Omstreden boekwerkje in het maçonnieke gebeuren, Charlie.
Alles is relatief, maar omstreden zou ik het niet willen noemen. Het is een persoonlijke kijk op de vrijmetselarij uit de vroege jaren negentig. Het is dus in zekere zin subjectief en hier en daar mogelijk door de tijd ingehaald, maar daardoor niet minder inspirerend of boeiend.
In Den Haag had ik wel eens cursus in het gebouw van de Vrijmetselaars. Als je die "tempel" bij daglicht ziet, bordkarton met versieringen. En alleen maar bejaarden inderdaad.
Er zullen ongetwijfeld Loges zijn waar het minder is, maar over het algemeen kan ik je verzekeren dat het met de kwaliteit wel snor zit. De meest gebouwen zijn zelfs in eigen beheer, maar dat mag ook wel omdat het kostenplaatje voor lidmaatschap toch op zo'n €600 per lid per jaar uitkomt.
omroepbrabant heeft ooit eens "toegang" gehad tot het geheime genootschap.
beetje seniorenclubje vvd 'ers met snor en blauwe blazer gevoel
Ik weet dat zelfs het Hoofdbestuur van 't Grootoosten het betreurt dat het op die manier naar buiten is gebracht, want dat filmpje geeft geen verantwoord beeld van de vrijmetselarij.
De standaard magie van (geheime) genootschappen, skull and bones, 'wij zijn lid en jij niet', 'wij weten hoe het moet en jij bent onwetend'. Is meteen ook de reden waarom ze niet te veel de buitenwereld moeten opzoeken; mensen vallen in de regel tegen. Alle mensen. Altijd. Poef, magie weg. Rest sneue rukkers die elke dinsdagavond in een TL-verlicht provinciezaaltje een kopje thee met elkaar drinken.
Het was tot een jaar of twintig terug een v.d. ultieme netwerkclubjes. Bankiers, notarissen, de wat chiquere advocaten en zoekende angry young men verenigd. Het heeft de Grootmeesters en Gezellen geen windeieren gelegd. Op een gegeven moment ging het zoeken naar verdieping en het beitelen v.d. steen der wijsheid wat verloren in het getroffel over dealtjes en had je als zoeker meer baat bij de haardgesprekken van hole 19. Voor een eeuwenoude club is de teloorgang nogal snel gegaan. Verhalen over inwijdingsriten als elkaars penis kussen zullen daar ook niet onschuldig aan zijn geweest
Met alle respect, Swann en Miles, maar dat is volslagen onzin. Niet de gematigde openheid leidt tot vreemde verhalen, maar het gedrag van sommige niet te remmen of temmen vrijmetselaars met onvoldoende inzicht in wat vrijmetselarij is of hoort te zijn. Die storen zich niet aan minder of meer openheid, maar gaan hun eigen onverstandige gang.