Een Berluti is zelden egaal van kleur, maar bewust gekozen voor een bescheiden patinering [brun d'or] omdat ik geen liefhebber ben van flashy kleurtjes hetgeen bovendien de draag mogelijkheden beperkt.
De randen tussen zool en bovenleder, achternaad en langs de bovenrand maar vooral bij de laces zijn iets donkerder bruin dan de rest van de schoen, maar ook daar "schijnt" het donkerder bruin wat doorheen.
Het is een hele fijne licht schoen [ik kende dit type schoen reeds door mijn Berluti Cycliste]
Voor 1996 werden de schoenen door Stefanobi gemaakt maar vanaf het jaar dat Olga het roer overnam heeft Berluti een eigen werkplaats in Ferrara om zeker te zijn van een goede kwaliteit.
Een reis naar Parijs maak ik regelmatig en doe je op de automaat.

Normaliter bezoek ik meerdere shops maar eindig dan eigenlijk altijd bij John Lobb, dus nu vermeden en moest ook dochterlief met vriendin van haar eerste ausland vakantie oppikken.
Ik [evenals mijn vrouw] ben helaas van het kaliber dat een mooie schoen altijd een goede aanvulling is op de schoencollectie [voor mij nu zo'n 20 paar; mijn vrouw zit denk ik op +30 paar :-$] Bij ieder jasje een tasje en een schoen pasje?!

Zo'n Berluti uitstapje gaat je toch al snel richting een getal met 3 nullen kosten afhankelijk van de aanvullende wensen [Berluti v/a euro 750,=] maar dan heb je ook wat! =D>
Hoeveel pakken melk of kamelen dat op zal leveren weet ik niet. :-k
Een aantal maal per jaar hebben deze shops echter sales en zijn een aantal modellen en maten voor ongeveer de helft bij zowel Berluti als John Lobb enz. te koop.
Berluti levert zowel dure gelakt houten exemplaren voor kast gebruik, deze kunststof versie is de reis uitvoering.
Je kan er overigens ook voor kiezen wanneer je voldoende tijd hebt een basis gekleurde schoen te kiezen en deze geheel naar eigen smaak laten patineren door de schoenpoetser aldaar [kost je anderhalf uur heb ik begrepen] maar je kan het ook zelf doen op eigen risico uiteraard #-o
http://engrandepompe.forumpersos.com/entretien-superficiel-glacage-patines-f1/reportage-patine-berluti-t417.htm