Auteur Topic: Schrijfgerei  (683361 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: Schrijfgerei
Reactie #735 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:10:18
Ik lees ergens de tip dat je bij een vulpen de dop ALTIJD achterop de pen moet doen tijdens het schrijven. En wel om drie redenen:
1. De juiste balans (pen is zo ontworpen dat deze de juiste balans heeft met het schrijven mits de dop achterop de pen zit).
2. Bij neerleggen rolt de pen niet van tafel door de clip op de dop.
3. Mocht de pen vallen dan valt deze met de dop naar beneden (zwaarste deel) en dus niet op de punt.

Klinkt aannemelijk.

Doe ik niet zo heel vaak eigenlijk, maar klinkt inderdaad pausmobiel.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #736 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:10:29
Gebruik ze al jaren met vulpen en ik ben ook nog eens linkshandig. Heb er echt geen last van.
Be yourself no matter what they say

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #737 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:16:10
Misschien is bleeding niet de juiste term, carpe. Ging erom dat hij teveel doordrukt en de achterkant van de pagina dus onbruikbaar wordt. Als ik zo achter de laptop zit ga ik even zoeken.

Overigens: links en vulpen? Lastig in het begin?

Charlie

• Gast
Reactie #738 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:27:10
Gebruik ze al jaren met vulpen en ik ben ook nog eens linkshandig. Heb er echt geen last van.

Ben zelf ook links. Ik heb mijzelf jaren geleden een nieuwe schrijfmethode aangeleerd. Ik ben nu een underwriter zegmaar.

Misschien is bleeding niet de juiste term, carpe. Ging erom dat hij teveel doordrukt en de achterkant van de pagina dus onbruikbaar wordt.

Dat komt door de slechte kwaliteit van het papier. Ikzelf heb altijd Clairefontaine papier. Toppertje.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #739 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:27:12
Misschien is bleeding niet de juiste term, carpe. Ging erom dat hij teveel doordrukt en de achterkant van de pagina dus onbruikbaar wordt. Als ik zo achter de laptop zit ga ik even zoeken.

Overigens: links en vulpen? Lastig in het begin?
Prima te doen, juist met moleskine papier. Dat is wat gladder of zo. Linkshandigen duwen over het papier en dat kan dan krassen.
Met een mooie balans in je pen en wat dikkere punt kom je een heel eind

Charlie

• Gast
Reactie #740 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:28:09

Ik vind zelf juist een dunnere punt prettiger. Dan heb je ook minder kans op vlekken, vinnik.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #741 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:38:26
Kan het betreffende artikel niet meer vinden, CD. Het was een vergelijking met de notebooks van Leuchtturm1917 die dikker papier zouden gebruiken. Ik heb wel nog een foto kunnen vinden die het moleskine probleem illustreert (in dit geval met meer dan alleen vulpennen). 

http://www.leuchtturm1917.com/ voor de geïnteresseerden.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #742 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:39:48
Prima te doen, juist met moleskine papier. Dat is wat gladder of zo. Linkshandigen duwen over het papier en dat kan dan krassen.

Mooi. Ik wil al een tijdje een vulpen kopen, maar ik merk dat ik met mijn huidige schrijfwijze met een rollerball al alles uitveeg. Ik zou mijn schrijfstijl dan moeten aanpassen.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #743 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:42:06
Leuk Bill. Mooie kleur blauw.
Ben nog altijd op zoek naar de ultieme diepe helblauwe kleur. Zo een niet waterige kleur
Heb 2 favorieten op dit moment, CdA en Rotring.

Hou me aanbevolen.......

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #744 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:42:12
Ben zelf ook links. Ik heb mijzelf jaren geleden een nieuwe schrijfmethode aangeleerd. Ik ben nu een underwriter zegmaar.

Hoe werkt dat? Dochterlief is linkshandig en ik weet niet welke techniek ze zou moeten leren. (Weet de juf volgend jaar misschien wel, maar ik ben gewoon benieuwd.)

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #745 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:43:52
Hoe werkt dat? Dochterlief is linkshandig en ik weet niet welke techniek ze zou moeten leren. (Weet de juf volgend jaar misschien wel, maar ik ben gewoon benieuwd.)
probeer haar schriftje een kwart slag naar links te draaien, dan schrijf je makkelijker onderlangs zeg maar.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #746 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:50:24
Leuk Bill. Mooie kleur blauw.
Ben nog altijd op zoek naar de ultieme diepe helblauwe kleur. Zo een niet waterige kleur
Heb 2 favorieten op dit moment, CdA en Rotring.

Hou me aanbevolen.......

Ik heb geen idee. Ik heb zelf nu alleen maar balpennen vanwege mijn linkshandigheid. Zou wel een vulpen met een flex nib willen, zodat ik daarna mooi cursief kan schrijven (met wat oefening).

E.J.

• Gebruiker
  • Niets boven nieuw.
    • Bekijk profiel
Reactie #747 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:54:10
Ik ben bovenschrijver, arm gekruld om de tekst heen. In tegenstelling tot onderschrijven kun je wat meer trekkende bewegingen maken, heb je wel nodig met vulpennen is mijn ervaring.

Met bijkans beschamend gemak te plagiëren te parodiëren en via enigerlei andere vormen van ordinair jatwerk te exporteren.

Periferius

• Gebruiker
  • Eftertakenskrankablekhet
    • Bekijk profiel
Reactie #748 Gepost op: 21 januari 2013 - 19:57:37

Koop een goede vulpen en laat de nib door iemand voor linkshandigen aanpassen.
Werkt al jaren goed voor mij.
Ben je meteen van het doordrukken van de inkt en andere ongemakken af.
Richard Binder is er erg goed in.

PS Als je de pen terugkrijgt; schrijf één regel op een 12000 schuurpapier en je wilt nooit meer iets anders.
Laatst bewerkt op: 21 januari 2013 - 20:01:53 door Periferius
If YouTube MySpace I'll Google your Yahoo !

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #749 Gepost op: 21 januari 2013 - 20:00:47
Zo schrijf ik ook inderdaad. Al is mij onderlangs aangeleerd. Ooit, lang geleden. Om en om cahier, zo heette mijn schriftje volgens mij.