Mijn maatshirt van New Tailor is binnen!

Stof: gekozen voor een vrij dikke katoen (winterstofje), lichtblauw, zit wat diepte in door de weving -- erg mooi.
Knopen: millimeters dikke paarlermoer knopen op stift (a la Barba/Borrelli). Geen zampa di gallina, maar kruissteek (niet machinaal vastgezet dus).
Knoopsgaten: machinaal, saai maar clean
Stiknaden: enkel (!), teken van kwaliteit dus. Tevens is er waar voor- en achterpand elkaar onderaan treffen een
mouche aanwezig.
Boord: cutaway boord met uitneembare baleinen
Plooien: manchetten meer geplooid dan bij Barba (mooi), op het rugpand gekozen voor 2 plooien. Plooitjes a la Barba niet mogelijk, immers machinaal (niet volledig, maar 'met de hand door de machine gehaald'). Naar eigen zeggen houdt New Tailor niet van plooitjes, vinden ze te rommelig. Is ook wat voor te zeggen. Van mij hoeft het ook niet op élk shirt...
Pasvorm: ben onder de indruk van hoe goed het eerste shirt past, net als bij m'n pak hebben ze dat gewoon érg goed voor elkaar. Volgens New Tailor worden er individuele patronen geknipt ipv. maatconfectie. Zou zo snel niet weten wat er beter kan qua pasvorm. Eerlijkgezegd betere pasvorm dan m'n eerste en tweede Barba. Armsgaten lekker hoog zonder aan de oksel 'aan te lopen'. Mouwen mooi slank zonder bewegingsvrijheid te beperken. Idem voor borst en tailleomvang. Valt mooi slank zonder het 'openscheur-effect' als je je borst naar voren duwt of gaat zitten.
Prijs: 120 E betaalde ik voor dit shirt, de stof bepaalt de prijs volledig. Dit is de goedkoopste stofklasse (was een promotie-actie van 6 stoffen). Stoffen komen van de weverijen Thomas Mason, Honegger en Ringhart.
Conclusie: Zeer clean ('onberispelijk') machinaal (met de hand door de machine gehaald) shirt met alle details van een hoogwaardig shirt. Pasvorm top. Mijn favoriet in deze prijsklasse gezien de score op pasvorm en kwaliteit. Wil je een nonchalant in elkaar gezet shirt, moet je ergens anders kijken.