Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652854 keer gelezen)

ipanema

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #135 Gepost op: 25 september 2006 - 12:54:01
Ben momenteel "Les Liaisons Dangereuses" aan het lezen van Choderlos de Laclos. Prachtig boek dat bestaat uit briefwisselingen tussen de personages. Het is ook enkele malen verfilmd, bv. met John Malkovich als Valmont en later nog in Cruel Intentions met Ryan Phillipe, Sarah Michelle Gellar en Reese Witherspoon.

giuliano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #136 Gepost op: 25 september 2006 - 15:43:45
Suske & Wiske en de Pleuris President - god wat erger ik me weer aan die rotkop van bush zeg.

Ontopic: Richard Branson- Richard Branson
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

pha

• Bekijk profiel
Reactie #137 Gepost op: 25 september 2006 - 15:45:58
Moet op korte termijn de volgende boeken lezen (een paar heb ik er al eerder gelezen, dus die moet ik herlezen):

“Strategy as Ecology”, Harvard Business Review, March 2004, Marco Iansiti and Roy Levien
"Strategy Under Uncertainty”, Harvard Business Review, Nov./Dec. 1997, Hugh Courtney, Jane Kirkland, and Patrick Viguerie
“Making the most of uncertainty”, The McKinsey Quarterly, 2001 Number 3, Hugh Courtney
“Competing by Design”, Oxford University Press, 1997, David A. Nadler and Michael L. Tushman
“Images Of Organization”, Sage Publications, 2nd Edition, 1997, Gareth Morgan
“Strategy and the Business Landscape – Core Concepts”, Prentice Hall, Pearson International Edition 2001, Pankaj Ghemawat
“De levende onderneming – Over leven en leren in een turbulente omgeving”, Scriptum Management, 2e druk mei 1999, Arie de Geus
“The Living Company – Habits for Survival in a Turbulent Business Environment”, Harvard Business School Press, 1997, Arie de Geus
“Built to Last – Successful Habits of Visionary Companies”, Random House Business Books, 2005, Jim Collins
“Good to Great – Why some Companies Make the Leap… and Others Don’t”, Harper Collins 1st Edition, 2001, Jim Collins
“Scenarios – The Art of Strategic Conversation”, Wiley, 2nd Edition, 2006, Kees van der Heijden

Napoleon

• Gast
Reactie #138 Gepost op: 25 september 2006 - 16:08:03
Citaat van: "giuliano"
Suske & Wiske en de Pleuris President - god wat erger ik me weer aan die rotkop van bush zeg.

Ontopic: Richard Branson- Richard Branson
schijnt nogal een slecht boek te zijn van branson

giuliano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #139 Gepost op: 25 september 2006 - 16:08:23
Citaat van: "pha"
Moet op korte termijn de volgende boeken lezen (een paar heb ik er al eerder gelezen, dus die moet ik herlezen):

“Strategy as Ecology”, Harvard Business Review, March 2004, Marco Iansiti and Roy Levien
"Strategy Under Uncertainty”, Harvard Business Review, Nov./Dec. 1997, Hugh Courtney, Jane Kirkland, and Patrick Viguerie
“Making the most of uncertainty”, The McKinsey Quarterly, 2001 Number 3, Hugh Courtney
“Competing by Design”, Oxford University Press, 1997, David A. Nadler and Michael L. Tushman
“Images Of Organization”, Sage Publications, 2nd Edition, 1997, Gareth Morgan
“Strategy and the Business Landscape – Core Concepts”, Prentice Hall, Pearson International Edition 2001, Pankaj Ghemawat
“De levende onderneming – Over leven en leren in een turbulente omgeving”, Scriptum Management, 2e druk mei 1999, Arie de Geus
“The Living Company – Habits for Survival in a Turbulent Business Environment”, Harvard Business School Press, 1997, Arie de Geus
“Built to Last – Successful Habits of Visionary Companies”, Random House Business Books, 2005, Jim Collins
“Good to Great – Why some Companies Make the Leap… and Others Don’t”, Harper Collins 1st Edition, 2001, Jim Collins
“Scenarios – The Art of Strategic Conversation”, Wiley, 2nd Edition, 2006, Kees van der Heijden

Grappig dat de heren academici (lees: anti-ondernemers) zulke dogmatische boeken over verandering durven schrijven. Ik erger me altijd groen en geel aan al die zgn. professoren die 'weten' hoe een organisatie marktfactoren in kaart moet brengen en interpreteren om de juiste marktbenadering te vinden. Ooit een echte, startende ondernemer gevonden die 3 ton in zijn achterzak heeft voor een marktonderzoekje (dat wordt uitgevoerd door een paar starters ipv. de managing partner die op sluwe wijze het project heeft binnengehaald)? Juist.

