Tesla heeft een aantal leveranciers gevraagd om een deel van wat de autofabrikant eerder aan hen heeft betaald terug te storten, schrijft The Wall Street Journal. De Amerikaanse zakenkrant baseert zich op een memo die naar een leverancier is gestuurd. Vorige maand vroeg de fabrikant van elektrische auto's zijn klanten die al een aanbetaling van $1000 voor hun bestelling van de Model 3 hadden gedaan $2500 extra te storten wilden ze hun wagen überhaupt geleverd krijgen. De nieuwe oproep in zo'n korte tijd illustreert dat TeslaTSLA$295,44-5,79% om cash zit te springen om de productie veilig te kunnen stellen.
Topman Elon Musk verzekerde eerder dat hij de rest van het jaar niet op zoek hoefde te gaan naar extra financiering, wat veel analisten overigens onwaarschijnlijk achten.
'Een substantieel bedrag'
Tesla vraagt de leverancier 'een substantieel bedrag' terug te betalen van de betalingen die sinds 2016 zijn gedaan, zo is te lezen in de memo die is verstuurd door een manager die verantwoordelijk is voor de wereldwijde logistiek van Tesla. Het verzoek werd gedaan met het oog op de continuïteit van Tesla als onderneming en de langetermijnrelatie van Tesla met zijn leveranciers. De terugbetaling zou het verlieslijdende Tesla ook helpen winstgevend te worden.
Korting op inkoopprijzen
In de memo staat dat Tesla alle leveranciers heeft aangeschreven. Om hoeveel leveranciers het gaat is niet bekend, aldus de zakenkrant, die schrijft dat sommige leveranciers zo'n verzoek nog niet hebben ontvangen. Als leveranciers gehoor zouden geven aan de oproep, zouden ze in aanmerking kunnen komen voor korting op de inkoopprijzen van Tesla.
Geen commentaar
Tesla wil geen commentaar geven op de memo die naar leveranciers is verstuurd. Wel bevestigt het bedrijf dat het prijsverlagingen van leveranciers onderzoekt voor projecten, waarvan sommige dateren van 2016 en sommige nog niet zijn voltooid. Tesla noemt dergelijke verzoeken een 'standaardonderdeel van inkooponderhandelingen' om zijn concurrentiepositie te kunnen verbeteren, vooral nu het bezig is de productie van de Model 3 op te voeren.
Productiehel'
Tesla kampte lange tijd met productieproblemen bij de Model 3, een tegenvaller die Musk als 'productiehel' typeerde. Onlangs liet Tesla weten erin te zijn geslaagd 5000 Model 3's per week te maken, een doelstelling die al veel eerder gehaald had moeten worden. Het is nog maar de vraag of Tesla dit productietempo volhoudt zonder extra geld aan te trekken.
Het is bekend dat autofabrikanten een zo laag mogelijke prijs bij hun leveranciers proberen te bedingen. Maar een terugbetaling vragen voor geleverd werk en materiaal is ongebruikelijk, zeggen automotive-consultants.
'Wanhopig'
Dennis Virag, een productieadviseur die al veertig jaar in de auto-industrie werkt, zegt tegen The Wall Street Journal dat het verzoek van Tesla leveranciers financieel in problemen kan brengen waardoor de toelevering van auto-onderdelen in gevaar komt. 'Het is eenvoudigweg belachelijk en laat enkel zien dat Tesla nu wanhopig is', zegt Virag. 'Ze maken zich zorgen over hun eigen winstgevendheid, maar de winstgevendheid van hun leveranciers kan ze niks schelen.
Schulden aflossen
Tesla verbrandt ongeveer $1 mrd in één kwartaal. Aan het eind van het eerste kwartaal beschikte Tesla over $2,7 mrd aan contanten. Musk zei het investeringsniveau dit jaar met $400 miljoen terug te kunnen schroeven tot minder dan $3 mrd. Tesla boekte in het eerste kwartaal een verlies van $710 mln. Dat was het vijfde opeenvolgende kwartaal waarin sprake was van een recordverlies. Tesla moet eind dit jaar $2 mrd aan schulden terugbetalen.