Anders zou je even contact op kunnen nemen met Sir Max, deze levert veel MTO (van Santoni weet ik het niet zeker). Volgens mij hebben ze ook wel een gladleren monk in de winkel staan, wel goodyear maakwijze dan....
Gisteren ben ik even bij SirMax geweest. Toen ik op station Heerenveen stond werd ik gebeld door Leone uit Aachen met de heugelijke mededeling dat zij maar liefst vier paren van de 7021 hadden, in de maten 7, 7.5 en 8.
Toch benieuwd naar SirMax ben ik eerst naar Amsterdam gegaan. Ik moet zeggen dat het een plezierig bezoek was, waarbij ik kennis heb gemaakt met Eduard. Bij SirMax hadden ze een Crockett & Jones Savile op de 348 leest (MTO). Dat zal de gladleren monk zijn geweest die je bedoelt. Hoewel interessant, meende ik te weten dat de 7021 van Santoni een subtielere strap en gesp heeft met een iets spitsere leest. De 337 en 341 leest heb ik ook aan mijn voet gezien, maar deze zijn te rond naar mijn smaak.
Op dezelfde dag daarom ook naar Aachen geweest. De winkel is vrij ruim gesorteerd in Allen Edmonds, maar veelal op rondere leesten (dan de C&J 348). Daardoor doet de collectie wat conservatiever aan. Voor het overige weinig tijd gehad om rond te kijken, aangezien ik nog terug naar het noorden moest.
Ondanks het feit dat de MTO C&J Savile op 348-leest wellicht meer waar voor het geld biedt (Goodyear-welted vs. Rapid-blake) uiteindelijk de Santoni gekozen. Ik vind de Santoni net iets verfijnder, een indruk die vooral wordt gewekt door de strap, gesp en patina, de leesten ontlopen elkaar niet heel veel, hoewel de Santoni iets spitser is.
Tot slot hieronder twee afbeeldingen van de 7021 en één afbeelding van de Savile op de 337 leest, ter vergelijking van gesp en strap (348 Savile Tan is MTO en daar heb ik dus geen afbeelding van):

Ik hoop dat zorgvuldig onderhoud in combinatie met relatief weinig dragen (1-2x per week) zal resulteren in een levensduur/ verouderingsproces dat dat van een Goodyear-welted schoen zo dicht mogelijk benadert.
Groeten,
Don