Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners  (463599 keer gelezen)

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #420 Gepost op: 27 april 2009 - 14:45:55
Zal ik dan maar de oplossing geven??..!!....

Als je naar MTO en/of bespoke spanners kijkt van bv G&G, EG, Corthay, Lobb enz... zie je nooit verende onderdelen. Het enige wat telt is dat de spanners qua vorm identiek is aan de leest en dat deze dus de schoen perfect in model houdt en zorgt voor opname van vocht (al is over dat laatste nog wel de nodige discussie!). Het enige bewegende deel is het scharnier om de spanners in de schoen te kunnen krijgen. Er zijn ook drie-delige spanners, die je in elkaar kunt puzzellen...

De enige reden waarom de bexley, Q-S, S&S spanners verende delen hebben, is om zoveel mogelijk de vorm van de leest over te nemen van een schoen waarvoor ze NIET gemaakt zijn, wat dus nagenoeg nooit zal lukken, omdat ze zo universeel mogelijk qua vorm zijn.....

Spanners van John Lobb, bespoke:

Gaziano & Girling, benchmade (identiek aan RTW leest en bespoke:

Edward green, MTO(identiek aan RTW leest):

Pierre Corthay, MTO (identiek aan RTW leest):

Deze hebben alle weer een ander nadeel: de vochtopname die niet mogelijk is met gelakte spanners.

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #421 Gepost op: 27 april 2009 - 14:48:50
Zoals Migliore al aangeeft zijn er twijfels over of spanners dat moeten doen. Ik ken de voor- en tegenargumenten niet, maar vind het opvallend dat schoenproducenten van dit kaliber geen cederhout gebruiken. Migli, kan je daar meer over vertellen?
Life is too short to drink bad wine

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #422 Gepost op: 27 april 2009 - 15:15:12
Zoals Migliore al aangeeft zijn er twijfels over of spanners dat moeten doen. Ik ken de voor- en tegenargumenten niet, maar vind het opvallend dat schoenproducenten van dit kaliber geen cederhout gebruiken. Migli, kan je daar meer over vertellen?

Dat is iets wat hier in het verleden al vaker ter discussie gestaan heeft. Misschien overschatten wij met zijn allen wel het nut van ongelakt cederhout, maar dit zal denk ik altijd gissen blijven. Gelakt ziet er natuurlijk wel gelikt uit ;), waarmee het volgens mij een goed verkoopargument wordt.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #423 Gepost op: 27 april 2009 - 15:17:27
Dit schreeuwt om wetenschappelijk onderzoek!

Alliata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #424 Gepost op: 27 april 2009 - 15:26:09
Wat zeggen ze bij de gerenommeerde zaken (shoes & shirts e.a) hierover?
"There are three choices in life: be good, get good or give up."
House MD

Tumblr

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #425 Gepost op: 27 april 2009 - 15:36:02
Ik zal ergens in dit weekend wel een foto plaatsen van een Loding spanner. Kan iedereen meegenieten.

Belofte maakt schuld:

De spanners zijn zeer glad en maken nemen duidelijk minder vocht op dan bexley- of qs-spanners. De spanner vult de schoen wel uitstekend.
Laatst bewerkt op: 27 april 2009 - 15:39:50 door Marijn

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #426 Gepost op: 27 april 2009 - 15:46:42

Dit vond ik op een van de vele Engelstalige sites over schoenspanners: If shoes are not worn for long periods of time, they actually shrink, using a shoe tree in these shoes will help to prevent shrinkage.
Het zou best wel eens kunnen dat topproducenten geen veermechanisme in hun schoenspanners gebruiken omdat ze volledig vertrouwen op de kwaliteit van het bovenleer dat ze gebruiken (krimpen niet of nauwelijks) waardoor een kopie van de leest volstaat. Daar waar andere schoenen "geholpen" moeten worden om krimp tegen te gaan.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #427 Gepost op: 27 april 2009 - 16:31:33
Dat glad van de spanners is dat soms vernis of gewoon zo Marijn.

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #428 Gepost op: 27 april 2009 - 16:41:50
Dank, Marijn! Ogen zeker mooi, en als ze de schoenen perfect opvullen, is dat toch goed!

Even inhakend op de discussie over de lak, ik was laatst bij een schoenenwinkel met Borgioli's, die spanners zijn ook volledig gelakt; zeer mooi om te zien en er was in mijn ogen niks mis mee, maar je laat ze toch staan omdat ze 'gelakt' zijn...
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #429 Gepost op: 27 april 2009 - 16:42:59
Lak kan je ook eraf schuren.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #430 Gepost op: 27 april 2009 - 16:45:50
Lak kan je ook eraf schuren.

Heb je helemaal gelijk in, maar dat is als de ham en de kaas uit een tosti weglaten..
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #431 Gepost op: 27 april 2009 - 18:36:17
volgens mij is het nut van spanners in de eerste plaats het leder op zijn plaats houden tijdens het drogen van de shoen na gedragen te hebben. Alle leder dat nat wordt gaat "trekken" zodat er valse plooien in de schoen ontstaan. Omdat tegen te gaan worden spanners gebruikt. Ook de gewone gebruiksplooien worden zo tot een minimum herleid. Als spanners gelakt zijn is dit inderdaad de enige functie. Ongelakte kunnen in principe zo het vocht opnemen. Nu vraag ik me af of het inderdaad nodig is dat het hout vocht opneemt. Als de voet eruit is kan het vocht gewoon naar buiten door verdamping. Je zou kunnen denken dat de spanner hier een klein beetje in kan meewerken door het op te zuigen maar dan moet het weer verdampen uit het hout om de schoen echt droog achter te laten. Volgens mij is dus de vormvastheid behouden dé functie van een spanner.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #432 Gepost op: 27 april 2009 - 18:54:22
Mwah, wie durft te zeggen dat dit een slechte beredenering is?!

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #433 Gepost op: 27 april 2009 - 18:59:02
Na mijn idee verdampt het vocht wat in de spanner zit niet als hij in de schoen zit.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #434 Gepost op: 27 april 2009 - 19:04:04
Nee precies, maar de spanner kan in mijn ogen heel wat vocht opnemen, wat geconcentreerd bijft wanneer de spanner in de schoen zit. Maar wanneer de spanner uit de schoen is, kan die 'luchten' en zo verdampt een grote hoeveelheid vocht weer.