Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980878 keer gelezen)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #2250 Gepost op: 30 januari 2013 - 01:52:58
Ja, ik gebruik daar altijd "Reno Mat" voor van Saphir. Pas nog gedaan en er gaan dan weer wat laagjes was af.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2251 Gepost op: 30 januari 2013 - 13:22:37
Maar nog niet zo veel als deze.  :mrgreen:

Ik ben overtuigd.
Laatst bewerkt op: 21 februari 2013 - 18:49:15 door Chris

Charlie

• Gast
Reactie #2252 Gepost op: 30 januari 2013 - 13:47:59
Ik gebruik tegenwoordig Saphir saddle soap om alle overtollige poets eraf te halen.

Werkt prima!

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2253 Gepost op: 01 februari 2013 - 09:52:05
Gisteren even (kuch) de Chris-methode toegepast op twee paar zwarte schoenen. Resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf. Wel anderhalf uur bezig geweest. Hiervoor gebruikte ik vaak meer polish en de ene keer lukte het beter dan de andere. De methode van Chris lijkt tot een consistenter resultaat te leiden.

Er zit wel een valkuil in het werk; op het moment dat je de mooie gesloten laag 'opentrekt' kan je haast helemaal opnieuw beginnen. Waar letten jullie vooral op om dit te voorkomen?

Het lijkt erop dat je die gesloten laag beschadigt door ofwel teveel polish of teveel spuug. (bah). Je merkt wel dat hoe mooier de laag gesloten raakt, hoe minder gevoelig deze is voor het 'opentrekken'.

Een echt lekker zacht t-shirt helpt ook denk ik trouwens.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2254 Gepost op: 01 februari 2013 - 10:11:28
Ik heb exact dezelfde ervaringen MF. Met meer poets lukte het soms wel snel, soms minder. Met de methode van Chris ben je iets langer bezig om het geleidelijk op te bouwen, maar het resultaat is consistent.

Toevallig ben ik gisteren ook even bezig geweest en ik heb gemerkt dat het van belang is een goede zachte lap te gebruiken. Ik had nu een oud hemd versneden maar dat 'kraste' toch teveel. Het resultaat is oké maar volgende keer verder.

Dat 'opentrekken' heb ik ook wel meegemaakt en gebeurt volgens mij voornamelijk als je teveel druk uitoefent en als je teveel tuf gebruikt...

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2255 Gepost op: 01 februari 2013 - 10:15:14
Welk spul (merk) gebruiken jullie voor die glimmende neuzen? Wil het ook eens gaan proberen.

Gisteravond aan het schoenenpoetsen geweest. Een blikje schoenpoets (wax) van TRT bleek helemaal verbrokkeld te zijn. Dusdanig dat je er weinig meer mee kon. Blikje verhit boven vuur zodat de inhoud begon te smelten. Werkte perfect, alles is weer mooi tot één geheel gesmolten.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #2256 Gepost op: 01 februari 2013 - 10:26:10
Saphir hier, maar dit zal toch ook wel met de poets van TRT lukken?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2257 Gepost op: 01 februari 2013 - 10:29:04
Ik gebruik de wax van Saphir Medaille d'Or. Maar de 'gewone' blauwe lijn werkt net zo goed volgens mij.

Dat brokkelen is niet erg meen ik, Victor. Ik zie alle poetsfanatici met die stukjes in de weer. Blijkbaar heb je maar zo weinig nodig.

Mij is het nooit gelukt het zo te laten uitdrogen overigens; voor die tijd is het op. Dat duurt wel even hoor. Ik heb al geminderd met poets gebruiken...

guest45

• Gast
Reactie #2258 Gepost op: 01 februari 2013 - 11:22:29
Om te glanzen gewoon dat spul uit die blikjes. LCA, Saphir, etc.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2259 Gepost op: 01 februari 2013 - 12:21:10
Mmmm... ik ging er vanuit dat er een middel werd gebruikt speciaal voor het laten glimmen van de neuzen. Maar ik begrijp nu dat het spul uit die blikjes wordt gebruikt en het effect wordt verkregen door speciale techniek.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2260 Gepost op: 01 februari 2013 - 12:25:15
Klopt, het spul uit de blikjes is al bedoeld om extra glans te verkrijgen. Als je normaal poetst is het een kwestie van goed uitborstelen en uitwrijven met een chamois / microvezeldoek.

De glans die Chris verkrijgt komt door het 'uitkristaliseren' van de poets in combinatie met het water (of met speeksel). Doordat je dit met een bepaalde ronddraaiende beweging doet krijg je een gesloten gladde laag.

guest45

• Gast
Reactie #2261 Gepost op: 01 februari 2013 - 12:27:52
Voortaan met een doffere schoen beginnen...

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2262 Gepost op: 01 februari 2013 - 12:38:53
Ik word wel blij van vóór- en ná-foto's.

Ga eens met dat potje daarnaast aan de slag! : )

guest45

• Gast
Reactie #2263 Gepost op: 01 februari 2013 - 12:45:26
Die was voor de randen van de zolen, dit keer.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2264 Gepost op: 01 februari 2013 - 18:34:02
Heb net een klein spit polish filmpje gemaakt, link in handtekening.

Fijn dat je de moeite hebt genomen. Bedankt.