Ik ben in het bezit van een drietal Berluti's en ken dit probleem eigenlijk niet, terwijl Nederland gemiddeld genomen toch natter is dan Frankrijk.
Mijn Berluti's worden elk zo'n 10 to 15 maal per jaar gedragen; dus niet echt intensief.
De kanttekeningen van PG zijn behoorlijk chargerend en de blake maakwijze heeft hier m.i. helemaal niets mee van doen.
Wel is mij in de shop medegedeeld dat ik mijn nieuwe schoenen voor het eerste gebruik moet behandelen met een meegeleverd 'blanke lak' en vooral de aanhechting tussen bovenleer en zool met een tandenborstel goed moet insmeren en dit 1 maal per jaar te herhalen.
Dat het leer kwetsbaar is klopt omdat het nogal dun is, maar mede daardoor fantastisch om de voet sluit, een prachtig patina wordt verkregen en super licht in gewicht is.
Voor mij was het ooit een schoen welke ik perse wilde bezitten en heb hier vooralsnog geen enkele spijt van, voor mij een van mijn fijnste en fraaiste schoenen.
Mijn John Lobb's en Silvano Lattanzi zijn zeer zeker degelijker en zwaarder van constructie, maar dragen daardoor ook wat minder relaxed.