Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729190 keer gelezen)

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #135 Gepost op: 13 maart 2006 - 22:00:01
Je zou eens kunnen bellen naar Shoes & Shirts of Sir Max. Het bedrag dat Solitarias noemt is volgens mij de standaard (140-150 euro): Santoni zit rond dit bedrag, Bettanin e Venturi ook. Green weet ik niet maar zal er waarschijnlijk niet ver boven zitten. Als het goed is krijg ik binnenkort mijn Ladbrokes geleverd; dan zal ik het Eduard (Sir Max) vragen. (Genoemde bedragen zijn de prijzen voor verzolen door de fabrikant.)
esus saves, George Nelson withdraws!

Jacob

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #136 Gepost op: 14 maart 2006 - 00:44:44
En Santoni?

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #137 Gepost op: 14 maart 2006 - 18:02:59
Santoni ook. Maar van Eduard en Marcel (Sir Max) heb ik begrepen dat Santoni er eigenlijk niet op zit te wachten. Andrea Santoni vindt dat hij schoenen maakt ("createur de chaussures"), niet repareert. Volgens mij duurt het ook vrij lang voordat je ze terugkrijgt. Ik denk dat Oger Amsterdam en binnenkort mogelijk ook Den Haag niet voor niets met Danny in zee zijn gegaan. Ik ben morgen in Den Haag en zal eens navraag doen. Maar volgens mij is het op dit moment nog mogelijk om je Santoni's via Oger Den Haag door Santoni in Italie te laten verzolen.

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #138 Gepost op: 14 maart 2006 - 18:04:31
Citaat van: "Alboreto"
Santoni ook. Maar van Eduard en Marcel (Sir Max) heb ik begrepen dat Santoni er eigenlijk niet op zit te wachten. Andrea Santoni vindt dat hij schoenen maakt ("createur de chaussures"), niet repareert. Volgens mij duurt het ook vrij lang voordat je ze terugkrijgt.

Dat is leuk voor hem. Wat denkt ie, dat zijn zolen niet kapotgaan ofzo!?
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #139 Gepost op: 14 maart 2006 - 18:17:23
Santoni ook. Maar van Eduard en Marcel (Sir Max) heb ik begrepen dat Santoni er eigenlijk niet op zit te wachten. Andrea Santoni vindt dat hij schoenen maakt ("createur de chaussures"), niet repareert. Volgens mij duurt het ook vrij lang voordat je ze terugkrijgt. Ik denk dat Oger Amsterdam en binnenkort mogelijk ook Den Haag niet voor niets met Danny in zee zijn gegaan. Ik ben morgen in Den Haag en zal eens navraag doen. Maar volgens mij is het op dit moment nog mogelijk om je Santoni's via Oger Den Haag door Santoni in Italie te laten verzolen.
Volgens het rotterdam filiaal hebben ze een contract met santoni voor verzolen.Althans dat vertelde ze mij.

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #140 Gepost op: 14 maart 2006 - 21:27:06
Citaat van: "Merlino"
Santoni ook. Maar van Eduard en Marcel (Sir Max) heb ik begrepen dat Santoni er eigenlijk niet op zit te wachten. Andrea Santoni vindt dat hij schoenen maakt ("createur de chaussures"), niet repareert. Volgens mij duurt het ook vrij lang voordat je ze terugkrijgt.

Dat is leuk voor hem. Wat denkt ie, dat zijn zolen niet kapotgaan ofzo!?
Hij vindt dat anderen het maar moeten doen. Het is niet zijn core business. Als je door je bijgeleverde veters heenbent, dan hang je er dus ook in aangezien Santoni het ook niet als zijn core business beschouwt zijn klanten aan originele Santoniveters te helpen. Wil je je Santoni's de schande van vBommel veters besparen, dan moet je afreizen naar A'dam. (Danny heeft verkoopt nl. als onderdeel van zijn royal treatment veters die hij speciaal naar zijn specificaties laat maken. Zijn precies zoals de Santoni veters die in je schoenen zitten. NB Je kunt de veters dus niet los bij Danny kopen.)

Citaat van: "gusto napolitano"
Volgens het rotterdam filiaal hebben ze een contract met santoni voor verzolen.Althans dat vertelde ze mij.
In Den Haag ook en voorheen in Amsterdam ook. Maar in Den Haag gaat dat wss veranderen. Santoni doet het dus wel, maar niet van harte.

Edit: Oger Den Haag laat daar aangeboden Santoni's inmiddels door Danny verzolen.

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #141 Gepost op: 24 april 2006 - 00:03:22
Schoenmakerij Dupla, Kleine Berg, Eindhoven. Met dank aan Sergio voor de tip!

Heb mijn C&J Connaughts laten verzolen en schoon laten maken bij Dupla in Eindhoven. Zij kunnen naar keus een halve zool of een gehele zool + hak plaatsen. Dit laatste doen ze heel weinig (maar weinig mensen die er nog om vragen). Bij beide opties wordt gestikt. De bestaande naden/gaten worden gebruikt. De goede manier dus! Dupla gebruikt zolen van J. Rendenbach.

Aangezien mijn originele hak nog prima in orde was, koos ik voor een halve zool. Volgende keer laat ik dan de volledige zool + hak vervangen.

