Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729211 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1965 Gepost op: 29 mei 2015 - 20:52:19
Gents, help eens.

Heb een paar oude Santoni's laten verzolen bij de dorpsschoenmaker. Halve zool, omdat ik niet van plan ben er nog heel lang mee te doen. Ziet er op zich behoorlijk netjes uit, maar...

Hetzelfde probleem als ik al eens eerder heb gehad bij het laten verzolen van een paar C&J's doet zich voor. Ze zitten na de verzoling niet lekker meer. Onder de voorvoet lijkt er iets tussen de loopzool en binnenzool niet op z'n plek te zitten. Waar normaal de bal van je voet in valt, lijkt nu een rare bobbel te zitten. Bij de linkerschoen erger dan bij rechts, maar je voelt het bij beiden.

Die C&J's zijn totaal drie keer verzoold door mijn oude schoenmaker in Den Haag. Ondanks deze pogingen is het nooit meer goedgekomen. Nu, andere schoenmaker, andere schoenen, zelfde probleem. Ik ben nog niet teruggeweest, maar zal dat zeker nog doen.

Iemand enig idee wat er is misgegaan? Commentaar van de enkele schoenmaker die wellicht nog meeleest is uiteraard ook zeer welkom.

Kruimeldief

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1966 Gepost op: 29 mei 2015 - 21:22:27
Te veel kurk?

Kings

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1967 Gepost op: 31 mei 2015 - 09:03:46
Helpt het niet om er wat langer op te lopen? Zodat de verzoolde schoen zich weer aan je voet kan aanpassen.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1968 Gepost op: 31 mei 2015 - 10:27:03
Dat is bij die Crocketts niet gelukt. Bovendien loopt het gewoon erg oncomfortabel, dus ze blijven eigenlijk altijd staan.

Charlie

• Gast
Reactie #1969 Gepost op: 31 mei 2015 - 10:38:42
Denk teveel kurk ja. Anders mail je gewoon Nils even, leg je het verhaal voor. Hoeft natuurlijk niet hem een oplossing te laten bieden, maar je hebt wel meteen antwoord.

Hulsebosch

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1970 Gepost op: 15 juni 2015 - 14:29:39
Halve verzoling laten doen door een schoenmaker bij mijn ouders in de buurt (Peter van der Riet). Hij had eerder herkend dat ik bij Kalf was geweest omdat ik embouts had en de vorige verzoling netjes gedaan was. Daarbij meldde hij dat hij ook embouts zette, en een nieuw type in bestelling had staan. Bij een opknapprojectje gevraagd of hij, naast een halve verzoling, die embouts wilde plaatsen. Totaal was €56,50, ik ben erg tevreden.
.

StarTAC

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1971 Gepost op: 24 juli 2015 - 11:06:21
Gisteren door de zool van m'n CJ Malton's gegaan. Ook aan het twijfelen tussen opsturen naar Northampton of door Nils Kalf laten doen.

Dus gebeld naar de CJ winkel in Brussel, daargeven ze een prijs van 150 euro als je de schoenen zelf komt brengen/ophalen daar. (ong. 30 euro meer voor opsturen)

Met dat geringe prijsverschil vind ik het nog wel de moeite om het door CJ te laten doen. Gelijk de vriendin blijmaken met een weekendje Brussel ;-)

Charlie

• Gast
Reactie #1972 Gepost op: 24 juli 2015 - 11:10:35
Waarom zou je het door CJ willen laten doen wanneer Nils het net zo goed doet voor een lager bedrag?

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1973 Gepost op: 24 juli 2015 - 11:14:27
Waarom zou je het door CJ willen laten doen wanneer Nils het net zo goed doet voor een lager bedrag?
Niet op leest, dus net zo goed zou ik niet durven zeggen.
This, madame, is Versailles.

StarTAC

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1974 Gepost op: 24 juli 2015 - 11:28:08

Naast idd de originele leest, ook omdat ze een nieuwe welt plaatsen en het binnenwerk nalopen (is al redelijk versleten).

Door die nieuwe welt kan er vanaf dan vaker opnieuw verzoold worden door Nils (al zal hij ook wel een nieuwe welt kunnen plaatsen).

Charlie

• Gast
Reactie #1975 Gepost op: 24 juli 2015 - 12:04:29
Niet op leest, dus net zo goed zou ik niet durven zeggen.

Ja, dat is het enige, maar waarom zou je dat willen? Dan moet je de schoen namelijk helemaal opnieuw inlopen. Juist ingelopen schoenen zitten prettig.

(...) ook omdat ze een nieuwe welt plaatsen en het binnenwerk nalopen (is al redelijk versleten).

Doet Nils ook.

StarTAC

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1976 Gepost op: 24 juli 2015 - 13:15:24
Ja, dat is het enige, maar waarom zou je dat willen? Dan moet je de schoen namelijk helemaal opnieuw inlopen. Juist ingelopen schoenen zitten prettig.

Doet Nils ook.

Doet Nils altijd een nieuwe welt bij verzolen?

Charlie

• Gast
Reactie #1977 Gepost op: 24 juli 2015 - 13:18:32
Voor zover ik weet wel ja.

guest45

• Gast
Reactie #1978 Gepost op: 24 juli 2015 - 13:53:18
In zover ik weet doen veel schoenmakers re-welts opverzoek. Dat kost extra. Of Nils dat standaard erbij doet weet ik niet maar ik betwijfel het. Re-welt en mogelijkheid tot vervanging van minnenzool zijn imo de grootste voordelen van een fabrieksverzoling. Opnieuw opleesten ziet er leuk uit maar hoef van mij niet. Wel handig als je een half maatje te groot gekocht hebt; halfje kleiner laten opleesten.
Als welt en binnenzool in orde zijn is er niets mis met een goede non-fabrieks schoenmaker.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #1979 Gepost op: 24 juli 2015 - 14:39:48
Met als enige opmerking dat je na een niet-fabrieksverzoling niet meer kunt kiezen voor een fabrieksverzoling. Da's toch wel jammer.