Update:
Onlangs heb ik opnieuw 2 shirts, die al een tijdje niet meer meededen, behandeld met de eerder besproken 'vanish-behandeling'. Dit was nodig vanwege de verkleuringen als gevolg van anti-transpirant.
Het resultaat was opnieuw "Amazing" en de shirts, die verder nog helemaal prima waren, doen weer mee.
Helaas kan ik wel beamen dat het sterk oxiderende goedje tevens de gladde toplaag van parelmoeren knoopjes enigszins oxideert. Het is gelukkig niet heel zichtbaar maar het oppervlak wordt er wel iets ruwer van.
Ik kan mij zo voorstellen, heer MMorley, dat 'Vanish Oxi - Action' poeder ook zou kunnen werken tegen verkleuringen in de boord en manchetten. Ik zou dan alleen wel willen adviseren om eerst een iets minder rigoureuze aanpak te gebruiken. Bijvoorbeeld enkele uren plaatselijk laten intrekken, in plaats van 12 uur plaatselijk inweken en daarna nog eens 12 uur onderdompelen in een oplossing.

Dit laatste heb ik dat namelijk aangedurfd omdat ik er zogezegd niets op te verliezen had. Het heeft toevallig goed uitgepakt, alleen de knopen zijn iets ruwer / doffer geworden.