Auteur Topic: Crockett & Jones  (1811264 keer gelezen)

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Crockett & Jones - Deel II
Reactie #240 Gepost op: 22 februari 2006 - 21:53:47
Is een bepaalde maakwijze, moet je even in het maakwijzen topic voor schema's kijken.
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #241 Gepost op: 22 februari 2006 - 21:56:07
Citaat van: "Penjon"
Wat houdt 'goodyear' eigenlijk in?

dat heeft met de maakwijze van de schoen te maken. Met name hoe de zool aan de schacht (het leer) genaaid is. Dit werd vroeger met de hand gedaan, maar in 1874, kwam meneer goodyear (niet die van de banden) die voor het eerst een machine uitvond waarmee deze verbindingstechniek machinaal gemaakt kon worden. Net als bij de McKay gemaakte schoen. Nu zou je kunnen zeggen dat de meeste schoenen waarbij je een stiknaad onder de zool ziet goodyear gemaakt zijn en dus niet geplakt!!

Je kunt hiermee dus randgenaaide schoenen machinaal maken.

Zie ook pagina 122 van het boek "Handgemaakte herenschoenen" van Lászó Vass

Hoop dat het zo iets duidelijker is.
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #242 Gepost op: 22 februari 2006 - 21:57:49
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Penjon"
Wat houdt 'goodyear' eigenlijk in?

dat heeft met de maakwijze van de schoen te maken. Met name hoe de zool aan de schacht (het leer) genaaid is. Dit werd vroeger met de hand gedaan, maar ergens in 1867 of zo, kwam meneer goodyear (niet die van de banden) die voor het eerst een machine uitvond waarmee deze verbindingstechniek machinaal gemaakt kon worden. Net als bij de McCay gemaakte schoen. Nu zou je kunnen zeggen dat de meeste schoenen waarbij je een stiknaad onder de zool ziet goodyear gemaakt zijn en dus niet geplakt!!

Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Maar als je op 't schema in het maakwijzen topic kijkt heeft de Blake Rapid ook een naad door de zool heen lopen. Maar die zie ik nooit bij Santoni (ook geen vage rand door de rode buitenzool heen ofzo.

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #243 Gepost op: 23 februari 2006 - 00:32:09
Citaat van: "Merlino"
Maar als je op 't schema in het maakwijzen topic kijkt heeft de Blake Rapid ook een naad door de zool heen lopen. Maar die zie ik nooit bij Santoni (ook geen vage rand door de rode buitenzool heen ofzo.
Als je goed kijkt zie je het stiksel wel. Santoni maakt gebruik van een zogenaamde gesloten groef. Er wordt een incisie van ongeveer een halve centimeter gemaakt in de zijkant van de loopzool, ik denk ongeveer twee milimeter boven het punt waar de zool de grond raakt. Het leer wordt dan teruggeklapt, er wordt een groef gemaakt, hier loopt het stiksel door. Vervolgens wordt het leer van de zool (de buitenste rand van zoals gezegd ongeveer een halve centimeter vanaf de rand, over de gehele omtrek van de zool, de hak uitgezonderd) teruggeklapt en vastgelijmd. Er zit dus gewoon een stikselnaad in een afgedekte groef. Deze is zichtbaar als kleine steekjes. Bij de oranje zolen overigens beter dan bij de Oger zolen. Hoop dat het zo duidelijk is (maar ik geloof dat ik het jou niet meer hoefde uit te leggen :) ). Als je maar lang genoeg op je schoenen loopt, zul je zien dat het stiksel tevoorschijn komt. Wat veel gebeurt, bij mij bijvoorbeeld al na 6 maanden bij de neus van mijn 6313s, is dat een deel van de buitenste rand van 5 mm ineens is weggesleten. Er is als het ware een hap uit de onderste laag van de loopzool genomen. Dan zie je daar dus al heel snel het stiksel. Dat is voor sommige fabrikanten en schoenmakers reden om voor een open groef te kiezen, waarbij het stiksel bloot ligt maar wel verzonken.
esus saves, George Nelson withdraws!

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #244 Gepost op: 23 februari 2006 - 07:50:35
Citaat van: "Alboreto"
Als je goed kijkt zie je het stiksel wel. Santoni maakt gebruik van een zogenaamde gesloten groef. Er wordt een incisie van ongeveer een halve centimeter gemaakt in de zijkant van de loopzool, ik denk ongeveer twee milimeter boven het punt waar de zool de grond raakt. Het leer wordt dan teruggeklapt, er wordt een groef gemaakt, hier loopt het stiksel door. Vervolgens wordt het leer van de zool (de buitenste rand van zoals gezegd ongeveer een halve centimeter vanaf de rand, over de gehele omtrek van de zool, de hak uitgezonderd) teruggeklapt en vastgelijmd. Er zit dus gewoon een stikselnaad in een afgedekte groef. Deze is zichtbaar als kleine steekjes. Bij de oranje zolen overigens beter dan bij de Oger zolen. Hoop dat het zo duidelijk is (maar ik geloof dat ik het jou niet meer hoefde uit te leggen :) ). Als je maar lang genoeg op je schoenen loopt, zul je zien dat het stiksel tevoorschijn komt. Wat veel gebeurt, bij mij bijvoorbeeld al na 6 maanden bij de neus van mijn 6313s, is dat een deel van de buitenste rand van 5 mm ineens is weggesleten. Er is als het ware een hap uit de onderste laag van de loopzool genomen. Dan zie je daar dus al heel snel het stiksel. Dat is voor sommige fabrikanten en schoenmakers reden om voor een open groef te kiezen, waarbij het stiksel bloot ligt maar wel verzonken.

