Auteur Topic: Boots  (457328 keer gelezen)

guest45

• Gast
Re: Boots
Reactie #885 Gepost op: 21 januari 2013 - 23:11:59
Ik moet nu hier aan denken. Past trouwens misschien wel beter bij je...

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #886 Gepost op: 21 januari 2013 - 23:39:34
Dank Chris, ik zal er eens naar kijken. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het ook wel een beetje zonde vind om met hele mooie dure boots door de blubber en beekjes te lopen. Dan moeten ze daar op zijn minst wel goed tegen bestand zijn, zodat je dat vaker kunt doen. Die Conistons zijn zoals je beschrijft te kwetsbaar en te 'mooi' denk ik, terwijl je er wel de C&J prijs voor betaalt.

Ik durf het bijna niet toe te geven maar ik gebruikte de laatste keer (al even geleden) stealth boots van Magnum o.i.d. Die gaven net genoeg steun en voldoende grip. Ze zorgden ervoor dat ik geen blaren kreeg, terwijl mijn vriend aan het afzien was op zijn M90 kistjes... Ik merk alleen nu wel dat het leer te soepel wordt en barstjes vertoont waardoor het steun verliest. Alle mishandeling en gebrek aan onderhoud van de laatste tijd hebben zijn tol geëist.

Dank voor de suggestie Charlie. Ik heb Ray Mears hoog in het vaandel staan, maar hier is toch iets mee wat mij niet aanstaat. Hetzelfde als met Meindl en dergelijke. Ik denk dat ze niet hoog genoeg zijn en daarbij gaat mijn voorkeur uit naar een iets stuggere of wellicht 'hardere' schoen. Hoe is dat met deze Rogues? Er mag eventueel een klein beetje padding bovenaan zitten. Als ik meer comfort of demping wil haal ik dat liever uit een voetbed dat ik er zelf inleg of uit goede kousen voor hiking.

Het lijkt wel alsof ze een veldtschoenconstructie constructie hebben trouwens, als je de vorm en het materiaal negeert. Gebruik je deze lang en intensief, of is het iets dat je na een paar tochten in -ik zal maar zeggen- Schotland wegwerpt? Oké ik vind ze eerlijk gezegd ook niet echt mooi, maar ik maak mezelf voor het gemak even wijs dat dat ondergeschikt is aan praktisch nut...

XRcrush

• Gebruiker
  • Amsterdam
    • Bekijk profiel
Reactie #887 Gepost op: 22 januari 2013 - 06:22:30
Misschien niet SF waardig maar ik overweeg deze te kopen. De Meindl Badile.

De Badile is de 'lichtste' uit de reeks modellen met een traditionele dubbel gestikte zool. Een B categorie schoen waarmee je dus prima op straat kunt lopen (relatief soepel en niet te zwaar). Dit voelt voor mij beter om mee door sneeuw & pekel drek te baggeren, modder en keien in Ardennen te doorstaan en schuur en schakelplekken van de motor op te lopen dan met een paar CJ boots oid.

Ik heb een paar Meindl Borneo's die dit gebruik al 11 jaar fluitend doorstaan. Volgens mij krijg je ze alleen kapot als je ze in een kampvuur gooit. En zelfs dat betwijfel ik...  :)

Kosten ongeveer 220 euro en kunnen nog verzoold worden ook. Kwaliteit met een hoofdletter K wat mij betreft.
Laatst bewerkt op: 22 januari 2013 - 06:25:06 door XRcrush

guest45

• Gast
Reactie #888 Gepost op: 22 januari 2013 - 07:55:41
Dat Meindl degelijk spul maakt geloof ik meteen.  Duits toch?
Hun ontwerpen laten mij echter koud. Genoeg fabrikanten maken boots er imo beter uitzien en toch functioneel zijn.

XRcrush

• Gebruiker
  • Amsterdam
    • Bekijk profiel
Reactie #889 Gepost op: 22 januari 2013 - 08:34:16
Hun ontwerpen laten mij echter koud. Genoeg fabrikanten maken boots er imo beter uitzien en toch functioneel zijn.

Granted, je koopt geen Meindl om slick mee voor de dag te komen.  :)  Maar dat louter functionele is het juist. Ze proberen ook niet iets anders te zijn en dat geeft wel een goede look vind ik.

Welke bedoel je dan Chris? (serieuze vraag). Daar wil ik dan ook naar kijken voor ik een beslissing neem.
Laatst bewerkt op: 22 januari 2013 - 08:39:23 door XRcrush

guest45

• Gast
Reactie #890 Gepost op: 22 januari 2013 - 09:21:25
Echt waterdicht, met gore-tex (achtige) voeringen.

Danner

White's

Waterafstotend maar niet geschikt om echt mee te water te gaan a la het plaatje hier boven.
Hier nogmaals een leuk stuk over de veldtschoen
En
hier meer.

CJ Snowdon (voorste)

AS Kelso

Cheaney Pennie

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #891 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:05:57
Die Cheany's zijn nog wel mooi. Vergelijkbare prijs als de CJ Snowdon?

edit: Jammer dat ze minder hoog zijn dan de andere twee.
Laatst bewerkt op: 22 januari 2013 - 10:09:45 door Bill Splates

guest45

• Gast
Reactie #892 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:16:30
Duurder zelfs, Cheaney prijzen zijn nogal gestegen.
De Cheaney is GBP 430.-
De Sargent is  GBP 285.-
De Hoggs    is  GBP 190.-

Hoggs

Charlie

• Gast
Reactie #893 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:18:30
Dank voor de suggestie Charlie. Ik heb Ray Mears hoog in het vaandel staan, maar hier is toch iets mee wat mij niet aanstaat. Hetzelfde als met Meindl en dergelijke. Ik denk dat ze niet hoog genoeg zijn en daarbij gaat mijn voorkeur uit naar een iets stuggere of wellicht 'hardere' schoen. Hoe is dat met deze Rogues? Er mag eventueel een klein beetje padding bovenaan zitten. Als ik meer comfort of demping wil haal ik dat liever uit een voetbed dat ik er zelf inleg of uit goede kousen voor hiking.

