[...] Het valt mij op dat er al weer enige tijd een -door goed opgezette reclamecampagnes gecreëerde en geregisseerde- hang is ontstaan naar de [...]
Jajaja! Je hebt wel veel en ook gezwollen woorden nodig om een paar open deuren in te trappen zeg, ben je soms domineeszoon?
(Psycholoog, socioloog of marketeer ben je in elk geval
niet... maar op welke denkundigheid beroep je je dan wel, als ik 't weten mag?)
Groepen hebben nu eenmaal de neiging zich te onderscheiden door kleding etc. Je zou wellicht ook al een SF stijl kunnen definiëren. Daarvan maken in ieder geval deel uit; de Santoni schoenen, een PT01 broek, een shirt van bijvoorbeeld Vanita en een Suit Supply jasje. Wellicht mag dat worden betiteld als het SF uniform?
Groepen hebben niet 'de neiging zicht te onderscheiden', integendeel.
Groepen, en de tot een groep behorende individuen, hebben juist de neiging zich te
conformeren aan de codes, regels en mores van die groep(en).
Dat is, denk ik, wat je bedoelt, maar echter exact het tegenovergestelde van wat je schrijft... Toch?
Je visie op de Stijlforum-stijl is dan wel weer een originele: inderdaad omschrijf je adequaat het kantooruniform van de '
noughties', het eerste decennium van deze eeuw.
Het vormen van groepen en op gaan in een geheel is menselijk en het geeft mensen vaak een aangenaam veilig gevoel. Het leidt echter tot fantasieloze eenheidsstijl en dat betreur ik.
Mijn pleidooi is voor meer variatie.
Pfoe, eh,... amen!
*Tip* Je kunt niet de last van de hele wereld torsen; probeer dat ook maar niet.