Inderdaad Albareto, dat klopt helemaal. Kijk echter ook even op het tweede foto´tje van mijn geposte C&J. Die heeft dus ook een gesloten groef en mijn Edward Greens (in bestelling) hebben ook een gesloten groef. De boven geposte suede Wakefields hebben echter duidelijk zichtbare verzonken stiksels aan de onderkant van de zool.

Kijk nog eens even in het topic van maakwijzen. De goodyear machine maakte het mogelijk om voor het eerst machinaal "randgenaaide schoenen" te fabriceren. Dus in dat overzicht zijn zowel de "hand sewn welted", "Goodyear welted", "Norwegian welted" en de "reverse welted" constructies allemaal goodyear. OMDAT:  Het bovenleer en de zool met een "welt" oftewel een rand aan elkaar genaaid zijn.

Bij bijvoorbeeld László Vass en John Lobb, worden de gaatjes voor de stiknaad met een els (een soort priem) voorgeboord met de hand en dan wordt de constructie met de hand, met pekdraden genaaid! (zie pag 153, 154: hangemaakte herenschoenen)

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #245 Gepost op: 23 februari 2006 - 08:41:51
Dus in dat overzicht zijn zowel de "hand sewn welted", "Goodyear welted", "Norwegian welted" en de "reverse welted" constructies allemaal goodyear. OMDAT:  Het bovenleer en de zool met een "welt" oftewel een rand aan elkaar genaaid zijn.

Dat lijkt me geen juiste conclusie Migliore. Ze zijn allemaal welted en de goodyear heet de goodyear omdat 'ie met de machine uitgevonden door meneer Goodyear gemaakt wordt. Maar GY is dus een voorbeeld van een Welted constructie.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #246 Gepost op: 23 februari 2006 - 13:57:08
Dus in dat overzicht zijn zowel de "hand sewn welted", "Goodyear welted", "Norwegian welted" en de "reverse welted" constructies allemaal goodyear. OMDAT:  Het bovenleer en de zool met een "welt" oftewel een rand aan elkaar genaaid zijn.

Dat lijkt me geen juiste conclusie Migliore. Ze zijn allemaal welted en de goodyear heet de goodyear omdat 'ie met de machine uitgevonden door meneer Goodyear gemaakt wordt. Maar GY is dus een voorbeeld van een Welted constructie.

Toch wel hoor. De goodyear machine maakte het mogelijk voor het eerts machinaal randgenaaide schoenen te maken. Dus elke randgenaaide schoen (die ik hieroven al opnoemde) kan door deze machine genaaid worden!! Er blijven overigens genoeg fabrikanten die het op een andere manier doen of het iets anders noemen.

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #247 Gepost op: 23 februari 2006 - 14:04:33
Ja op de manier zoals de handmade welted werd gemaakt. Of kan die machine ook Norvegese maakwijze bijv. maken?

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #248 Gepost op: 23 februari 2006 - 14:07:26
Ja op de manier zoals de handmade welted werd gemaakt. Of kan die machine ook Norvegese maakwijze bijv. maken?

Tja, weet je. Het is me nog niet helemaal duidelijk of alle naden door deze machine gemaakt kunnen worden of dat het met name gaat om de naad die je (meestal) aan de onderkant van de zool ziet. Ik ga het eens uitzoeken!!

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #249 Gepost op: 23 februari 2006 - 14:11:05

Tja, weet je. Het is me nog niet helemaal duidelijk of alle naden door deze machine gemaakt kunnen worden of dat het met name gaat om de naad die je (meestal) aan de onderkant van de zool ziet. Ik ga het eens uitzoeken!!

Als die machine alle maakwijzen kan namaken zou dat wel weer een stukje gaafheid weghalen...

HotFudge

• Gast
Reactie #250 Gepost op: 23 februari 2006 - 15:39:07
hm bestaat er wel zoiets als 'maakwijzen namaken'?

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #251 Gepost op: 23 februari 2006 - 16:50:03
Citaat van: "HotFudge"
hm bestaat er wel zoiets als 'maakwijzen namaken'?

Filosofische overpeinzing  :P
This, madame, is Versailles.

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #252 Gepost op: 23 februari 2006 - 23:47:16
Ik heb een paar Bettanin's, Norvegese maakwijze. Toen ik ze kocht is mij door de heren van Shoes & Shirts verteld dat de Norvegese slechts met de hand kan worden gemaakt. Maar ik kan me vergissen of hen verkeerd begrepen hebben. Edit: De Norvegese is natuurlijk een andere maakwijze dan de Norwegian welted. Dat zou het ook kunnen zijn.
esus saves, George Nelson withdraws!

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #253 Gepost op: 24 februari 2006 - 07:40:37
Citaat van: "Alboreto"
Ik heb een paar Bettanin's, Norvegese maakwijze. Toen ik ze kocht is mij door de heren van Shoes & Shirts verteld dat de Norvegese slechts met de hand kan worden gemaakt. Maar ik kan me vergissen of hen verkeerd begrepen hebben. Edit: De Norvegese is natuurlijk een andere maakwijze dan de Norwegian welted. Dat zou het ook kunnen zijn.

Ik kom hier op terug.... Nu wil ik het ook echt weten ook !!

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #254 Gepost op: 15 maart 2006 - 17:55:28
Deze winkel in rotterdam verkoopt ook C&J.

http://www.both.shoes.nl/