Even epibreren hoor. Waarom zou je een longfiller willen opwarmen en laten opzwellen? Vroeguh.....heeeeeeel vroeguh, toen er nog géén geur- en smaakloze arabische gom werd gebruikt om de ombladen te plakken, werd er heel kort een vlammetje langs de sigaar gehaald om de lijm voorzichtig te laten verdampen. Is tegenwoordig niet meer nodig. Gewoon je heerlijke cubaanse puro knippen of boren en aansteken met je st dupont danwel bic wegwerpaansteker. Zolang het maar een gasaansteker is. die zijn namelijk geurloos. Dit in tegenstelling tot lucifers met hun zwavel.
Geniet en rook met maten.
Wat je zegt over gasaanstekers is helemaal waar, en "+1" voor de Bic!
Met 'opwarmen' bedoelde ik niet de hele sigaar trouwens: ik verhit (of 'rooster') slechts het aan te steken open einde en breng dat eerst op een temperatuur net ónder het ontbrandingspunt.
Dat heeft niks met lijm maar alles met natuurkunde+chemie=smaakontwikkeling te maken, vandaar.
En bij het gebruik van lucifers laat men natuurlijk eerst de kop ontbranden, alvorens het brandende houtje onder de sigaar te houden.
Lucifers bevatten trouwens al sins 1844 geen 'zwavel' meer, hoewel je de verbrandingsgassen van mangaandioxide, kaliumchloraat en antimoonsulfide best ook even laat vervliegen.
Los van dat al is mijn wijze van aansteken ook een soort ritueel: niet per sé
noodzakelijk, maar wel genotsverhogend.
Zoals het lichtjes voorwarmen van een cognacglas, het dragen van Todds in de auto, of een wit petje aan boord: het kan prima zonder, maar 't is zoveel aangenamer mčt.
(En het heeft meer
stijl dan een Bic, surrie. Sigarenroken doe ik met
vrinden of
kameraden; met 'maten' zuip ik halveliterblikken Schultenbräu, maar daar hebben we het hier niet over...)