De enige basis imho is "Structures in..." van Mintzberg. Alle andere organisaties zijn afgeleide versies van deze theorie. Overigens is het m.i. nog interessanter om eens een blik te werpen op de 'nieuwe' grootmachten zoals eBay, Google, You Tube etc. Vaak volkomen ondoordacht en organisch gestart en de echte structuur ontstaat pas nadat de eerste 50 werknemers op de payroll zijn gebracht - om vervolgens weer veel te lang aan die structuur vast te houden. Super interessant, maar uiteindelijk ook link, omdat de ene organisatie de andere gewoon niet is, dus gewoonweg kopieren is meestal niet genoeg. Uit welke overweging 'moet' jij deze lezen? Voor je studie of voor je werk?

Is het het eerste dan is een discussie mijnerzijds onzinnig - want toetsen. Is het werk, dan des te leuker!
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

pha

• Bekijk profiel
Reactie #140 Gepost op: 25 september 2006 - 16:14:53
Citaat van: "giuliano"
Citaat van: "pha"

...

Grappig dat de heren academici (lees: anti-ondernemers) zulke dogmatische boeken over verandering durven schrijven. Ik erger me altijd groen en geel aan al die zgn. professoren die 'weten' hoe een organisatie marktfactoren in kaart moet brengen en interpreteren om de juiste marktbenadering te vinden. Ooit een echte, startende ondernemer gevonden die 3 ton in zijn achterzak heeft voor een marktonderzoekje (dat wordt uitgevoerd door een paar starters ipv. de managing partner die op sluwe wijze het project heeft binnengehaald)? Juist.

De enige basis imho is "Structures in..." van Mintzberg. Alle andere organisaties zijn afgeleide versies van deze theorie. Overigens is het m.i. nog interessanter om eens een blik te werpen op de 'nieuwe' grootmachten zoals eBay, Google, You Tube etc. Vaak volkomen ondoordacht en organisch gestart en de echte structuur ontstaat pas nadat de eerste 50 werknemers op de payroll zijn gebracht - om vervolgens weer veel te lang aan die structuur vast te houden. Super interessant, maar uiteindelijk ook link, omdat de ene organisatie de andere gewoon niet is, dus gewoonweg kopieren is meestal niet genoeg. Uit welke overweging 'moet' jij deze lezen? Voor je studie of voor je werk?

Is het het eerste dan is een discussie mijnerzijds onzinnig - want toetsen. Is het werk, dan des te leuker!

Werk al jaren, maar ben nu in de afrondende fase van een aanvullende studie bedrijfskunde. Ben dit nu aan het lezen voor mijn afstudeeronderwerp.
Het leuke van zo'n studie is nou juist dat je doorkrijgt dat je vooral je eigen weg moet volgen, maar dan wel gestoeld op de juiste keuzes.
Maar goed, om weer on topic te komen. Dit zijn dus de boeken die ik op dit moment aan het lezen ben.

Napoleon

• Gast
Reactie #141 Gepost op: 25 september 2006 - 16:16:01
jij zult je de komende maanden niet vervelen

HotFudge

• Gast
Reactie #142 Gepost op: 25 september 2006 - 17:08:55
Dune - Frank Herbert
De Grote Wereld - Arthur Japin
Het boek van YeYe - Adeline Yen Mah
Aartsvaders - Wennekes

cheukert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #143 Gepost op: 25 september 2006 - 17:35:43
Bored of the Rings :P  (parodie op.. ja inderdaad...)
ls de buren van hiernaast zo'n probleem maken van m'n Apache, dan verhuizen ze toch gewoon?!? Interesseert me vrij weinig :lol:

pha

• Bekijk profiel
Reactie #144 Gepost op: 25 september 2006 - 17:46:27
Citaat van: "Napoleon"
jij zult je de komende maanden niet vervelen

Moet over twee maanden al helemaal klaar zijn...
Gelukkig is mijn werk onderwerp van studie, dus is het goed te combineren.

Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #145 Gepost op: 25 september 2006 - 18:56:44
Nu onderhanden : The tipping point van Malcolm Gladwell
Stemt rechts en haalt links in

TimMureau

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #146 Gepost op: 25 september 2006 - 19:24:23
Ik lees op moment: The rainmaker van John Crisham
Return to innocence...

Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #147 Gepost op: 25 september 2006 - 20:51:42
Als het dezelfde Rainmaker versie is als die van John Grisham, is het een leuk boek  :lol:
Stemt rechts en haalt links in

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #148 Gepost op: 25 september 2006 - 23:51:08
Ik wordt al moe als ik die boekenlijst van PHA zie.

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #149 Gepost op: 25 september 2006 - 23:52:51
Citaat van: "gusto napolitano"
Ik wordt al moe als ik die boekenlijst van PHA zie.

:lol: Ik hou ook niet zo van lezen.
Lees liever een tijdschrift dan een boek
Quotidie potest esse ultimo die