Auteur Topic: Aanstekers  (33740 keer gelezen)

Marco

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.793
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
Aanstekers
Gepost op: 24 november 2004 – 17:29:35
heb zelf een vintage St. Dupont, nog idee๋n?
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Huey

  • Gast
Aanstekers
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2004 – 17:35:18
Wij hebben een tijdje Zippo's verkocht. Maar degene van wie wij onze handel betrokken handelde zelf in de zogenaamde D-Day Zippo's. Vond ik zelf vrij luguber.

In de 2e W.O. kregen soldaten een zippo met daarin hun naam gegraveerd en een symbool naar keuze. Denk dat het nu nog wel zo is? Anyway, er kwam een serie beschikbaar van Zippo's van Amerikaanse soldaten die gesneuveld waren op de stranden van Normandi๋. Waanzinnig duur die krengen, velen ware behoorlijk verroest inmiddels en er waren er enkele bij waar nog opgedroogd bloed op zat.

Je moet er maar van houden zullen we zeggen. Maar ze zijn behoorlijk origineel...

Tobias

  • Gebruiker
  • Berichten: 949
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2012 – 18:15:40
Een vintage Ronson Whirlwind via Ebay aangeschaft, met nog wat vuursteentjes en lonten erbij.




NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.948
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2012 – 18:23:41
Leuk, Tobias. Mooi ding. Van wanneer?

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Aanstekers
Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2012 – 19:10:53
Hee, heel toevallig heb ik hier precies dezelfde Ronson liggen; was jaren geleden van mijn grootvader geweest. Ik gok dat ie uit begin jaren '50 komt. Ik heb altijd de intentie gehad om hem weer werkend te krijgen (de knop kan nu maar enkele mm naar beneden en blijft dan tegen iets steken) maar is omdat ik er niks vanaf weet er nooit echt van gekomen.

Edit: Tobias, is dat roze Service briefje een reparatie/onderhoud guide voor dit model? If so, zou je daar een foto/scan van kunnen maken? Misschien dat ik dan iets met dit model kan beginnen.
Laatst bewerkt op: 05 februari 2012 – 19:43:04 door GuyS

Leonardus

  • Gebruiker
  • Berichten: 915
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2012 – 19:18:34
http://www.bva-auctions.com/auction/lot/4546/2022268

Dupont aansteker te koop, geen idee van prijzen maar misschien is dit iets voor jullie?

Suprageex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.314
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2012 – 20:25:36
http://www.bva-auctions.com/auction/lot/4546/2022268

Dupont aansteker te koop, geen idee van prijzen maar misschien is dit iets voor jullie?
Standaard prijs ligt rond de 600€, wel een leuk ding

Leonardus

  • Gebruiker
  • Berichten: 915
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2012 – 22:10:22
Is het dan geen replica of zo?
Hoeveel is 'ie ongeveer waard in deze staat?

Suprageex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.314
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2012 – 22:15:56
Is het dan geen replica of zo?
Hoeveel is 'ie ongeveer waard in deze staat?
Waarschijnlijk is het wel een nepper, aangezien het startbod 8€ is.

Leonardus

  • Gebruiker
  • Berichten: 915
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2012 – 22:18:35
Waarschijnlijk is het wel een nepper, aangezien het startbod 8€ is.

Maar, de opdrachtgever is de overheid die zullen toch niet liegen over of hij echt of nep is?
http://www.bva-auctions.com/auction/index/4546

Overigens is dit bij BVA altijd zo, auto's beginnen soms ook wel eens vanaf 1 euro.

Suprageex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.314
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2012 – 22:27:55
Maar, de opdrachtgever is de overheid die zullen toch niet liegen over of hij echt of nep is?
http://www.bva-auctions.com/auction/index/4546

Overigens is dit bij BVA altijd zo, auto's beginnen soms ook wel eens vanaf 1 euro.
Ik weet het fijne er niet van: meer foto's zouden helpen (zeker van de onderkant). Overigens beginnen andere luxegoederen blijkbaar wel op een bepaald bedrag, zie bv. deze Audemars Piguet; http://www.bva-auctions.com/auction/lot/4546/2022272

Tobias

  • Gebruiker
  • Berichten: 949
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2012 – 22:54:02
Leuk, Tobias. Mooi ding. Van wanneer?

Ik geloof dat de verkoper op ebay het over de jaren '50 had!

Tobias

  • Gebruiker
  • Berichten: 949
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2012 – 23:05:08
Hee, heel toevallig heb ik hier precies dezelfde Ronson liggen; was jaren geleden van mijn grootvader geweest. Ik gok dat ie uit begin jaren '50 komt. Ik heb altijd de intentie gehad om hem weer werkend te krijgen (de knop kan nu maar enkele mm naar beneden en blijft dan tegen iets steken) maar is omdat ik er niks vanaf weet er nooit echt van gekomen.

Edit: Tobias, is dat roze Service briefje een reparatie/onderhoud guide voor dit model? If so, zou je daar een foto/scan van kunnen maken? Misschien dat ik dan iets met dit model kan beginnen.

Het is een "Service" briefje maar staat niks bijzonders in enkel, welk schroefje je los dient te draaien voor de vuursteen, en welke om bij te vullen, en hoe dat in z'n werk gaat! (als je het op prijs stelt kan ik wel een foto maken!)

Ik zou zeggen:
Draai het schroefje bij het pi๋zo-element los. MAAR let goed op, op welke stand de tandwieltjes die naast het pi๋zo-element zitten, en die van "het gedeelte waar je op drukt om een vlam te produceren" in elkaar grijpen!! Anders is het namelijk eventjes puzzelen tot je de tandwieltjes weer op de goede stand hebt staan! Het is een erg eenvoudige aansteker, dus als je komende zondag nog niks op de planning hebt staan, wens ik je alvast succes :lol:

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.948
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2012 – 23:08:40
Ik geloof dat de verkoper op ebay het over de jaren '50 had!

De mijne:



















Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2012 – 23:10:44
Doet me denken aan een achterlicht van amerikaanse old-timers. Grappig ding.