, een erg mooi horloge. Onderscheidend  -ook binnen de Cartier lijn-  en dat staat mij wel aan.

Met ander Cartier horloges heb ik niet veel, of niets. Ongeveer zoals Bogart het omschrijft. Voor mij blijft Cartier meer een juweliershuis dat ook horloges maakt. Daar is overigens niets op tegen, het is slechts mijn gevoel.

De Pasha manchetknopen kende ik wel. Deze zijn bijzonder in hun soort en iconisch (om eens een door RL veelvuldig gebruikte marketing term te gebruiken  :wink: ). Wel oppassen wat er verder bij wordt gedragen want het aloude adagium “less is more” kan dan snel in de vergetelheid geraken.   

De manchetknopen in je Avatar vind ik ook apart en van en geheel ander kaliber dan de Pasha’s en zeer draagbaar in de wat informelere sfeer (Bijvoorbeeld met een mooi hemd op een Denim en een stijlvol jasje). Ik neem aan; Santos de Cartier?

De rijke historie van het juweliershuis Cartier ten spijt, is het een merk dat sedert de jaren 70-80 door de nouveau-riche is omarmd en heden ten dage juist ook daarmee wordt geassocieerd. De voorheen rond Cartier aanwezige zweem van aristocratie en mystiek is darmee geheel teloor gegaan. Het is vooral daarom dat ik wat afstand neem van merken die dit probleem kennen (Cartier is helaas niet het enige juweliershuis dat daarmee worstelt). Begrijp mij niet verkeerd, Cartier blijft een mooi merk en met een zeer rijke historie.

P.S.

Over het door jou aangehaalde achterkamerclubje de AHCI;
Ik ben over dat clubje niet zo te spreken. Het is een zichzelf regulerend clubje dat zonder openheid van zaken en op basis van een onduidelijke en niet controleerbare procedure over de toetreding van haar leden beslist. De zichzelf aangemeten status wordt op een handige, edoch kunstmatige wijze hoog gehouden en men propageert een bovenklasse in uurwerken te vertegenwoordigen. Als je dat maar luidt en lang genoeg roept en de nodige marketing evenementen organiseert volgt er vanzelf een schare volgers. 

Ook dit gegeven doet niet af aan de vaardigheid en het vakmanschap van de diverse leden die bij de AHCI als lid zijn toegelaten/uitgenodigd. Ik heb gewoon iets tegen achterkamertjes en ondoorzichtig bestuur.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11542 Gepost op: 29 december 2011 - 11:21:23
@ Bogart, 

Wat Cartier horloges betreft ga ik goeddeels met je mee. De door Geo getoonde “Tank” is echter wel een heel speciale.

Net als Chopard is ook Cartier een juweliershuis dat horloges maakt, het feit dat Cartier zich, na een periode alleen ETA mechanieken en mechanieken van andere te hebben gebruikt, nu verder ontwikkelt is overigens te prijzen en nu voert Cartier dan ook terecht de aanduiding “Horlogier”.

Wat ik daar verder over te melden heb, is hierboven in mijn post verwoord.
Laatst bewerkt op: 29 december 2011 - 16:37:16 door Amadeus

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Horloges
Reactie #11543 Gepost op: 29 december 2011 - 11:25:38
Wat een verhaal, maar eh manchetknopen en denim..?

@Geo, dat hele 'je telt alleen mee als je inhouse calibers bouwt' verhaal heb ook altijd wat moeite mee, want een merk als Seiko zie ik er nooit tussen staan. Het lijkt me een typisch argument om de eigen aanschaf mee te rechtvaardigen.

Geo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11544 Gepost op: 29 december 2011 - 11:33:00
@ Amadeus
Je hebt wel een meninkje moet ik zeggen, over de AHCI, over nouveau riche en het eventuele verkeerde beeld
dat een horloge zou kunnen geven. :wink:
Het maakt mij echt niets uit wat voor imago een merk heeft. Ik ben wie ik ben en een merk verandert mij niet.
Veel mensen vinden Rolex ordinair, ik niet, vind het alleen niet mooi, maar als ik het prachtig zou vinden,
zou ik het graag dragen, ordinair of niet.
Een horloge of kleding stuk helpt een ordinair iemand niet van dat imago af, ze vallen toch door de mand,
terwijl een niet ordinair iemand, ook niet ordinair wordt met een leren jack en een Rolex. Hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel.
De manchette knopen in m'n Avatar zijn uit de LOVE serie, waar ook die bekende armband in zit.
helaas zijn ze uit de collectie, want ze zijn inderdaad erg makkelijk te dragen bij veel outfits.
Ik draag ze vaak met een French cuffed shirt,  jeans en een linnen jasje.
Van Seiko weet ik echt niets en kan er daarom ook niets over zeggen.