Het lijkt wel alsof ze een veldtschoenconstructie constructie hebben trouwens, als je de vorm en het materiaal negeert. Gebruik je deze lang en intensief, of is het iets dat je na een paar tochten in -ik zal maar zeggen- Schotland wegwerpt? Oké ik vind ze eerlijk gezegd ook niet echt mooi, maar ik maak mezelf voor het gemak even wijs dat dat ondergeschikt is aan praktisch nut...

Kijk, we zijn allemaal merkengeil en kijken naar de uitstraling. Als je gaat hiking maakt dat geen moer uit en om vervolgens de C&J Snowdons te kopen voor een bedrag van €400 gaat mij echt te ver. Schoenen voor het hiken moeten praktisch en comfortabel zijn. Die onderste Rogues van de twee plaatjes die ik geplaats heb, zijn al een jaar of 5 oud. Verhouden zich nog prime. Rogue is oorspronkelijk ook bedoeld voor de safari tochten in Zuid-Afrika en worden daar dan ook geproduceerd. Schoenen zijn wel waterdicht, maar je moet er altijd waterbestendige sokken in dragen voor het geval dat. Hoe lang ze meegaan hangt natuurlijk geheel van je manier van hiken en de hoeveelheid hiken af, maar die dingen zijn in ieder geval erg duurzaam en kosten ook geen drol, ik geloof €120.

guest45

• Gast
Reactie #894 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:21:11
Impliceer je dat Snowdons niet praktisch en comfortabel zijn, Charlie?

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #895 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:21:16
Die hoggs lijken me ook niet onaardig, helemaal voor de helft van de prijs van de Cheaney.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #896 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:23:15
Dat de Pennines minder hoog zijn is een serieus nadeel inderdaad. Dat geeft toch minder steun dan.

Die Amerikaanse Boots zien er toch wel serieus goed uit, Chris.
Ik zei nu wel dat het een beetje te veel van het goede is, maar als ze echt heel degelijk zijn en ook nog comfort bieden is het het overwegen waard. En dan moeten ze deze eigenschappen bezitten zonde direkt een C-klasse schoen te zijn.

@XRCrush: Die Meindls zien er eigenlijk ook nog wel aardig uit. Als je bedoelt dat het een Goodyear is, is dat een pre. Die zuiver gezwikte constructies vertrouw ik niet op den duur. Is daar een Gore Tex variant van?

Wat ik een serieus nadeel vind aan de gangbare wandel-/ hikingschoenen van dit soort merken is de keus in materialen. Vaak is het een combinatie van allerlei soorten materiaal. Een stukje canvas is nog wel oké, mits het belangrijkste gedeelte (onderzijde) maar van glad leder is. Op die manier hoef ik enkel een potje met ledervet mee te nemen om onderweg de boel een beetje te onderhouden en waterafstotend te houden.

guest45

• Gast
Reactie #897 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:31:42
Die hoggs lijken me ook niet onaardig, helemaal voor de helft van de prijs van de Cheaney.
Helemaal eens Bill. Volgens Loomstate worden die overigens of door Cheaney of door Sargent gemaakt.

Overigens heeft Cheaney nog een hoog model. Hier ook al eerder voorbij gekomen; de Fiennes.

Charlie

• Gast
Reactie #898 Gepost op: 22 januari 2013 - 10:55:20
Impliceer je dat Snowdons niet praktisch en comfortabel zijn, Charlie?

Nee, dat impliceer ik niet omdat ik ze niet heb. Wat ik wel zeg is dat je voor de Snowdons €400 aftikt. Leuk voor door de sneeuw of een wandeling door de tuin of het bos, maar voor het hiken zou ik ze niet zo snel kopen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #899 Gepost op: 22 januari 2013 - 11:06:07
Dat is precies mijn overweging, Charlie. Aan de andere kant, als ze er tegen kunnen waarom niet? Een wegwerpschoen is nog veel erger, met als grootste risico dat deze ineens faalt onderweg.

Een iets minder prijzige veldtschoen of iets in de richting van de boots die Chris liet zien heeft niets met merkengeil te maken trouwens.
Ik probeer ze allemaal op intrinsieke kwaliteiten te beoordelen. Het uiterlijk speelt een kleine rol, maar verraadt ook gedeeltelijk het loopcomfort of andere eigenschappen.

Zo lijkt het alsof die Rogues echt voor de woestijn bedoeld zijn, zoals Clarks, alleen dan met een waterafstotende tong. Hoewel de constructie hiermee op veldtschoen lijkt heeft het ook wel wat weg van desert boots. Ik vrees dat ze heel soepel zijn, zacht gevoerd wellicht. Een stugge zool (eventueel dubbel) lijkt me prettiger omdat de voet dan minder snel moe wordt. Een hard voetbed wil ik voor lief nemen, dat is zelf aan te passen met een zooltje of de juiste kousen.