Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (984599 keer gelezen)

guest45

• Gast
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1230 Gepost op: 11 september 2010 - 18:24:21
moeten nieuwe stappers, welke nog niet gedragen zijn, ook direct onderhouden/gepoetst/verzorgd worden ?

Nee, eerst maar eens inlopen. Dan gaan de nerven in het leer wat meer openstaan en dan pas heeft poetsen echt zin. Natuurlijk kun je nieuwe schoenen wel poetsen/(spit) polishes maar het heeft geen nut.

@ Charlie
Hij vraagt of nieuwe schoenen gepoetst moeten worden en jij zegt min of meer "Ja, omdat ik dat doe..." Beetje arrogant, niet?

Charlie

• Gast
Reactie #1231 Gepost op: 11 september 2010 - 19:17:47
Daar ben ik het toch niet mee eensch. Waar baseer jij je stellingen op? Ik heb altijd geleerd dat je schoenen meteen moet poetsen. Hierdoor ziet de schoen er netjes uit en dit zorgt ook alvast voor een dunne beschermingslaag. Het is bovendien - voor mij - nog eens noodzakelijk omdat ik altijd een glimmende neus wens te hebben.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1232 Gepost op: 11 september 2010 - 20:59:57
Met Charlie eens, je weet niet hoe lang de schoenen al in de doos hebben gezeten of dat ze er ivm bijvoorbeeld etalage showing zijn uitgehaald etc. dus eerst poetsen dan weet je in ieder geval zeker dat ze goed beschermd zijn.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1233 Gepost op: 12 september 2010 - 00:15:56
Ik zou er zelf een beetje vet of olie in wrijven voor de bescherming, daarna poetsen naar wens zoals je normaal zou doen. Mijn ervaring is dat schoenen soms behoorlijk 'uitgedroogd' uit de doos komen (zeker als je alleen schoenen in de sale koopt zoals ik). Ze even netjes poetsen/behandelen met vet of olie doet dan wonderen.

edit: bij V/d Assem in R'dam laten ze bijvoorbeeld schoenen (showmodellen) vaak dagen/weken/maanden recht onder een hete lamp staan. Je zal ze maar meekrijgen in de sale; een behandelingetje is dan echt hard nodig.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1234 Gepost op: 12 september 2010 - 00:27:37
Is inderdaad wat ik bedoelde met showmodellen, gewoon stappenplan van mmorley volgen voor je ze draagt dat kan niet misgaan
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mediaman

• Gast
Reactie #1235 Gepost op: 12 september 2010 - 09:59:02
Van den Assem en Shoe Club zijn dan ook echt een k.u.t. zaken. Mediavrouw is op zoek naar Santonilaarzen, je vraagt daar (VdA) iemand in een overvolle zaak waar ze staan en ze lopen direct met je mee, poeslief. Goed, even passen niet de gevraagde maat meer, wel een halve maat groter, laatste paar. Ik merk op dat ik ze precies dat halve maatje te groot vind lijken, dat was natuurlijk niet waar. Ik wijs aan waar ik ze vind kreuken, mevrouw de verkoopsterT deed al wat meer pinnig. Mediavrouw kent mijn geirriteerde opgetrokken linkerwenkbrauw en weet genoeg. Ik vraag of ze bijpassende riemen hebben, bestaan wel, hebben ze niet,...linkerwenkbrauw nog iets hoger. Mediavrouw zegt dat ze nog wel even nadenkt over een aankoop van €650+ gek hé? Weg poeslief en de laarzen werden snel uitgetrokken.

Ergo, weet iemand een schoenenzaak met een goede en complete vrouwencollectie van Santoni met bijvoorkeur kundig en hoffelijk personeel?

Zo dat moest er ff uit,.... :)

EDIT: Ff doorzeiken:

Een week of wat geleden loop ik binnen bij Shoe Club om de nieuwe Santoni collectie te bekijken en daar lagen een brochures van Santoni in het schap. Ik vraag beleefd of ik er één mag meenemen,....'Nee, die krijgt u alleen als u een paar Santoni's koopt.' ](*,) For the record, ik droeg Santoni's en zag er verder netjes uit. Tegen zoveel domheid was ik niet opgewassen en verliet de winkel.

