Goedemorgen heren,
Ik zit met de volgende kwestie en kan wel wat hulp gebruiken van mensen die kritisch durven te zijn.
Deze week heb ik een gesprek gehad met een groothandel die graag mijn sokken aan zijn klanten wil verkopen. Het gaat om ongeveer 300 winkels in de schoenenbranche. Dat klinkt natuurlijk interessant, maar ik heb altijd al gezegd niet overal te willen liggen en dus ook exclusief te willen blijven. Anderzijds doen mijn concurrenten het ook en die kom ik werkelijk overal tegen. Aangezien ik het ook zakelijk moet bekijken en er sinds kort van moet leven ben ik toch het gesprek aangegaan.
We hebben een scenario besproken dat hij mij alleen bij zijn 'beste' schoenenwinkels onder de aandacht brengt en geeft van tevoren aan waar hij ze wil gaan verkopen (de vraag is of dit ook echt gebeurt in de praktijk). Hij hanteert dezelfde in - en verkoopprijzen zoals ik dat doe. Als dit nageleefd kan worden en ik bepaal of een winkel past of niet, dan zou dit wellicht een werkbare constructie zijn en boor ik een groot netwerk aan. Anderzijds blijft het een groothandel en dat vond ik op voorhand niet echt passen bij mijn merk.
Concrete vraag;
Romantiseer ik de boel en is bovenstaande constructie goed genoeg om ook mijn merk te kunnen beschermen, of....gewoon helemaal niet doen?
Dank alvast voor het meedenken.
Groet,
Carlo