Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (984599 keer gelezen)

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1185 Gepost op: 24 augustus 2010 - 18:26:21
Dat is niet zo'n heel sterk inhoudelijk argument.

Inderdaad, elk ander antwoord dan het resultaat van een wetenschappelijk onderzoek van verschillende soorten poets, die gebruikt worden op verschillende soorten leer, over meerdere jaren, in alle mogelijke weersomstandigheden, is slechts een insinuatie die gebaseerd is op vooroordelen.

Wel jammer, maar daar moeten we het mee doen.

Ik heb alleen "kleurloze voedende creme" en de "kleurloze harde wax" van Saphir.
Maar ik heb een keer een klein onderzoekje gedaan naar de goedkope bruine en rode kleurtjes die ik heb.
Ik wilde weten of er een overduidelijk verschil te zien was in kwaliteit.
Daarom heb ik het ook op papier gesmeerd en langere tijd in de zon/daglicht gelegd.

Ik kan geen verschil in kwaliteit ontdekken.
Zelfs de 1 euro potjes van het Kruidvat bevatten bijenwas en hebben een mooi pigment.
Maar je kan het ook niet doen.
Het is maar hoe je het bekijkt..

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1186 Gepost op: 24 augustus 2010 - 18:47:36
Kijk eens aan, dat ziet eruit als het begin van een onderbouwd standpunt. Het is zowaar een heus experiment, waarvoor hulde.
Maar, welke hypothese heb je alvorens dit experiment op te zetten gesteld? En is er ook een nulproef geweest (blanco papier in de zon b.v.)?
Tot slot vraag ik mij af welke conclusies je hebt verbonden aan de resultaten?
Indien deze vragen beantwoord zijn zie ik het nog gebeuren dat daarmee de hele Saphir - Royal Treatment - manie onderuit gehaald wordt...

;)

Edit: Dat zelfs de goedkoopste poets bijenwas  en pigment bevat staat buiten kijf, daar heb je inderdaad alvast een punt.
Laatst bewerkt op: 24 augustus 2010 - 18:51:01 door Mad Hatter

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1187 Gepost op: 24 augustus 2010 - 19:06:24
Inderdaad, elk ander antwoord dan het resultaat van een wetenschappelijk onderzoek van verschillende soorten poets, die gebruikt worden op verschillende soorten leer, over meerdere jaren, in alle mogelijke weersomstandigheden, is slechts een insinuatie die gebaseerd is op vooroordelen.

Wel jammer, maar daar moeten we het mee doen.

Ik heb alleen "kleurloze voedende creme" en de "kleurloze harde wax" van Saphir.
Maar ik heb een keer een klein onderzoekje gedaan naar de goedkope bruine en rode kleurtjes die ik heb.
Ik wilde weten of er een overduidelijk verschil te zien was in kwaliteit.
Daarom heb ik het ook op papier gesmeerd en langere tijd in de zon/daglicht gelegd.

Ik kan geen verschil in kwaliteit ontdekken.
Zelfs de 1 euro potjes van het Kruidvat bevatten bijenwas en hebben een mooi pigment.
Maar je kan het ook niet doen.

=D>
Prachtig
U heeft net mijn dag gemaakt (en zo slecht was tie niet eens)..........dank
Niets zo veranderlijk als de mens

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1188 Gepost op: 24 augustus 2010 - 19:10:59
Kijk eens aan, dat ziet eruit als het begin van een onderbouwd standpunt. Het is zowaar een heus experiment, waarvoor hulde.
Maar, welke hypothese heb je alvorens dit experiment op te zetten gesteld? En is er ook een nulproef geweest (blanco papier in de zon b.v.)?
Tot slot vraag ik mij af welke conclusies je hebt verbonden aan de resultaten?
Indien deze vragen beantwoord zijn zie ik het nog gebeuren dat daarmee de hele Saphir - Royal Treatment - manie onderuit gehaald wordt...

;)

Edit: Dat zelfs de goedkoopste poets bijenwas  en pigment bevat staat buiten kijf, daar heb je inderdaad alvast een punt.

Ik had vooraf niet echt een fatsoenlijke hypothese.
Ik was wel onzeker bij het aanbrengen van hema- of kruidvat-poets, en deed het dan ook niet of nauwelijks.
Maar op mijn goedkope schoenen gaven deze smeersels toch een bevredigend resultaat.
Daarom dit experiment, in de hoop verschillen te ontdekken.
Maar daarvoor heb ik helaas niet de juiste instrumenten.

een paar weken geleden heb ik een paar schoenen met aceton gestript.
(nadat ik met deze schoenen in de regen had gelopen en daarna met vloeibare was had behandeld was er een kleurverschil tussen de linker en de rechterschoen gekomen. Dat was met poetsen niet meer op te lossen.)
Daarna met kruidvat smeer weer opgelapt (als onderdeel van het experiment).
Ze stralen nu weer van gezondheid.
Eigenlijk beter dan ze ooit gedaan hebben.
Laatst bewerkt op: 24 augustus 2010 - 19:13:31 door Pierlala

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1189 Gepost op: 24 augustus 2010 - 20:35:03
Ah juist. Dat lijkt mij in ieder geval in het voordeel spreken van de goedkopere poetsmiddelen. Nu dienen wij dat experiment enkel nog te herhalen met andere merken, een nulproef uit te voeren en voilà, wetenschappelijk bewijs.