Ik begin op het punt te komen dat ik beide winkels hun omzet niet meer gun. Ik ga het nog een keer proberen bij de winkel in H'berg, verder afgeschreven,...
Laatst bewerkt op: 12 september 2010 - 13:30:08 door Mediaman

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1236 Gepost op: 12 september 2010 - 10:59:05
Is dat er niet in sluis mediaman?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1237 Gepost op: 12 september 2010 - 11:30:00
Personeel bij Both is stukken beter, alleen geen Santoni :(

guest45

• Gast
Reactie #1238 Gepost op: 12 september 2010 - 15:59:00
Voor 'oude' nieuwe schoenen die (te) lang in de winkel gestaan hebben en opgedroogd zijn kun je beter een renovateur gebruiken. Deze is een stuk vloeibaarer dan creme en trekt daadwerkelijk in de schoen. Je zult zien dat het leer 'nat' wordt als je het aanbrengt. Als je creme (de blikjes LCA bijv.) gebruikt bouw je laag was/wax op het leer van de schoen. Door het dragen van een schoen gaan bij de 'bewegende delen' (alles behalve de verstevigde neus en hiel) de nerven van het leer open staan. Op een nieuwe schoen met dichte nerven heeft poetsen weinig zin, ookal is de schoen uitgedroogd; de creme wordt minimaal opgnomen. De neus en hiel van een nieuwe schoen kun je dus al wel poetsen/spit polishen voor het optisch effect. Nut in die zin dat er iets voor het leer van een nieuwe schoen gedaan wordt heeft het poetsen van een nieuwe schoen nauwelijks. Althans, dat heb ik mij laten vertellen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1239 Gepost op: 12 september 2010 - 16:31:24
Eerlijk gezegd Chris, zou ik persoonlijk het risico niet willen lopen dat ik door het inlopen al een beetje craquelé / barstjes in het leer laat ontstaan, doordat ik nieuwe schoenen niet meteen een laagje heb gegeven.

Mijn ervaring is dat het leer van nieuwe schoenen bijna altijd in meer of mindere mate uitgedroogd is.
Zelfs in winkels waar men de schoenen tijdig wisselt in de etalage is dit het geval.

Ik zou nieuwe schoenen dus eigenlijk altijd voor het dragen op zijn minst een keer behandelen met de Renovateur, ofwel de Lotion van Saphir. Eventueel kun je de schoenen ook alvast een beetje waterafstotend maken met de 'Pate de Luxe', oftewel de wax uit een blikje. De finish kan dan zelfs een spit shine zijn.

Pommadier aanbrengen op een nieuwe schoen heeft mijns inziens inderdaad minder zin, omdat er simpelweg nog geen pigment hoeft toegevoegd te worden aan het leer. Als er echter sprake is van een 'supersale' schoen, welke lang in het schap heeft gelegen, dan zou ik ook deze behandeling doen.
Dit omdat er vegen en schuurplekjes op de schoen kunnen zitten, waar het pigment toch een beetje is weggeveegd.

Wellicht dat de nerven niet optimaal dorstig naar poets lonken bij een nieuwe schoen. Maar ik neem liever het risico niet, dat zij omkomen van de dorst. Daarom bied ik ze bij welkomst direct een glaasje aan.
 ;)

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1240 Gepost op: 13 september 2010 - 09:23:24
Als je de schoenen zeg een maand niet aan hebt gehad. En met spanners en in de schoenzak opgeborgen liggen. Poetsen jullie dan deze alsnog?
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1241 Gepost op: 13 september 2010 - 11:22:06
Ik niet in ieder geval. Doekje er over en klaar.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #1242 Gepost op: 13 september 2010 - 13:18:37
Wanneer ik deze uitgepoetst heb opgeborgen niet; een stofdoekje is dan voldoende.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1243 Gepost op: 13 september 2010 - 15:48:51
Als je de schoenen zeg een maand niet aan hebt gehad. En met spanners en in de schoenzak opgeborgen liggen. Poetsen jullie dan deze alsnog?

Ik wel, maar wij hebben geloof ik ooit eens geconstateerd dat ofwel mijn schoenen, ofwel ikzelf zouden moeten afkicken van het poetsen...
 :lol:

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1244 Gepost op: 13 september 2010 - 17:36:25
Poetsen is gewoon een erg ontspannende bezigheid