Auteur Topic: Aanstekers  (36511 keer gelezen)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2012 - 14:24:26
Zeker weten H? [...]
[...] wikipedia [...]

Grappig en interessant.
Zoals gezegd: word of mouth, en net even Google. Ik had me er nooit zo in verdiept. (Rotdingen! :twisted:)

Zelf was ik al heel vroeg aan de Imco, zo'n Oostenrijks loopgraafapparaat van twee kwartjes en een ouwe krentenbol. (Tja, zakgeld hè?)

Geblinddoekt vullen en vuursteen verwisselen: 19 seconden.

En later ook Zippo's.
Maar da's allebei bezine (okee: nafta, hoewel ik gewoon wasbenzine gebruikte).
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #31 Gepost op: 06 februari 2012 - 14:35:39

Dat zal het onderdeeltje zijn dat ervoor zorgt dat de knop weer goed naar boven komt (aan de andere kant zit zo'n zelfde 'veertje'). Maar krijg ik dat ding er weer in gepriegeld?

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2012 - 14:49:44
Ja, jammer is dat. Ik heb die van mij al een paar keer laten repareren, maar hij is weer kapot. Wat wel mooi 'geëngineerd' is, is het bovenkapje (bij die van jou zit hij denk ik vast met dat schroefje aan de zijkant, of niet?). Dat sluit prachtig: kost weinig kracht, maar blijft stevig zitten. Ook het met de vinger losdraaibare vuursteenpiefje en de tankdop werken nog prima hier.

Die V slaat denk ik op Varaflame? Bij mij is die uit het kapje gespaard.

En verroest: ik dacht, ik druk er eens op – en ik krijg een vlam! De gasafsluiter werkt dus ook goed, want ik heb het ding jaren geleden voor het laatst gevuld. Alleen blijft de knop hangen : (. Heeft misschien te maken met het onderdeeltje dat eruitviel. (Foto volgt.)

Ja, met zo'n schroefje, waar je voortdurend aan moet zitten klooien...  :lol:

Dat die V voor Varaflame staat moet haast wel, dat bedacht ik ook. Is ook logischer dan voor Cadillac.

Grappig dat jouw ventiel nog goed is, dat was een andere notoire kwaal!
Dat die knop blijft hangen heeft volgens mij nu juist precies te maken met dat torkwieltje: altijd wat met dat ding!
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2012 - 14:59:46
Grappig dat jouw ventiel nog goed is, dat was een andere notoire kwaal!

Misschien is het ventiel bij een van de reparaties al een keer vervangen. In elk geval hebben ze er wat op gevonden:

Ronson Varaflame Valve Reduction Kit

We are constantly coming across Varaflames that have the very old type Burner Valve (TYPE A) fitted and on many occasions we cannot repair the leaking Valve just by replacing the O rings and seals. This has been a problem for some time now. We also have had many clients with the Varaflames with the Screw Out Filler valves causing problems. We are pleased to announce that within the next few weeks, we will will be able to offer an alternative for this problem. Please note, we can often repair the burner valve for you, this means that you do not have to purchase all of the Reduction Kit below

http://ronsonrepairs.com/reduction_kit.html

Dat die knop blijft hangen heeft volgens mij nu juist precies te maken met dat torkwieltje: altijd wat met dat ding!

Ah. Welk wieltje bedoel je? Zou dat losse onderdeeltje op mijn foto er alleen voor zijn om de knop op zijn plek te houden?

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #34 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:03:35
Dat zal het onderdeeltje zijn dat ervoor zorgt dat de knop weer goed naar boven komt (aan de andere kant zit zo'n zelfde 'veertje'). Maar krijg ik dat ding er weer in gepriegeld?

Oh nee, da's iets heel anders.
Ik heb geen idéé, werkelijk!

*update* Even gezocht en kan geen manuals of info vinden, behalve dat ze er bij RonsonRepair.com niet eens meer aan beginnen om dit model te repareren...  :o

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #35 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:06:41
Misschien is het ventiel bij een van de reparaties al een keer vervangen. In elk geval hebben ze er wat op gevonden:

Ronson Varaflame Valve Reduction Kit

We are constantly coming across Varaflames that have the very old type Burner Valve (TYPE A) fitted and on many occasions we cannot repair the leaking Valve just by replacing the O rings and seals. This has been a problem for some time now. We also have had many clients with the Varaflames with the Screw Out Filler valves causing problems. We are pleased to announce that within the next few weeks, we will will be able to offer an alternative for this problem. Please note, we can often repair the burner valve for you, this means that you do not have to purchase all of the Reduction Kit below

http://ronsonrepairs.com/reduction_kit.html

Ah. Welk wieltje bedoel je? Zou dat losse onderdeeltje op mijn foto er alleen voor zijn om de knop op zijn plek te houden?

LOLWUT!

RonsonRepairS! Scheelt één letter!

A word about butane models- there seems to be a resurgence of interest in Varaflame models both in the US and around the world- but due to the unreliability of the original valves, many of which are 40 years old now, and the expense of new replacement valves when purchased in the small quantities I used, I no longer repair these lighters. 

