Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980889 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: Re: Schoenonderhoud voor gevorderden
Reactie #2175 Gepost op: 28 december 2012 - 19:24:14
Maar heb je het verholpen?

Nee, ik ben het gewoon gaan accepteren. In het begin was ik altijd heel voorzichtig met mijn schoenen, voorzichtig in die zin dat ik geen enkel krasje erop wilde hebben en als deze erop kwamen, ik ze meteen weer ging poetsen. Tegenwoordig maakt het mij geen moer meer uit en hoewel ik mijn schoenen goed onderhoud, ben ik niet meer zo finicky (hoe zeg je dat in NL?).

Jaymes

• Bekijk profiel
Reactie #2176 Gepost op: 28 december 2012 - 19:26:33
Blijvende vraag is dat ik het idee heb dat er iets aan te doen moet zijn, de vraag is alleen wie het weet! :)

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2177 Gepost op: 28 december 2012 - 19:38:22
als het zo erg is => C&J zelf de vraag stellen.
Als het niet te verhelpen is zoals hierboven beschreven is er iets mis met de schoen denk ik.

nee Charlie, als je met je crockets door de modder ploegt op een polotornooi, ben je inderdaad niet zo finicky meer ;-)

guest45

• Gast
Reactie #2178 Gepost op: 28 december 2012 - 19:45:32
Op de een of andere manier denk ik toch niet dat het alleen water is wat daar op zat. Ik heb mijn schoenen zo vaak een paar uur in een emmer ondergedompeld als er iets mee was en heb daar nooit problemen meer gehad. Misschien zat er, zoals JL al zei, iets in het spatwater?
Voortaan bij regen gewoon suede dragen. Of grain.

Surpass

• Bekijk profiel
Reactie #2179 Gepost op: 28 december 2012 - 20:01:41
Als nieuwkomer op dit forum zou ik graag de volgende vraag willen stellen. Hoe behandelen jullie nieuwe schoenen? Ik heb net namelijk een paar, glad leren, boots gekocht, en merkte dat bij regen de druppels er direct intrekken. De schoenmaker om de hoek adviseerde mij de schoen in te spuiten met een 'alles in één' spuitbus. Wat is jullie mening?

All Tatters

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2180 Gepost op: 28 december 2012 - 20:08:23
De schoenmaker om de hoek adviseerde mij de schoen in te spuiten met een 'alles in één' spuitbus.
Brrrrrr....

Mij is wel eens aangeraden om Saphir renovateur (of vergelijkbaar) te gebruiken bij nieuwe schoenen. Vergeet hierbij ook vooral de randen bij de welt niet (dus waar de zool aan de schoen zelf vast zit). Heeft bij mij tot nu toe goed gewerkt maar ik moet wel zeggen dat ik nog weinig ervaring heb met écht goede schoenen.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #2181 Gepost op: 28 december 2012 - 20:10:28
Als nieuwkomer op dit forum zou ik graag de volgende vraag willen stellen. Hoe behandelen jullie nieuwe schoenen? Ik heb net namelijk een paar, glad leren, boots gekocht, en merkte dat bij regen de druppels er direct intrekken. De schoenmaker om de hoek adviseerde mij de schoen in te spuiten met een 'alles in één' spuitbus. Wat is jullie mening?

Gladleren schoenen niet inspuiten, om ze tegen de regen te beschermen moet je wax gebruiken.  Je gebruikt best geen kleurloze wax, omdat je dan een witte waas over je schoenen krijgt.  De onderhoudsproducten van Saphir zijn goed.

http://www.quality-shop.nl/schoenwax-pate-de-luxe-100ml

Lees ook: How to: schoenen poetsen (wat dus ook in de startpost van dit topic staat)
De verkorte poetsbeurt zou goed moeten zijn voor nieuwe schoenen, al kan je als de schoenen wat droog zijn de lange ook toepassen.

Jaymes

• Bekijk profiel
Reactie #2182 Gepost op: 28 december 2012 - 20:11:08
Op de een of andere manier denk ik toch niet dat het alleen water is wat daar op zat. Ik heb mijn schoenen zo vaak een paar uur in een emmer ondergedompeld als er iets mee was en heb daar nooit problemen meer gehad. Misschien zat er, zoals JL al zei, iets in het spatwater?
Voortaan bij regen gewoon suede dragen. Of grain.
twee keer gebeurd, beide alleen regen, ben redelijk kien op m'n spullen dus ben 100% zeker

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #2183 Gepost op: 28 december 2012 - 20:50:47
Mmmm, dus niet alleen een Santoni-kwaaltje.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2184 Gepost op: 28 december 2012 - 22:07:50
Een witte waas of witte vlekken kan ook komen doordat het vocht in het leer trekt waardoor de chroomzouten van het looien een beetje naar buiten komen. Dat heb ik Danny van The Royal Treatment een keer horen zeggen tenminste. Ik heb dat voornamelijk met zwarte schoenen trouwens. Of wellicht valt het daarbij meer op als het gebeurt.

