Auteur Topic: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak  (137350 keer gelezen)

shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #60 Gepost op: 04 februari 2006 – 00:28:42
mijne heren,

Wellicht hierbij wat licht in de duisternis m.b.t plakpakken.

Er bestaan jasjes waarbij totaal geen gelijmde delen gebruikt worden.
Dit noemt men ook wel een "losgewerkt" jasje (of pak)  Dit impliceert 100% handwerk in dientengevolge erg duur.  Het voordeel hiervan is niet alleen het draagcomfort maar ook de duurzaamheid van de vorm in het jasje.  Zo``n losgewerkt jasje kan je (als de buitenstof dit toelaat natuurlijk)  op een propje vouwen en dit zal ook na lange tijd en vele malen "misbruik" weer een goed gevormd jasje zijn.

Een pak waarbij de diverse binnenvoering delen aan de buitenstof geplakt zijn zal minder duurzaam zijn in vormbehoud (bij eenzelfde buitenstof) en voelt minder als een "second skin" aan.   We spreken hier van een confectie jasje.

Er is echter in de afgelopen jaren een trend ontstaan die heeft geleidt naar het zogenaamde "tailored look"  of "semi tailored" jasje.  Hierbij worden bovengenoemde technieken om een jasje te maken gecombineerd .  Het plastron (borstvoering) en de revers zijn hierbij vaak "losgewerkt" terwijl veel andere binnenvoeringen geplakt worden.
Dit geeft een mooi jasje met een economisch voordeel t.o.v een volledig "fatto a mano" (handgemaakt)  jasje.  Merken als Corneliani, Boss, Caruso e.a hebben allemaal lijnen waarin dit semi tailored een grote rol speelt.  Ik denk persoonlijk dat deze produktie methode de beste combinatie oplevert van prijs/kwaliteit en dat je beter wat meer geld kan uitgeven aan een mooie bovenstof dan dat je per se wilt dat je pak 100% handgemaakt is.   Het is voor de liefhebber natuurlijk wel erg leuk als de handgemaakte details zichtbaar zijn in de vorm van open armsknoopgaten ,  mooie rollende revers en een napolitaanse schouder e.d
Groet
Shoulderman (zie topic schouderlijn)

shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #61 Gepost op: 04 februari 2006 – 00:32:15
Ik was nog vergeten dat je voor het gedeeltelijk handgemaakt pak ook vaak de term "semi traditional" aantreft.  Dit om de terminologie kompleet te maken voor u

Gr
Shoulderman

Napoleon

  • Gast
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #62 Gepost op: 05 februari 2006 – 20:14:04
wat een kenner!  :D

Mariodi

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #63 Gepost op: 05 januari 2008 – 16:57:30
maar waar zien jullie eigenlijk aan of een pak kwaliteit heeft of niet. Want ik zie dat namelijk niet als iemand langsloopt ofzo.

ibookje

  • Gebruiker
  • Berichten: 199
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #64 Gepost op: 05 januari 2008 – 18:51:01
Citaat van: "Mariodi"
maar waar zien jullie eigenlijk aan of een pak kwaliteit heeft of niet. Want ik zie dat namelijk niet als iemand langsloopt ofzo.


Ik weet niet of het een maatstaf is voor kwaliteit (stof, vakmanschap, etc.) maar ik zie wel hoe het pak zit. Veelal te ruim en broek te lang zijn de meest voorkomende miskleunen die ik tegenkom.

Mariodi

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #65 Gepost op: 05 januari 2008 – 19:08:50
Citaat van: "ibookje"
Citaat van: "Mariodi"
maar waar zien jullie eigenlijk aan of een pak kwaliteit heeft of niet. Want ik zie dat namelijk niet als iemand langsloopt ofzo.


Ik weet niet of het een maatstaf is voor kwaliteit (stof, vakmanschap, etc.) maar ik zie wel hoe het pak zit. Veelal te ruim en broek te lang zijn de meest voorkomende miskleunen die ik tegenkom.


