Ik denk dat echte vakmensen ermee stoppen ivm leeftijd of te weinig klanten. Vertrouw niemand meer met mijn echt dure schoenen, saint crispins gaat terug naar Roemenië en zelfde voor de bespoke schoenen van Menuder die gaan terug naar Italië, Emanuele gaf dat zelf ook al aan.
In Italië, vroeger toch echt een leren schoen minnend land, zie je tegenwoordig ook iedereen op sneakers... dus nog even en we zijn de laatste der Mohikanen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat het meer te maken heeft met een gebrek aan klanten dan met leeftijd. Als er voldoende vraag was, zouden er heus nog wel vakmensen zijn.
Zelf zou ik mijn schoenen tegenwoordig ook niet naar een schoenmaker brengen voor het vervangen van het onderwerk of iets dergelijks, maar wel voor kleine aanpassingen, zoals embouts. Je stuurt je schoenen tenslotte ook niet naar Italië of Roemenië voor zulke kleine ingrepen.
Wat betreft de hype rond sneakers, ik hoop dat dit tijdelijk is en dat men op korte termijn weer normale schoenen gaat dragen, want anders zou dat wel erg triest zijn. Tegenwoordig zie je zelfs bij speciale gelegenheden zoals bruiloften, in zakelijke omgevingen of bij ceremonies veel sneakers, en dat kan ik eerlijk gezegd niet begrijpen.