Vocht dat in het leer trekt zou na verloop van tijd moeten verminderen door een opgebouwde waslaag. Behalve dus op de buigpunten.

Welke gedeelten worden bij jouw schoenen lichter Charlie? Alleen het buigpunt of ook andere delen? In mijn ervaring kun je door beschadiging een gedeelte van de opgebrachte kleuring weg schuren als het een dikke laag is, in plaats van opgebouwde dunne laagjes.
Daarnaast is een spitshine in die zin ook vrij kwetsbaar voor scherpe beschadiging.

Charlie

• Gast
Reactie #2185 Gepost op: 28 december 2012 - 22:22:34
Welke gedeelten worden bij jouw schoenen lichter Charlie? Alleen het buigpunt of ook andere delen? In mijn ervaring kun je door beschadiging een gedeelte van de opgebrachte kleuring weg schuren als het een dikke laag is, in plaats van opgebouwde dunne laagjes.
Daarnaast is een spitshine in die zin ook vrij kwetsbaar voor scherpe beschadiging.

Voornamelijk de vouwstukken inderdaad, maar ook stukjes waar je bijvoorbeeld wel eens met je andere schoen tegenaan schopt, bijvoorbeeld bij de hak:

guest45

• Gast
Reactie #2186 Gepost op: 28 december 2012 - 22:59:05
't Lijkt alsof jij teer op je schoenen hebt gesmeerd Charlie :lol:

Vreemd, Jaymes. Dan zou ik het ook niet weten.

Nieuwe schoenen zou ik niets aan doen Surpass. Onderhoud pas plegen na wat gebruik. Spuitbussen vind ik sowieso eng.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2187 Gepost op: 28 december 2012 - 23:30:58
Lijkt op te dik aanbrengen plus niet goed uitwrijven bij Charlie.

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2188 Gepost op: 28 december 2012 - 23:33:36
Hier kwam ik vandaag achter: als er een week geleden zout is gestrooid en het gaat vandaag voor het eerst weer regenen, dan spettert die regen al dat zout lekker over jouw schoentjes heen en heb je een gratis wit patina op je schoen. :evil:
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.

Winnaar SF-voetbalpoule 2016 en nog een paar keer, ben de tel kwijt.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2189 Gepost op: 28 december 2012 - 23:41:33
Nieuwe schoenen zou ik niets aan doen Surpass. Onderhoud pas plegen na wat gebruik. Spuitbussen vind ik sowieso eng.

Dat ben ik niet met je eens Chris. Door opslag kan het leer wat uitgedroogd zijn waardoor een beetje lotion helpt het soepeler te maken. Dit helpt ook bij het inlopen. Daarnaast zijn nieuwe schoenen vaak wat 'kaal' waardoor ze zoals men al aangeeft niet goed beschermd zijn tegen vocht.

Na dat eerste laagje pas onderhouden als ze het nodig hebben, dat ben ik met je eens. Toch merk ik dat dit bij nieuwe schoenen eerder zal zijn dan bij oudere paren, omdat ze nog geen opbouw van was op het bovenwerk hebben.

@Charlie:
Het lijkt erop alsof je een te dikke laag ineens hebt willen aanbrengen. Een dikke laag van met name de crème zal niet houden en er snel weer af schuren.
Ik herken het van mijn poetsmanie uit het verleden. ;-)

Zoals ik reeds aangaf, een spitshine is ook kwetsbaar voor dit soort beschadigingen. Laatst heb ik een paar Van Liers een spiegelglans gegeven, voor de lol. Een paar keer in de kroeg langs een barkruk schuren of iemand die met zijn voet er tegenaan komt en je hebt gelijk ook van dat soort kale plekken.

Hier kwam ik vandaag achter: als er een week geleden zout is gestrooid en het gaat vandaag voor het eerst weer regenen, dan spettert die regen al dat zout lekker over jouw schoentjes heen en heb je een gratis wit patina op je schoen. :evil:
Goed punt. Dat kan ook witte aanslag veroorzaken en is een stuk minder eenvoudig te verwijderen.
Laatst bewerkt op: 28 december 2012 - 23:43:13 door Mad Hatter