Hoewel zowel de Islay als de Coniston best tegen wat slecht weer en misbruik kunnen zijn het mi niet de ideale schoenen om mee door "de modder, sneeuw en noodweer" te lopen. In iedergeval leggen ze het op drie punten af tegen een veldtschoen als de Snowdon, Kelso of Pennie.
Constructie: Veldtschoen > Stormwelt
Leer: ZUG Grain en Horween Oak wax hide zijn zeer waterafstotend. Veel meer dan het grain van de twee dorr jou genoemde modellen.
Tong: Bij de veldtschoenen zit de tong tot boven aan de schoen vast; zie de rechterschoen hierboven. Bij de Islay en Consiton is de tong alleen bij de onderste vetergaten aan de schoen bevestigd.
De Crocketts die je noemt zijn prima om met noodweer door de stad te lopen maar als je echt 'naar buiten' wil zou ik toch voor een veldtschoen gaan zoals de al door jou genoemde Snowdon (Horween oak wax hide), de
AS Kelso (ZUG Grain) of de
Cheaney Pennie. Als ik het goed begrepen heb zijn Cheaney's Fiennes en Mallory modelen ook veldtschoenen ook al staat dat niet op de site. Als je wil kan ik dat voor je navragen.
Overigens, hoewel een commando zool ideaal is voor de modder blijft er vrij makkelijk sneeuw tussen het profiel zitten waardoor je grip verliest.
-edit-
Hier een wddhvdtje van CTB, de eigenaar van bovenstaande boots. Hier heeft hij een niet zichtbare lotus veldtschoen (ZUG) uit de jaren '60 aan die nog steeds waterdicht blijkt te zijn. Hij heeft een beetje een veldtschoen fetish maar bezit daardoor erg veel info betreffende dit soort schoenen.