Auteur Topic: Santoni  (1766461 keer gelezen)

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2385 Gepost op: 28 oktober 2006 - 10:43:59
Hoe moet een bergschoen er dan volgens jullie uitzien gepatineerd of zo iets.

Peer Gynt

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2386 Gepost op: 28 oktober 2006 - 10:47:23
Citaat van: "gusto napolitano"
Hoe moet een bergschoen er dan volgens jullie uit zien gepatineerd of zo iets.

Dat is dubbel Gusto ;)

Ik krijg niet het idee dat ze verkocht worden als bergschoenen die ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden zoals de naam doet vermoeden. Volgens mij is het meer een soort mode-gril. Maar goed, een dandy van weleer heeft al eens iets moois over mode gezegd :)
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Dhr. Lex P

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2387 Gepost op: 28 oktober 2006 - 14:03:04

suede is in ieder geval niet ideaal om mee door de bergen te banjeren. Gewoon een gore tex lederen schoen van Lowa ofzo
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Santoni - Deel VIII
Reactie #2388 Gepost op: 28 oktober 2006 - 14:27:10
Gore Tex leer? :roll:
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Huey

• Gast
Santoni - Deel VIII
Reactie #2389 Gepost op: 28 oktober 2006 - 17:36:48
Citaat van: "Dhr. Lex P"

suede is in ieder geval niet ideaal om mee door de bergen te banjeren. Gewoon een gore tex lederen schoen van Lowa ofzo

Lowa of Meindl ofzo ja.

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2390 Gepost op: 28 oktober 2006 - 22:49:31
Citaat van: "Sergio"
Gore Tex leer? :roll:
Het gore tex laminaat zit tegen het bovenwerk aangelijmd (aan de binnenkant dus). Fabrikanten maken nu al een jaar of 10 bergschoenen met een gore tex voering; de kwaliteit van de huidige schoenen is beduidend beter dan van toen. Het gaat met name om schoenen in de categorie A-C ((berg)wandelschoenen, varierend van zeer flexibel (A) tot geschikt voor niet rigide stijgijzers (C)), maar er zijn ook D schoenen (ultrastijve schoenen voor ijsklimmen en expedities) die zijn voorzien van gore tex. Expeditieschoenen zijn meestal ook nog voorzien van geintegreerde gamaschen met een voering die ondermeer bestaat uit aluminiumfolie om de warmte vast te houden. Gore tex helpt bevriezingen en amputaties voorkomen. Door het gebruik van gore tex zijn aanzienlijke gewichtsbesparingen behaald, niet onbelangrijk wanneer je je realiseert dat klimmen op hoogten van 7500-8000-plus meter voor de meeste klimmers inhoudt dat ze 5 passen zetten en dan 3 minuten moeten uithijgen. Dan scheelt elke gram die je minder meezeult. Bij wandelschoenen is dit uiteraard minder het geval (en wat bevriezingen betreft niet), maar het loopt wel comfortabeler wanneer je af en toe een beek moet oversteken. Geen natte voeten, geen blaren. En lichtere schoenen lopen prettig, mits het gewicht niet ten koste is gegaan van de demping.

Over suede: de populairste schoenen van dit moment in de categorie D (zeer stijve stijgijzervaste berschoenen), de La Sportiva Nepal Top, Nepal Extreme en Nepal Evo, en sommige modellen van Scarpa in deze categorie zijn gemaakt van gekeerd leer. Dat heeft wel wat weg van suede. Maar het is natuurlijk veel duurzamer dan het echte suede van die berschoentjes van Santoni. Die zijn met name geschikt voor gebruik in de Dutch mountains (voor diegenen die hun klassiekers niet kennen: van de Nits).
esus saves, George Nelson withdraws!

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2391 Gepost op: 28 oktober 2006 - 23:06:40
Klopt helemaal. Meindl en Lowa zijn dan toch betere aanbieders. Ik loop al een leven lang op dit soort schoenen, mede omdat ik in de alpen geboren ben en daar nog steeds regelmatig kom.

Ik kan me wel voorstellen dat Santoni in NL verkoopmogelijkheden ziet. Waar terreinwagens succesvol verkocht kunnen worden, moeten ook bergschoenen afzet kunnen vinden. :wink:

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2392 Gepost op: 28 oktober 2006 - 23:31:49
Kan me voorstellen dat het best prima staat onder jeans, vooral in een niet al te wilde kleurencombinatie.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2393 Gepost op: 29 oktober 2006 - 01:17:29
@Alboreto: Dank je wel voor het mooie verhaal maar ik bedoelde meer dat Gore Tex geen leer is ;-)

Tevens prijs ik mijn gelukkig nooit in gebieden of omstandigheden te verkeren waarin in de voordelen van Gore Tex in mijn schoenen zou kunnen ervaren ;-)

Vanità - modern tailors

Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2394 Gepost op: 29 oktober 2006 - 18:36:51
Citaat van: "cypripedium"
Klopt helemaal. Meindl en Lowa zijn dan toch betere aanbieders. Ik loop al een leven lang op dit soort schoenen, mede omdat ik in de alpen geboren ben en daar nog steeds regelmatig kom.

Ik kan me wel voorstellen dat Santoni in NL verkoopmogelijkheden ziet. Waar terreinwagens succesvol verkocht kunnen worden, moeten ook bergschoenen afzet kunnen vinden. :wink:

Meindl en Lowa zijn aardige merken.  :wink:  Voor echte 'superschoenen' zou je eens moeten kijken naar 'La Sportiva' hele goede bergschoenen voor zowel het betere 'wandelwerk' als het echte 'klimwerk'. Ik vertrouw er al jaren op en zou geen andere meer willen.
In mijn jongere jaren klom ik veel, nu is bergwandelen, m.n. 'Via ferrata' wegen mijn hobby. Klik hier voor hun site. Naast betrouwbaar en degelijk zijn de schoenen ook nog eens stijlvol; italiaans uiteraard  8)
Stemt rechts en haalt links in

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2395 Gepost op: 29 oktober 2006 - 21:22:05
Ziet er goed uit, Bart. Zo zijn er naast de bekende merken ondertussen heel wat aanbieders bij gekomen. Wat me wel opvalt dat ze bijna allemaal de zolen van Vibram gebruiken en de GoreTex binnenvoering. Ik heb nu ook een Italiaanse bergschoen (weet het merk niet uit m'n hoofd) en ben er erg gelukkig mee. Voor die 3 keertjes per jaar, kunnen ze weer 15 jaar mee.
Maar ja, nu weer naar onderwerpen die bij het SF passen. :wink:

Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2396 Gepost op: 29 oktober 2006 - 21:37:02
Stijlvolle italiaanse bergschoenen moet toch passen hier  :wink:

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2397 Gepost op: 29 oktober 2006 - 21:40:43
Citaat van: "Bart"

helemaal mee eens, Bart!
1:0 voor jou  :lol:

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2398 Gepost op: 29 oktober 2006 - 22:48:40
Citaat van: "cypripedium"
Citaat van: "Bart"

helemaal mee eens, Bart!
1:0 voor jou  :lol:

Helaas, ik moet het punt afkeuren. Verkeerde topic :P

Vanità - modern tailors

Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel VIII
Reactie #2399 Gepost op: 29 oktober 2006 - 23:32:07
Nee hoor Sergio, het gaat hier over de Santoni's onder de bergschoenen.