Maar zonder gekheid:
Een soortgelijke situatie heb ik ook wel eens meegemaakt. Schoenen die niet zo duur waren, maar wel op sterven na dood door mishandeling in regen en op de borrelvloer konden met Hema poets toch weer enigszins 'tot leven gewekt' worden. Ik denk dat het effect zich pas op de langere termijn laat merken. Ik meende ooit eens gehoord te hebben dat er oplosmiddelen in goedkope potjes zitten, welke minder goed voor het leer zijn na verloop van tijd.

Maar het blijft natuurlijk bij een aanname. Daar zullen de fabrikanten van dure schoenpoets wel op in spelen lijkt me. Wie durft het aan om schoenpoets op zijn geliefde schoenen te gebruiken, dat de indruk wekt van mindere kwaliteit te zijn?
Ik denk dat men in ieder geval kan stellen dat het verschil tussen Medaille d'Or en de 'gewone' saphir verwaarloosbaar is. Zeker weten doen we dat alleen niet, dus toch maar weer die duurdere bestellen...

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1190 Gepost op: 24 augustus 2010 - 20:42:59
.....Zeker weten doen we dat alleen niet, dus toch maar weer die duurdere bestellen...
En ze hebben 'm.
Poor soul.
Niets zo veranderlijk als de mens

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1191 Gepost op: 27 augustus 2010 - 15:25:58
Ik stel 'm even opnieuw, want als ik mijzelf quote wordt Mikey boos  :wink:

Wat is de beste manier om schoenen, die veel te veel schoenpoets hebben gekregen, weer 'kaal' te maken zonder dat je het oorspronkelijke patina erafhaalt?
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1192 Gepost op: 27 augustus 2010 - 15:34:02
Ik stel 'm even opnieuw, want als ik mijzelf quote wordt Mikey boos  :wink:

Wat is de beste manier om schoenen, die veel te veel schoenpoets hebben gekregen, weer 'kaal' te maken zonder dat je het oorspronkelijke patina erafhaalt?

Ik probeer dan iemand anders te quoten, in de hoop dat het betrekking heeft op je vraag:
Je hebt 2 soorten: de polish/wax (het harde spul, meestal in platte blikjes) en de cream (het zachte spul, in de glazen potjes meestal). Met de cream kun je de polish weghalen.....

Er staat op styleforum.net ook een mooi stuk over "cream vs. polish"

Zelf zou ik een natte doek nemen.

edit: eigen idee toegevoegd.
Laatst bewerkt op: 27 augustus 2010 - 15:40:45 door Pierlala

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1193 Gepost op: 27 augustus 2010 - 15:46:47
Ok, dus met zachte (blanke) crême haal je polish weg? Thanks, ik ga dat eens proberen.
Natte doek heb ik wel eens geprobeerd, helpt niet in deze situatie, gaat om schoenpoets wat er al weet ik hoe lang opzit.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1194 Gepost op: 27 augustus 2010 - 17:35:53
Ok, dus met zachte (blanke) crême haal je polish weg? Thanks, ik ga dat eens proberen.
Natte doek heb ik wel eens geprobeerd, helpt niet in deze situatie, gaat om schoenpoets wat er al weet ik hoe lang opzit.

http://www.valmour.fr/cleaning-products/leather-cleaner-renomat-saphir,20

Laatst bewerkt op: 27 augustus 2010 - 17:40:25 door Daedalus

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2010 - 09:56:55 door floriss

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1196 Gepost op: 29 augustus 2010 - 01:41:53
Ik heb wel eens onbedoeld patina verwijderd met kleurloze crème en een microvezel doek.
Het betrof een doek die ook gebruikt wordt door professionele schoonmaakbedrijven. Ze zijn in allerlei winkels te krijgen en hebben een enigszins ruw oppervlak.

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1197 Gepost op: 29 augustus 2010 - 16:53:01
Ik wil de randen van mijn suede boots graag voeden met kleurloze crème. Hoe voeden jullie het horizontale deel van de schoenranden, zonder dat er crème op het suede terechtkomt?

Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1198 Gepost op: 29 augustus 2010 - 16:58:48
Is het nuttig om die naden te voeden?
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Charlie

• Gast
Reactie #1199 Gepost op: 29 augustus 2010 - 17:20:49
Gewoon wat kleurloze crème op de randen aanbrengen, niet in de spleet proberen te krijgen, dat werkt toch niet goed.