Mediaman

• Gast
Reactie #11545 Gepost op: 29 december 2011 - 11:49:22
@Amadeus; ben je zelf Oud Geld als ik vragen mag?

Ter informatie van Wikipedia:
 Cartier werd omstreeks 1900 opgericht door Louis Cartier, een Franse goudsmid die in 1904 het eerst echt werkende polshorloge uitvond

Je gevoel over Cartier is nogal ongegrond denk ik.

Eerlijk gezegd vind ik dat je nogal veel schrijft, weinig bewijst en vooraal jouw mening nogal omslachtig weergeeft.

Wat een verhaal, maar eh manchetknopen en denim..?

Als iemand iets consequent draagt als 'style quirk' kan ik het wel waarderen.
Laatst bewerkt op: 29 december 2011 - 12:10:19 door Mediaman

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11546 Gepost op: 29 december 2011 - 13:13:20
@ Bogart, 

Wat Cartier horloges betreft ga ik goeddeels met je mee. De door Geo getoonde “Tank” is echter wel een heel speciale.

Net als Chopard is ook Cartier een juweliershuis dat horloges maakt, het feit dat Cartier zich, na een periode alleen ETA mechanieken te hebben gebruikt, nu verder ontwikkelt is overigens te prijzen en nu voert Cartier dan ook terecht de aanduiding “Horlogier”.

Mee eens.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11547 Gepost op: 29 december 2011 - 13:32:17
@ all (zeker ook voor Charlie)

Kennelijk wek ik de indruk iets tegen ETA uurwerken te hebben. Dat is geenszins het geval.

Stukje historie;

Zonder ETA  -Let wel; ETA is een volle dochter van Swatch- zou er al (bijna?) geen Zwitsers uurwerk meer bestaan. De samenvoeging van de diverse manufatures die in ETA hebben geresulteerd zijn de redding van de Zwitserse horloge-industrie geweest. Immers dankzij het hier op SF veelal verguisde quartz-uurwerk had de mechanische horloge haar bestaansrecht vrijwel verloren.

Het ter elfder ure behaalde quartz-succes van SWATCH, heeft het geld gegenereerd om ETA te verwezenlijken en daarmee de Zwitserse horloge-industrie gered. Dit gebeurde op het allerlaatste moment en net voor de teloorgang van de Zwitserse mechanische uurwerken industrie.

In feite hebben alle “quartz bashers” op dit forum het bestaansrecht van hun merk aan het kunststof quartz SWATCH klokje te danken (dat geldt ook voor Rolex, Omega en de andere groten). 

Voor wat uurwerkmaker ETA betreft;
ETA is dus een volle dochter van de Zwitserse horlogemaker Swatch Group. Daarmee zijn horloges van Baume et Mercier, Breitling, Cartier, IWC, Longines, Omega, Oris, Panerai, Tag Heuer, etc, etc, die zijn voorzien van ETA mechanieken, dus Swatch horloges.  :wink: :wink: :wink: :mrgreen: Het mechaniek en dus het kloppende hart, van deze en vele andere horlogemerken wordt immers geleverd door uurwerkenmaker ETA (=Swatch).

ETA voorziet met haar uurwerken zo’n 80-85% van de Zwitserse horloges van een tikkend binnenwerk. Vooral de beproefde uurwerken van het type 2892 en 2824 en voor Chronografen de ETA 7750  -ook wel Valjoux genoemd-  zijn populair. Het zou om aantallen tegen de 4 miljoen per jaar gaan. 

ETA ligt sinds 2002 echter dwars sinds die tijd wil ETA eigenlijk alleen nog maar aan merken leveren die zij zelf hebben uitverkoren. Bij voorkeur wil ETA echter alleen nog maar hele afgebouwde uurwerken leveren en ook zelf bepalen aan wie. Dat is in ieder geval de strategie die wijlen Nicholas Hayek en zijn zoon Nick Hayek die momenteel aan het roer van Swatch staat hebben uitgestippeld.