Ik ben erg tevreden over het resultaat! De bestaande gaten zijn netjes gebruikt. Ik heb horrorfoto's gezien van schoenen die door slechte verzoling onbruikbaar zijn gemaakt: de rand is hierdoor geperforeerd (geen bestaande gaten gebruikend, maar gewoon lomp de machine door de rand jassen) waardoor je de schoenen na de eerste verzoling in de poubelle kunt gooien. Stikken is dus alleen goed, zolang het netjes gebeurt! Dupla vertelde mij dat ze schoenen ontvangen die ze al 10x verzoold hebben. En gezien het nette werk geloof ik dat wel.

Zeker ook gezien de kosten ben ik erg tevreden. De verzoling kostte 32 E :!:. Schoonmaken 5 E. Ik meen dat een volledige zool + hak rond de 80 E kost. Hier wat foto's.

Voor:

Na:

De naad op de zool:

...is mooi verzonken:

Hier kun je zien hoe de bestaande gaten zijn gebruikt:

Bijna perfect dus. Alleen met de hand stikken is nauwkeuriger, maar natuurlijk veel duurder.

En na de reinigingsbeurt:

Deze schoenen hebben heel wat marteling doorstaan: sneeuw, pekel, olie. Ik was bang dat ze niet meer te redden waren, maar ze zien er weer super uit. De vlekken zijn er nét niet helemaal uit, maar dat noemen we maar patina! :lol:
Fashion can be bought. Style one must possess.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #142 Gepost op: 24 april 2006 - 00:05:37
Dat ziet er goed uit.

Jason

• Gast
Reactie #143 Gepost op: 24 april 2006 - 00:08:18
Citaat van: "gusto napolitano"
Dat ziet er goed uit.

Yes indeed.

Napoleon

• Gast
Reactie #144 Gepost op: 24 april 2006 - 11:05:27
keurig gedaan!

GroovyTiggr

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #145 Gepost op: 24 april 2006 - 13:58:30
Ziet er inderdaad super uit! Maar als je inderdaad heel je zool moet laten vervangen kun je denk ik beter nieuwe schoenen kopen (aangezien het bovenstuk ook slijt).

Of je moet schoenen hebben van 1000 euro...

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #146 Gepost op: 24 april 2006 - 14:30:17
Schoenen hoeven naar mijn mening echt geen 1000E te kosten om in ere te worden gehouden.

Ik koop goede schoenen omdat ze lang meegaan. Constructie en materialen van deze C&J's zijn zodanig dat ze toch zeker 10 jaar mee moeten (en kunnen) gaan. (Let op, dit is een andere benadering dan schoenen 'voor een jaartje' te kopen -- dan zou bezuinigen op herstelwerkzaamheden nog verdedigbaar zijn. Ik heb het hier nu over het niveau dat pakweg bij C&J begint.)

Een volledige zoolvervanging (dus gehele zool plus nieuwe hak) is niet direct noodzakelijk, wel mooier. Iets dat dit soort schoenen wel verdient, vind ik. Ben je nu eenmaal liefhebber voor. Dus de volgende keer krijgen ze een 'grote beurt'. Met het risico een beetje te overdrijven: Mede-schoenengekken zoals Solitarias zullen beamen dat een persoonlijk ingelopen schoen (met al z'n levenservaring in de vorm van patina) opgelapt met gloednieuw onderstel er gewoon prachtig uitziet; zoals een gerestaureerde oldtimer. Nieuw, maar toch niet.

Netjes gestikte verzolingen (dus zo dat de rand vele verzolingen overleeft) vind ik wél absoluut noodzakelijk. Ik ga geen goodyear gemaakte schoenen van 400 E kopen om vervolgens vanaf de eerste verzoling genoegen te nemen met plakzooltjes! Dat loopt een stuk minder, ziet er niet uit, en is eigenlijk gewoon blasfemie en een belediging voor dit niveau schoen. Of om ze door een of andere slager te laten stikken, waarbij de rand volledig vernield wordt (en de schoenen dus rijp zijn voor de prullenbak of een peperdure reparatie incl. nieuwe rand).
Fashion can be bought. Style one must possess.

GroovyTiggr

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #147 Gepost op: 24 april 2006 - 14:45:04
Ja daar zit wat in  :)

Ik bekeek het eigenlijk alleen maar vanuit financieel oogpunt.
Ik zit er echt ook over na te denken om nog een paar mooie nette schoenen aan te schaffen. Ik heb alleen redelijk kleine voeten (lees: mt 39).

Dus als ik mooie schoenen zie die ik pas koop ik ze meestal ook. Maar vaak is het wel zo dat als de zool weg is dat aan de bovenkant ook wel iets is. (of met het binnenwerk).

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #148 Gepost op: 24 april 2006 - 16:15:22
Citaat van: "Nexus"
Schoenen hoeven naar mijn mening echt geen 1000E te kosten om in ere te worden gehouden.

Mede-schoenengekken zoals Solitarias zullen beamen dat een persoonlijk ingelopen schoen (met al z'n levenservaring in de vorm van patina) opgelapt met gloednieuw onderstel er gewoon prachtig uitziet; zoals een gerestaureerde oldtimer. Nieuw, maar toch niet.

Soli beaamt! Naar mijn mening bereikt een schoen dan juist zijn hoogtepunt....
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Vortex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #149 Gepost op: 22 juli 2006 - 21:21:46
Hier een informatief stukje met veel plaatjes over het verzolen van een schoen:

http://www.styleforum.net/showthread.php?t=15310