Ja dat klopt, dat vind ik er inderdaad ook niet mooi uit zien, maar ik heb ook wel eens een pak laten maken in Thailand, dat zit perfect, maar was wel erg goedkoop.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #66 Gepost op: 05 januari 2008 – 20:45:43
Citaat van: "Mariodi"
Citaat van: "ibookje"
Citaat van: "Mariodi"
maar waar zien jullie eigenlijk aan of een pak kwaliteit heeft of niet. Want ik zie dat namelijk niet als iemand langsloopt ofzo.


Ik weet niet of het een maatstaf is voor kwaliteit (stof, vakmanschap, etc.) maar ik zie wel hoe het pak zit. Veelal te ruim en broek te lang zijn de meest voorkomende miskleunen die ik tegenkom.


Ja dat klopt, dat vind ik er inderdaad ook niet mooi uit zien, maar ik heb ook wel eens een pak laten maken in Thailand, dat zit perfect, maar was wel erg goedkoop.


Not to be a bitch maar als je de kwaliteit van een pak nog niet kunt beoordelen op basis van uiterlijke kenmerken of dit hoe weet je dan dat jouw thaise pak perfect zit?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #67 Gepost op: 05 januari 2008 – 20:50:07
zijn Thaise pak zit waarschijnlijk retestrak en met smalle korte pijpjes. Dit zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en kan net zo goed een MTM strak zittend polyester pak zijn.

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #68 Gepost op: 05 januari 2008 – 20:56:39
Tja dat is ook een lastige vraag... Wat is beter: iemand in een te groot Kiton-pak of in een goed gesneden Thais pak van dramatische kwaliteit?

Maar da's off topic
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #69 Gepost op: 05 januari 2008 – 20:59:21
Citaat van: "Camiceria"
Tja dat is ook een lastige vraag... Wat is beter: iemand in een te groot Kiton-pak of in een goed gesneden Thais pak van dramatische kwaliteit?

Maar da's off topic


Geen van beide natuurlijk ;-) Hoewel die man dat Kiton pak weer kan verkopen en van dat geld iets fatsoenlijks kan kopen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Mariodi

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #70 Gepost op: 05 januari 2008 – 23:35:32
dat is ook niet mijn vraag, dat was wel of je kunt zien, zomaar op straat ofzo of een pak goedkoop is of niet als het wel goed past? Want hoe een pak is afgewerkt of de preciese stof, heb ik niet zo in een blik opgemerkt.

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #71 Gepost op: 06 januari 2008 – 10:23:44
Polyester kun je toch wel herkennen, gewoon goed kijken :!:

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #72 Gepost op: 06 januari 2008 – 10:35:28
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Polyester kun je toch wel herkennen, gewoon goed kijken :!:


Glimt een beetje...
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #73 Gepost op: 06 januari 2008 – 11:20:18
In Thailand en Italie zijn er verschrikkelijk veel van die gasten die door het leven gaan als zogenaamde kleermaker..

StevenK

  • Gebruiker
  • Berichten: 46
    • Bekijk profiel
Waaraan herken je een kwaliteits pak?
Reactie #74 Gepost op: 06 januari 2008 – 11:45:44
Citaat van: "Mariodi"
dat is ook niet mijn vraag, dat was wel of je kunt zien, zomaar op straat ofzo of een pak goedkoop is of niet als het wel goed past? Want hoe een pak is afgewerkt of de preciese stof, heb ik niet zo in een blik opgemerkt.

Het is imho de combinatie van stof, pasvorm, model, afwerkingsdetails en wat ik zou benoemen als 'verval', of wel de manier waarop een pak laat zien dat het niet vers uit het atelier komt, alsmede de wijze waarop het pak wordt gedragen, waarbij je dan nog eens rekening dient te houden met de persoon die het pak draagt, die je een heel aardig idee geeft van waar je mee te maken hebt.

En uiteraard kun je je altijd 'vergissen', maar uiteindelijk is het het totale plaatje dat wel of niet een zekere mate van stijl uitstraalt.