ETA wilde abrupt stoppen met het leveren van wat zij noemen blanco uurwerken aan andere merken. Op termijn wil ETA helemaal af van de levering van onderdelen aan andere horlogemakers (en dat is zelfs voor een grootheid als Rolex en anderen een probleem). Als bijvoorbeeld de Swatch/ETA dochter Nivarox geen spiralen meer zou leveren aan andere merken ligt de hele Zwitserse en Duitse horloge-industrie plat.

Dit voornemen van ETA heeft vervolgens tot een forse strijd met de ComCo (de Zwitserse kartelwacht) geleid, die in het kader van de belangen van de andere Zwitserse horloge merken, hierover heel anders dacht. Omdat het niet meer leveren door ETA vele Zwitserse horlogemerken in hun bestaansrecht deed wankelen, heeft de ComCo ETA bevolen, om tot 2010 aan alle andere concurrerende merken te blijven leveren.

2010 is inmiddels verstreken en ETA heeft een verzoek bij de Com Co ingediend om het leveren van uurwerken en onderdelen aan concurrerende horlogemerken te mogen afbouwen. Daar is een aanvang mee gemaakt.

Dat zou dan weer marktgroei voor een andere uurwerkmaker als Selitta betekenen. Selitta is namelijk zo een beetje de enige echt serieuze concurrent voor ETA en de vraag zal bij Selitta dus aanzienlijk toenemen (iets waar de kartelwaakhond toch achter zou moeten staan  :wink: ). Dat wordt vast een leuke marktwerking. Voor de consument en eindgebruiker wordt het duurder dat is zeker.

Saillant detail;
Bijvoorbeeld het Sellita SW200 mechaniek is een kloon van de ETA 2824 mechaniek, maar heeft 26 Jewels i.p.v. 25 in de ETA 2824. Verder is het vrijwel identiek.
De Selitta SW300 is een kloon van het ETA 2892 mechaniek, met 25 Jewels i.p.v. 21 Jewels. Verder identiek.
De Sellita SW500, is een kloon van de ETA Valjoux 7750. De Sellita SW500 heeft 25 Jewels, zoals ook de ETA Valjoux 7750 mechanieken.

Het feit dat ETA stopt met leveren of afbouwt is er ook de reden van dat merken, zoals ook Cartier en Chopard ineens eigen manufactures gaan gebruiken (Onder meer het  LVMH merk “Zenith” en het Richemont merk “Jaeger le Coultre” deden dat bijvoorbeeld altijd nog).

Dit bovenstaande was even “ter leeringhe ende vermaeck”;

Ik heb dus niks tegen ETA en bezit zelf zo een stuk of vijf 5 horloges met ETA uurwerken.

Wel ben ik van mening dat een horloge met een ETA of gemodificeerd ETA mechaniek niet teveel mag kosten. Feitelijk maakte ETA (en ook Selitta) mechanische uurwerken betaalbaar. Indien ieder merk er een eigen manufactuur op na moet houden zou dat niet kunnen. 

Ik ben dus pro ETA, omdat zij de redder van het mechanische Zwitserse horloge zijn en het betaalbaar houden. Echter met een ETA binnenwerk is een horloge niet bepaald onderscheidend te noemen, dat is een mogelijk nadeel voor sommigen onder ons.

Ik denk dat ik hiermee wel duidelijk ben geweest over hoe ik over ETA mechanieken denk.
Laatst bewerkt op: 29 december 2011 - 16:45:19 door Amadeus

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11548 Gepost op: 29 december 2011 - 13:35:04
Seiko bouwt inhouse calibers. Ze zijn alleen niet in Europa op de markt. Door een kennis in Azië laten opsturen dus. Tenminste als je een mechanische Seiko ambieert.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11549 Gepost op: 29 december 2011 - 13:54:31
mbt cartier is het wel geestig dat ze vroeger wat downgradeden met de "must" en nu moeten ze alles weer terugdraaien naar exclusief...
overigens begreep ik dat de horloges die ook "paris" op de plaat hebben, dat die het neusje van de saumon zijn.
live and let die