Auteur Topic: Het onderhoud van een shirt  (223578 keer gelezen)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Het onderhoud van een shirt
Reactie #165 Gepost op: 05 augustus 2009 - 20:15:50
Polootje? Dan was het een teken.
Mijn linnen hemd van Victor & Victoria had wat rode-vruchtenvlekken maar die is weer helemaal in orde...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #166 Gepost op: 05 augustus 2009 - 20:16:47
Ik bedoel maar.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #167 Gepost op: 05 augustus 2009 - 20:30:03
Divine justice zou je bijna zeggen.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #168 Gepost op: 05 augustus 2009 - 22:12:43
Divine justice zou je bijna zeggen.
Jij en Carwo zijn helemaal niet aardig tegen mij :-(.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #169 Gepost op: 30 november 2009 - 19:44:43
Deo veroorzaakt naar mijn idee structureel gele vlekken, ongeacht merk.

Of het werkt – geen idee, maar ik kwam dit tegen:

Citaat van: VMan;26558
Here's what I do, it works like a charm. It has been effective on many types of stains, including sweat stains that have been present for several years.

1. Soak the shirt for an hour or two in a solution made from one gallon of hot water (as hot as it will come out of the faucet) and one cup of vinegar. This just helps to loosen the stain before washing.

2. Purchase a small tub of Oxy Clean (get the granules, not the liquid) from the store. Mix a strong solution of this using four to six ounces of hot water and one scoop of Oxy Clean. The solution should be like a watery paste.

3. Rinse the vinegar from the shirt. Generously apply the Oxy Clean solution from step two to the yellowed areas of the shirt. Place the shirt in a plastic pail and let sit overnight.

4. Remove shirt from bucket. Mix a solution of 1 gallon hot water and one and a half scoops of Oxy Clean. Allow shirt to soak in this solution for up to 12 hours.

5. Remove shirt from solution and briefly rinse. Wash shirt using regular detergent, and rinse. Voila.

I've done this on many shirts with almost complete success. A few shirts with really bad stains may take two tries - usually the first treatment removes about 90% of the stain, leaving a really faint yellow mark behind. The second time usually removes this.

(Hier meer: http://www.styleforum.net/showthread.php?t=3412.)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #170 Gepost op: 01 december 2009 - 00:33:50
Ik heb exact die problemen met gele vlekken. Ik heb wel gemerkt dat het ene merk deodorant erger vlekt dan het andere. De silver protect van nivea kan ik bijvoorbeeld afraden, die vlekt behoorlijk. Met een sprayflesje van nivea heb ik al betere ervaringen, maar ik zou hierdoor bijna weer terugschakelen naar de ondershirts... Bijna dan...

Heb nu even een steppin' out hemdje een paar nachten laten weken met azijn, en daarnet in de was gedaan met andere hemden. Kijken of het iets helpt.

Waar kun je dat Oxy Action spul eigenlijk kopen in Nederland? Of heet het hier soms Vanish?
Ik heb het nog nooit gezien namelijk.

Mediaman

• Gast
Reactie #171 Gepost op: 01 december 2009 - 08:34:19
Moet Vanish Oxy Action zijn, deze busjes met korrels: http://www.vanish.nl/pages/view.php?page_id=9

Moet verkrijgbaar zijn bij de gemiddelde Kruidvat of Etos.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #172 Gepost op: 03 december 2009 - 19:34:09
Gewoon glasspoelmiddel voor in de vaatwasser schijnt ook goed te helpen!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #173 Gepost op: 03 december 2009 - 21:02:04
Gewoon glasspoelmiddel voor in de vaatwasser schijnt ook goed te helpen!!

Ik vraag me af of de vlek hierdoor niet alleen gemaskeerd wordt.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #174 Gepost op: 04 december 2009 - 17:01:05
Dank MM, ik ga eens even naar voorgenoemde winkels voor een batch van dat roze goedje  :-)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #175 Gepost op: 06 december 2009 - 22:14:39
Update: enkel weken met azijn en daarna in de wasmachine heeft weinig uitgehaald...  ](*,)

Inmiddels heb ik Vanish in huis, ik zal het maar eens proberen met de hierboven beschreven methode...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #176 Gepost op: 06 december 2009 - 22:20:00
Please report back.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #177 Gepost op: 06 december 2009 - 23:31:17
Certainly, I will.  ;)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #178 Gepost op: 08 december 2009 - 12:29:43
Gisteren heb ik de 2 steppin' out shirtjes (ik heb er meteen nog maar één behandeld) uit de was gehaald en te drogen gehangen. Vanmorgen heb ik het resultaat bekeken en ik kan u vertellen dat het met recht verbluffend te noemen is.

Het procedé hierboven beschreven heb ik toegepast op de gele vlekken veroorzaakt door deodorant. Ik heb daarbij de mouwen binnenstebuiten gekeerd en de vlek dus bij de 'bron' aangepakt. Ook heb ik, alvorens de shirts tot slot in de wasmachine 'normaal' te wassen, met een oude (zachte) tandenborstel de vanishoplossing nog eens extra ingeborsteld. Dit maakt de vlek ook wat meer los.

Deze shirts waren er het ergst van allemaal aan toe en het resultaat is nu dat de vlek voor 90% verdwenen is.
er is enkel nog een hele lichte waas waar te nemen op een heel klein gebied onder de mouw. De stof voelt ook weer zacht en soepel aan. Deze was namelijk door de vlek nogal stug geworden...

Ik moet u wel vertellen dat het enige lef vereist om zo'n rigoreuze maatregel te nemen op uw geliefde shirts. Ik heb het zonder schroom gedaan, temeer omdat het steppin' out shirts betreft en omdat ik ze toch al afgeschreven had (nu niet meer). Men gaat namelijk tegen het gebruiksadvies van het product in, dat voorschrijft niet langer dan een uur of 2 te laten inweken op gekleurde kleding. Het is zeker niet iets wat men volgens mij op regelmatige basis moet toepassen, opdat de shirts niet overmatig slijten. Voorkomen is in dit geval denk ik beter dan genezen...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #179 Gepost op: 08 december 2009 - 13:47:46
Goed rapport, Mad Hatter. Bedankt voor de moeite.