Schoenmakerij Dupla, Kleine Berg, Eindhoven. Met dank aan Sergio voor de tip!
Heb mijn C&J Connaughts laten verzolen en schoon laten maken bij Dupla in Eindhoven. Zij kunnen naar keus een halve zool of een gehele zool + hak plaatsen. Dit laatste doen ze heel weinig (maar weinig mensen die er nog om vragen). Bij beide opties wordt gestikt. De bestaande naden/gaten worden gebruikt. De goede manier dus! Dupla gebruikt zolen van J. Rendenbach.
Aangezien mijn originele hak nog prima in orde was, koos ik voor een halve zool. Volgende keer laat ik dan de volledige zool + hak vervangen.
Ik ben erg tevreden over het resultaat! De bestaande gaten zijn netjes gebruikt. Ik heb horrorfoto's gezien van schoenen die door slechte verzoling onbruikbaar zijn gemaakt: de rand is hierdoor geperforeerd (geen bestaande gaten gebruikend, maar gewoon lomp de machine door de rand jassen) waardoor je de schoenen na de eerste verzoling in de poubelle kunt gooien. Stikken is dus alleen goed, zolang het netjes gebeurt! Dupla vertelde mij dat ze schoenen ontvangen die ze al 10x verzoold hebben. En gezien het nette werk geloof ik dat wel.
Zeker ook gezien de kosten ben ik erg tevreden. De verzoling kostte 32 E :!:. Schoonmaken 5 E. Ik meen dat een volledige zool + hak rond de 80 E kost. Hier wat foto's.
Voor:

Na:

De naad op de zool:

...is mooi verzonken:

Hier kun je zien hoe de bestaande gaten zijn gebruikt:

Bijna perfect dus. Alleen met de hand stikken is nauwkeuriger, maar natuurlijk veel duurder.
En na de reinigingsbeurt:

Deze schoenen hebben heel wat marteling doorstaan: sneeuw, pekel, olie. Ik was bang dat ze niet meer te redden waren, maar ze zien er weer super uit. De vlekken zijn er nét niet helemaal uit, maar dat noemen we maar patina!