Nogmaals: geen idee, en het begint op een wespennest te lijken!   :lol:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #36 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:14:20
: )

Ik zie net dat ik de vorige reparatie (in 2003...) via Alfons 't Hart Trading Company heb laten doen (http://www.ronson.nl/): "Branderhevel gesteld - gratis. 1/2 jaar garantie op reparatie'.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:18:15
De garantietermijn is jammer genoeg net verstreken. :wink:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:18:30
[...]

Nee, dat is inderdaad een veertje, zorgt voor het terug omhoog komen van de knop.
Ik bedoelde een ander onderdeel dat (ook!) altijd voor prolemen zorgt: dat dingetje wat de neerwaartse beweging van de knop omzet in een draaiende beweging van het vuursteenwieltje.
Ik ben geen mechanicus, dus de juiste naam weet ik niet, maar het werkt d.m.v. torque, 'krachtmoment' en een piefje –palletje, kammetje, nippeltje, idunno– en dat luistert enorm nauw.

(Voor een aansteker is het hele rare techniek: een combinatie van fijnmechanica, werktuigbouw en horlogerie. En een snufje rocket science dus kennelijk...)
Laatst bewerkt op: 06 februari 2012 - 15:20:58 door Heinzelmann

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #39 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:25:49
(Nét inderdaad, Leone.)

Ik zie wat je bedoelt. Dat ding blijft inderdaad hangen. Het draait keurig het vuursteenwieltje een slag voor de vonk, maar komt dan niet meer naar boven.

Edit: toch het veertje dus? Enfin: als ik het veertje wil terugplaatsen, moet ik het schroefje bij het vuursteenwieltje losdraaien (neem ik aan), en dan moet ik vast allerlei andere onderdelen eruithalen (als ze me niet spontaan om de oren vliegen) en weer op hun plek zien te krijgen. Dat zou voor mij dan weer rocket science zijn, vrees ik.
Laatst bewerkt op: 06 februari 2012 - 15:28:49 door Carwo

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #40 Gepost op: 06 februari 2012 - 15:51:28
(Nét inderdaad, Leone.)

Ik zie wat je bedoelt. Dat ding blijft inderdaad hangen. Het draait keurig het vuursteenwieltje een slag voor de vonk, maar komt dan niet meer naar boven.

Edit: toch het veertje dus? Enfin: als ik het veertje wil terugplaatsen, moet ik het schroefje bij het vuursteenwieltje losdraaien (neem ik aan), en dan moet ik vast allerlei andere onderdelen eruithalen (als ze me niet spontaan om de oren vliegen) en weer op hun plek zien te krijgen. Dat zou voor mij dan weer rocket science zijn, vrees ik.

Dat je overal alleen nog maar niet-werkende fossielen tegenkomt, en dat profi's niet eens meer aan een reparatie willen beginnen, lijkt me veelbetekenend...

Aan de andere kant: de één neemt een ouwe Alfa, de ander een sloep, of een ouwe Harley; misschien is het wat voor jou om een paar jaar aan een Vintage Ronson te sleutelen!  :-k

*EDIT*
Dat veertje is één probleem, dat wieltje een ander. Allebei zeer vervelend ook nog eens.
Het zou me niets verbazen als je voor dat veertje een speciaal, bijbehorend (off factory) instrument nodig hebt. Of op zijn minst een speciale zgn. verentang.

Als dat is opgelost kun je je in het wieltje gaan verdiepen...
Laatst bewerkt op: 06 februari 2012 - 15:56:08 door Heinzelmann

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Aanstekers
Reactie #41 Gepost op: 06 februari 2012 - 16:01:41
Ik bedoelde een ander onderdeel dat (ook!) altijd voor prolemen zorgt: dat dingetje wat de neerwaartse beweging van de knop omzet in een draaiende beweging van het vuursteenwieltje.

Dat ding wat het wieltje grijpt en maar in een richting draait?
Op de onderhoudspagina's die ik tot nu toe ben tegengekomen noemden ze dat de koppeling (clutch).

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #42 Gepost op: 06 februari 2012 - 16:27:24
Dat ding wat het wieltje grijpt en maar in een richting draait?
Op de onderhoudspagina's die ik tot nu toe ben tegengekomen noemden ze dat de koppeling (clutch).

Kun je nagaan!
Dat was bij mijn brommertje óók het enige waar ik zelf niet aan kwam!  :x

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #43 Gepost op: 06 februari 2012 - 16:53:17
Ik zet hem weer in de kast. Om naar te kijken.

Vermoeiend_Persoon

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2012 - 19:05:22
Ik heb sinds kort een Colibri Evoke(http://www.colibri.com/en-zz/collections/c-series/lighters/evoke-qtr497012). Erg tevreden mee, ook dankzij het aantal sigaren dat je ermee kan aansteken.
"Dressing well is a necessity. Having a purpose in life is not." Oscar Wilde