Ben benieuwd wat Nils Kalf ofzo hiervan vindt.
Inderdaad, ik ben benieuwd naar een second-opinion in deze.
Zonder te willen pretenderen het zelf beter te weten dan een schoenmaker, heb ik uit eigen ervaring het idee dat zout er wel degelijk invloed op heeft. Ik heb wel vaker meegemaakt dat schoenen doorweekt waren van een flinke regenbui. Nimmer was er een dergelijk effect zichtbaar, als na een paar keer door de pekel en sneeuw lopen.
Het lijkt me duidelijk dat het een bepaalde stof is die in het leer uitkristaliseert. De vraag is nu of het strooizout is (zeer nauw verwant aan keukenzout, NatriumChloride) of dat het water een reactie teweeg brengt. Wellicht is het zelfs wel het zout in het water dat een reactie aangaat met de stoffen die gebruikt worden voor het leerlooien.
Ook heb ik bij het lezen van het stukje het idee dat er een misvatting bestaat over de chroomzouten, welke voor het leerlooien gebruikt worden. Het is namelijk helemaal niet gezegd dat deze stoffen op eenzelfde manier kunnen uitkristaliseren als NaCl. Een zout betekent in de Scheikunde enkel dat het een stof is met een verbinding tussen een metaal en een niet-metaal.