Het punt is, Hatter en consorten, dat bepaalde plooien horen en bepaalde plooien een teken zijn dat de schoen niet goed past. De voet is een redelijk apart iets en ik heb daar in het bijzonder mee te maken, met die gekke voeten van mij. Er zijn verschillende variabelen bij voeten en het is natuurlijk een illusie dat alle schoenen je goed zouden passen.
...
Ja, dat ben ik natuurlijk wel met je eens. Je hebt plooien en je hebt plooien. Om over vouwen nog maar te zwijgen... Men kan soms zien dat plooien ontstaan doordat er teveel ruimte op de wreef is, terwijl de schoen in de breedte en wellicht ook in de lengte echt niet krapper had gemoeten, omdat de voet er al tegenaan zit.
In dat geval past de leest inderdaad niet bij de voet.
Waar ik meer op doel is dat de ene schoen nu eenmaal plooit dan een andere en dat het soms onvermijdelijk is dat ze dat om te beginnen een beetje doen. Neem bijvoorbeeld een monkstrap, of een wholecut. Die hebben een groter gedeelte waarover de voet kan buigen. De leest zal dus nauwkeuriger moeten passen, opdat het geheel niet teveel plooit. Toch ziet men wel eens dat deze typen schoenen, ondanks een een goede pasvorm meer welvingen/ plooien vertonen, gewoonweg omdat meer plaats is voor de buigpunten van het bovenwerk.
Wordt dat paar schoenen dan meteen minder mooi? Mijns inziens niet. En aan de minuscule vouwtjes die in de nerven zichtbaar blijven, als de schoen zijn oorspronkelijke vorm weer enigszins terug heeft, hoeven wij wat mij betreft geen woorden vuil te maken.