Auteur Topic: Schoenen en slecht weer  (26001 keer gelezen)

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen en slecht weer
Reactie #75 Gepost op: 12 december 2010 - 20:27:52
Nou marcos, die Santoni's zien er prima uit.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #76 Gepost op: 15 december 2010 - 07:48:32
Ik lees net in het onderhoudsboekje dat bij mijn nieuwe Testoni's werd geleverd dat water- en weervlekken kunnen worden verwijderd door te deppen met diluted vinegar, verdunde azijn.

Lijkt dus helemaal in lijn te zijn met wat Don hierboven zei.

Biturbo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #77 Gepost op: 16 december 2010 - 20:18:40
Er zijn vorige winter al een paar magnanni's gesneuveld door de pekel. Helaas zijn ze niet meer te redden. Santoni's draag ik sowieso bijna niet in de winter.

Altijd een paar badmutsen in de auto voor om de schoenen als het weer echt slecht is :wink:

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #78 Gepost op: 16 december 2010 - 20:24:41
Heb je het al met azijn geprobeerd?

Mediaman

• Gast
Reactie #79 Gepost op: 03 april 2011 - 19:36:25
Interessant stuk vd Royal Treatment blog over water/pekelschade http://www.theroyaltreatment.nl/2011/03/31/project-waterschade/

maikel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #80 Gepost op: 03 april 2011 - 19:55:43
Hij verteld eigenlijk helemaal niets, behalve dat de producten van The Royal Treatment zo goed werken...

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #81 Gepost op: 03 april 2011 - 20:28:21
"Iets wat kan worden voorkomen door regelmatig de juiste producten te gebruiken." Welke van het arsenaal, dat vertelt meneer niet. Dat is voor een volgende blog post.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #82 Gepost op: 03 april 2011 - 20:39:05
Hij doet mooie dingen, maar zinnen als "Mijn drang om het onmogelijke mogelijk te maken in combinatie met het streven naar perfectie heeft mij doen besluiten de uitdaging toch aan te gaan."....  :-s
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Mediaman

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 03 april 2011 - 20:46:23
Hij verteld eigenlijk helemaal niets, behalve dat de producten van The Royal Treatment zo goed werken...

Sommige zinnen zijn wat hoogdravend, maar dit hebben we hier met z'n allen toch nog niet bedacht met al het gepiep over zoutvlekken op onze tere schoentjes:

Danny, je hebt het over waterschade maar dit zijn toch pekelvlekken? Deze gedachte is begrijpbaar maar niet juist. Als dit soort vlekken en kringen op schoenen ontstaan dan is dit in de meeste gevallen terug te herleiden naar het eerdere leerlooi proces. Tijdens dit proces wordt een huid onder meer behandeld met looizouten. Wanneer schoenen door sneeuw, regen, et cetera, nat worden dan wordt bij wijze van spreken het leerlooi proces opnieuw in gang gezet waardoor er zoutvlekken en kringen kunnen ontstaan

Of heb ik iets gemist?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #84 Gepost op: 04 april 2011 - 14:42:45
Jawel, dat schrijft hij nou wel, maar in feite is het niet echt relevant wat de oorzaak nu precies is. En hoe het te verhelpen is wil hij blijkbaar niet met ons delen. Daarvoor moeten wij onze schoenen waarschijnlijk even langs komen brengen waarna ze tegen betaling gereinigd en gepoetst kunnen worden.
Een goed zakelijk inzicht, dat is het wel...

Mediaman

• Gast
Reactie #85 Gepost op: 04 april 2011 - 19:51:13
Het is wel degelijk relevant, want wij denken/dachten dat de vlekken worden veroorzaakt door strooizout, dat is blijkbaar niet het geval.

Charlie

• Gast
Reactie #86 Gepost op: 04 april 2011 - 21:25:11
Ik weet het niet hoor, MM. Ik heb daar nog nooit eerder iets over gelezen of gehoord, dat het specifiek aan het leerlooi proces ligt. Het zou natuurlijk kunnen, maar volgensmij ligt het toch echt aan het zout en water zelf. Ik bedoel als je zout in een schaal doet, slaat dit hier ook op uit...

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #87 Gepost op: 04 april 2011 - 21:48:42
Ben benieuwd wat Nils Kalf ofzo hiervan vindt.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #88 Gepost op: 05 april 2011 - 16:09:19
Ben benieuwd wat Nils Kalf ofzo hiervan vindt.

Inderdaad, ik ben benieuwd naar een second-opinion in deze.
Zonder te willen pretenderen het zelf beter te weten dan een schoenmaker, heb ik uit eigen ervaring het idee dat zout er wel degelijk invloed op heeft. Ik heb wel vaker meegemaakt dat schoenen doorweekt waren van een flinke regenbui. Nimmer was er een dergelijk effect zichtbaar, als na een paar keer door de pekel en sneeuw lopen.

Het lijkt me duidelijk dat het een bepaalde stof is die in het leer uitkristaliseert. De vraag is nu of het strooizout is (zeer nauw verwant aan keukenzout, NatriumChloride) of dat het water een reactie teweeg brengt. Wellicht is het zelfs wel het zout in het water dat een reactie aangaat met de stoffen die gebruikt worden voor het leerlooien.

Ook heb ik bij het lezen van het stukje het idee dat er een misvatting bestaat over de chroomzouten, welke voor het leerlooien gebruikt worden. Het is namelijk helemaal niet gezegd dat deze stoffen op eenzelfde manier kunnen uitkristaliseren als NaCl. Een zout betekent in de Scheikunde enkel dat het een stof is met een verbinding tussen een metaal en een niet-metaal.

TomR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #89 Gepost op: 05 oktober 2011 - 20:06:27
Nieuwe schoenen van Swimms, vind ze best mooi eigenlijk. Zool beetje over the top misschien, maar zeker functioneel en stijlvol (wel een beetje modieus) in een goede combinatie. http://hypebeast.com/2011/10/swims-2011-fallwinter-collection-commercial/ Beetje de Marc McNary weg zullen we maar zeggen.
Laatst bewerkt op: 05 oktober 2011 - 20:08:03 door TomR