Auteur Topic: Schrijfgerei  (683379 keer gelezen)

badje

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schrijfgerei
Reactie #870 Gepost op: 26 januari 2013 - 12:39:03
Ik schrijf eigenlijk alleen maar op lege a4'tjes, dus zonder lijntjes. Maar ja, ik schrijf dan ook geen paginalange teksten dus heb je niet echt lijntjes nodig.

Charlie

• Gast
Reactie #871 Gepost op: 26 januari 2013 - 12:41:08
Ik vind A5 veel prettiger dan A4. Schrijf brieven nooit op A4 formaat eigenlijk.

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Schrijfgerei
Reactie #872 Gepost op: 26 januari 2013 - 12:47:14
Ik heb lijntjes nodig om recht te schrijven. Zonder buig ik altijd af. Niet zo'n probleem voor een snel kladje op een printerpapiertje maar minder handig voor aantekeningen etc.

Charlie

• Gast
Reactie #873 Gepost op: 26 januari 2013 - 12:55:20
Oefenen en je papier recht voor je houden. Niks aan het handje.

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Reactie #874 Gepost op: 26 januari 2013 - 13:04:54
Dunner papier nemen en velletje met dikke lijntjes eronder leggen.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #875 Gepost op: 29 januari 2013 - 16:54:05
Er zijn ook in NL verschillende manieren om een brief vorm te geven. Gebruik in plaats van Jouw zakelijke informatiebron  :evil: voortaan een echte bron, bijvoorbeeld de Tekstwijzer van Treebus.

Nog een voorkeur voor bepaalde druk? Voordat ik daarmee de mist in ga.  :wink:

Ik ga er vanuit dat in betreffende boek ook één en ander is opgenomen over het opstellen van een brief?
Laatst bewerkt op: 29 januari 2013 - 16:56:23 door Victor Baarn
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #876 Gepost op: 29 januari 2013 - 17:40:49
Hm, het is toch meer gericht op het vormgeven van boeken, zie ik als ik de inhoudsopgave bekijk. Het blijft een standaardwerk waar je voor allerlei typen tekst veel aan hebt, inclusief brieven, maar denk dan aan zaken als de keuze van het lettertype, de interlinie, het aantal woorden per regel, de bladspiegel et cetera, gericht op leesbaarheid. Ik geloof niet dat er een specifiek stuk over brieven in is opgenomen. Het is, ik citeer de ondertitel: 'Een gids voor het grafisch verwerken van tekst'.

De Schrijfwijzer van Renkema is juist weer gericht op de taalkant (aanhef, afsluiting enzovoort). Allebei aanraders, maar misschien niet wat je nu zoekt.

Mijn Tekstwijzer is uit 1995 (zesde druk). Ik weet niet wat de nieuwste druk is en of er veel verschil tussen de drukken is. Misschien eerst eens kijken bij de tweedehandsjes bij De Slegte?

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #877 Gepost op: 02 februari 2013 - 15:08:52
Hmm, kun je bij de gemiddelde pennenboer aankomen voor een reparatie? Mijn Visconti balpen is kapot; de lijm in het voorste deel lijkt los te hebben gelaten en het draaimechanisme om de pen te gebruiken is jammed. Heb hem voor m'n afstuderen gekregen dus wil hem toch graag weer werkend hebben...

Charlie

• Gast
Reactie #878 Gepost op: 02 februari 2013 - 15:14:59
Lijkt me wel, maar ik zou dan wel naar een pennenboer uit het hogere segment gaan.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #879 Gepost op: 02 februari 2013 - 21:19:15
Check, zal ik van de week eens proberen.

Leuk stukje: hoe zagen de notebooks van bv Mark Twain of Darwin eruit:
http://artofmanliness.com/2010/09/13/the-pocket-notebooks-of-20-famous-men/

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #880 Gepost op: 16 februari 2013 - 14:55:26
Als je weer een beetje netjes wilt leren schrijven, wat is dan een goede beginners-vulpen? Zo'n Lamy zoals in vorige pagina's?

Charlie

• Gast
Reactie #881 Gepost op: 16 februari 2013 - 15:02:14
Een vulpen is geen garantie voor netjes schrijven. Ik zou juist zeggen dat een vulpen helemaal niet het juiste schrijfgerei is, aangezien je met een vulpen al gauw 'sneller' gaat schrijven, waardoor het de netheid niet ten goede komt. Het maakt niet uit welke vulpen je gebruikt overigens, maar ik zou beginnen met een balpen of een potlood om de netheid onder de knie te krijgen.

Langzaam beginnen en wanneer je een juiste schrijfmethode hebt ontwikkeld, kun je de snelheid opvoeren.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #882 Gepost op: 16 februari 2013 - 15:05:31
Ah, ik dacht juist dat een vulpen een goede schrijftechniek forceerde, omdat je anders overal inkt spat en vegen krijgt...

Geo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #883 Gepost op: 16 februari 2013 - 15:05:55
Hmmm, bij mij is het echt andersom.
Met een ballpoint ziet mijn handschrift er niet geweldig uit, ook niet als ik m'n best doe
en met vulpen oogt het altijd fraai.
Denk dat dit heel persoonlijk is en afhangend van je schrijfstijl.

Symme

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #884 Gepost op: 16 februari 2013 - 18:30:28
Ik merk inderdaad ook dat ik met een vulpen meer aandacht besteed aan het schrijven, en dus als gevolg netter schrijf. Een ballpoint pak ik voor een snel boodschappenlijstje of iets dergelijks.
Boys have swag, men have style, gentlemen have character.