[...] De broek die getoond wordt heeft een 'preppy fit'. Bepaalt u zelf maar wat daaronder verstaan mag worden. Wat mij betreft betekent het dat we te maken hebben met een klassieke broek met een vlot model. [...]
Met 'preppy fit' bedoelen ze denkelijk –en zo te zien–de pasvorm van de klassieke zgn.
'slacks' zoals die van de jaren '40 tot de jaren '70 door Amerikaanse scholieren en studenten werden gedragen.
Gekleed sportief, of 'vlot' heette dat hier vroeger wel; iets lagere heuplijn dan bij '
dress' (of '
Dad's pants'), wat extra ruimte op het zitvlak, en tapse, vrij smal toelopende, pijpen waarvan de achterkant zó gesneden is dat de broek zichzelf min-of-meer in vorm trekt.
Zelf zou ik het gewoon
'slacks' blijven noemen –beslist iets anders dan Chino's!–, maar Ome Reef is natuurlijk een
lifestyle designer, en geen broekenboer, en dan bekt de trendy term 'preppy' wat beter.
Volgens mij is de term gewoon de vervanger van het grijsgewassen 'casual' ten kantore van de firma Lauren, want ze gebruiken het plotseling te pas envooral te onpas.
(Had RL onlangs niet een wedstrijd voor jongeren, waar je een mooie garderobe of cheque mee kon winnen als je je zo 'preppy' mogelijk liet fotograferen? Waar Dockers ooit de nu staande term 'casual' introduceerde –dien Belg zèlf, nog voor hij z'n lorrenzooitje aan Levi's verpatste, zo'n 20 jaar geleden– wil RL dat waarschijnlijk nu met 'preppy' proberen: zeg je 'casual' dan zeg je Dockers, zeg 'preppy' dan zeg je RL. Hopen ze.
Denk ik dan...)