Nieuwe schoenen zou ik niets aan doen Surpass. Onderhoud pas plegen na wat gebruik. Spuitbussen vind ik sowieso eng.
Dat ben ik niet met je eens Chris. Door opslag kan het leer wat uitgedroogd zijn waardoor een beetje lotion helpt het soepeler te maken. Dit helpt ook bij het inlopen. Daarnaast zijn nieuwe schoenen vaak wat 'kaal' waardoor ze zoals men al aangeeft niet goed beschermd zijn tegen vocht.
Na dat eerste laagje pas onderhouden als ze het nodig hebben, dat ben ik met je eens. Toch merk ik dat dit bij nieuwe schoenen eerder zal zijn dan bij oudere paren, omdat ze nog geen opbouw van was op het bovenwerk hebben.
@Charlie:
Het lijkt erop alsof je een te dikke laag ineens hebt willen aanbrengen. Een dikke laag van met name de crème zal niet houden en er snel weer af schuren.
Ik herken het van mijn poetsmanie uit het verleden.

Zoals ik reeds aangaf, een spitshine is ook kwetsbaar voor dit soort beschadigingen. Laatst heb ik een paar Van Liers een spiegelglans gegeven, voor de lol. Een paar keer in de kroeg langs een barkruk schuren of iemand die met zijn voet er tegenaan komt en je hebt gelijk ook van dat soort kale plekken.
Hier kwam ik vandaag achter: als er een week geleden zout is gestrooid en het gaat vandaag voor het eerst weer regenen, dan spettert die regen al dat zout lekker over jouw schoentjes heen en heb je een gratis wit patina op je schoen.
Goed punt. Dat kan ook witte aanslag veroorzaken en is een stuk minder eenvoudig te verwijderen.