Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652850 keer gelezen)

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #1200 Gepost op: 25 februari 2013 - 13:57:23
Het is wel altijd oppassen met de covergraphics en titels van die boeken als je in de trein zit. Beschamend.

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Boeken - Algemeen
Reactie #1201 Gepost op: 25 februari 2013 - 13:58:51
Daarom heb ik een kindle :)

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Reactie #1202 Gepost op: 25 februari 2013 - 14:02:10
Stofhoes van 50 tinten grijs eroverheen schuiven, lokt tevens chickies.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1203 Gepost op: 25 februari 2013 - 14:15:25
Fantasy is niet echt mijn ding, dus kan ik me niet meteen in mengen, maar voor SF is het werk van de big 3 (Asimov, Clarke, Heinlein) van een niveau waar menig hedendaagse 'serieuze' schrijver niet aan kan tippen. En zelfs een standaard monomyth/Hero's Journey verhaal kan geweldig werk opleveren. Herbert's Dune is een fantastisch boek, bv.

Maar dat zegt dus nog niet zoveel over fantasy als genre, Guys. Ik was met enige vooringenomenheid begonnen aan GoT, maar ik vond het best vermakelijk door de hoge mate van intrige en de afwezigheid van hocus pocus en een scala aan sprookjesfiguren. Dat wordt naarmate het verhaal vordert wel meer. Vandaar ook mijn vraag of er nog meer leesbaars tussen zit. Literatuur of lectuur maakt me geen bal uit, voor ieder boek z'n tijd en plaats.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1204 Gepost op: 25 februari 2013 - 14:24:46
ik lees zelden nog fictie. geschiedenis en biografie zijn veel leuker.
live and let die

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1205 Gepost op: 25 februari 2013 - 14:45:27
Maar dat zegt dus nog niet zoveel over fantasy als genre, Guys.

Excuus, is nogal een pet peeve zoals je merkt. Ruud kan je ws beter helpen met specifieke aanraders binnen het genre?

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1206 Gepost op: 25 februari 2013 - 14:50:15
Meeste science fiction en fantasy is niet de moeite waard omdat de kwaliteit van de tekst niet erg hoog is. Geldt voor de meeste lectuur. Literatuur heeft inhoudelijk meer diepgang, is in een betere stijl geschreven, heeft een goede bouw, geen voorspelbare personages en geen vaste rolpatronen. Lectuur is bijna altijd hetzelfde geschreven volgens dezelfde opzet, de lezer weet wat hij kan verwachten en leest puur voor ontspanning.

Ik irriteer me aan de vooringenomenheid die nogal snel opspeelt wanneer niet-fans over fantasy en SF beginnen. Vooral in een (mainstream) wereld waar de Millenium trilogie, alle meuk van isabel allende en de fifty shades boeken schijnbaar wel als literatuur worden aanschouwd. Dan ligt dat idd gevoelig.

Wordt dat werkelijk gedacht?

Fantasy is niet echt mijn ding, dus kan ik me niet meteen in mengen, maar voor SF is het werk van de big 3 (Asimov, Clarke, Heinlein) van een niveau waar menig hedendaagse 'serieuze' schrijver niet aan kan tippen. En zelfs een standaard monomyth/Hero's Journey verhaal kan geweldig werk opleveren. Herbert's Dune is een fantastisch boek, bv.

Grappig, ik dacht dat Philip K. Dick, Aldous Huxley en Jules Verne dé science fiction auteurs waren.
Laatst bewerkt op: 25 februari 2013 - 15:04:40 door Daedalus

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1207 Gepost op: 25 februari 2013 - 15:38:37
Ik heb niet de illusie dat ik mee kan praten over echte literatuur, laat ik dat voorop stellen. Ik lees wat ik leuk vind en heb een ontzettende nerd-bias. Met mijn favorieten - dan heb ik het over bv Gaiman, Stephenson, Stross, Pratchett, etc - zal ik ook niet bij een serieuze boekenclub hoeven aan te kloppen. Maar ook binnen lectuur heb je kwaliteitsverschillen, en ik ben er wel van overtuigd dat ik binnen die subselectie beter spul lees dan 90% van het volk.

Wordt dat werkelijk gedacht?

Zeker. Heb je gezien waar ze in boekhandels tegenwoordig de term 'literaire roman' op plakken? Ik lees nog liever vrijwillig een boek uit de Twilight serie.

Citaat
Grappig, ik dacht dat Philip K. Dick, Aldous Huxley en Jules Verne dé science fiction auteurs waren,

Ik heb de Big 3 keuze niet zelf bedacht, die is vrij standaard binnen het genre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Three#People

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1208 Gepost op: 25 februari 2013 - 15:49:35

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1209 Gepost op: 01 maart 2013 - 20:34:56
bij Selexyz in Maastricht liggen een aantal boeken van die Scott Schumann in promo.
Weet wel niet juist welke

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1210 Gepost op: 01 maart 2013 - 20:51:06
dat nare opneukertje :twisted:
live and let die

Charlie

• Gast
Reactie #1211 Gepost op: 26 maart 2013 - 19:54:52
Love, Life, Goethe
Lessons of the Imagination from the Great German Poet

Zoals de titel van het boek al aangeeft, is het een biografie over Johann Wolfgang von Goethe. Voor hen die nog nooit gehoord hebben van Goethe, hij was een beroemde Duitse staatsman, filosoof, schrijver en dichter uit de Romantiek die zich voornamelijk bezig hield met de levensfilosofie en daarnaast bekend is geworden door de werken: Die Leiden des jungen Werthers en Faust. In dit boek wordt het leven van Goethe uiteen gezet, waarin de schrijver subtiel ingaat op de lessen van Goethe en welke lering hieruit getrokken kan worden. Centraal staat wellicht wel de drang naar geluk in een imperfecte wereld; hoe kunnen we leven met wat we hebben en accepteren wat we niet hebben? Dit probeert de schrijver te beantwoorden door het leven van Goethe als maatstraf te gebruiken.

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
Reactie #1212 Gepost op: 26 maart 2013 - 21:45:14
Voor hen die nog nooit gehoord hebben van Goethe

:roll:

guest45

• Gast
Reactie #1213 Gepost op: 26 maart 2013 - 21:47:45
+1 voor goed gebruik van het woord 'hen'.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1214 Gepost op: 26 maart 2013 - 22:24:57
Je zou bijna denken dat een ander dit geschreven heeft  :-#
Be yourself no matter what they say