Auteur Topic: [Foto's] Levensloop van onze schoenen  (267258 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: [Foto's] Levensloop van onze schoenen
Reactie #390 Gepost op: 05 juni 2010 - 19:48:52
Crockett and Jones evenals John Lobb en Vass [zo zullen er ongetwijfeld meer zijn] leveren eveneens shell cordovan op een wat minder Amerikaanse leest [Alden & Allen Edmonds] m.a.w. wat minder lomp {IMHO offcourse} en je hebt meer een idee of de schoen dan wel de leest je überhaupt past bijvoorbeeld:
http://www.shoesnorthampton.co.uk/shellcordovan.htm
o.a.a Sir Max verkoopt Alden in Nederland, maar zo zijn er ongetwijfeld meerderen. :-k
Laatst bewerkt op: 05 juni 2010 - 19:57:12 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #391 Gepost op: 05 juni 2010 - 23:00:49
Alden te verkrijgen in NL?

Ja, bij Shoes & Shirts, VanDijk, Frans Boone, Sir Max, Meijer en Hermans.
Laatst bewerkt op: 05 juni 2010 - 23:02:48 door Jesper

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #392 Gepost op: 06 juni 2010 - 03:20:03
Nou nou...
Bij de ene schoen getuigd het van een slecht passende leest en nu heet het opeens karakter...  ;)

Ik heb de indruk dat deze schoen RTW is, dus zal de pasvorm niet helemaal 100% zijn... Het is en blijft een mooie schoen, maar om om de plooien nu "karakter" te noemen. :-k

Ja, persoonlijk snap ik dat 'gemiauw' om plooitjes ook niet zo hoor. Een schoen hoort er natuurlijk niet helemaal als een stukje origami uit te zien, maar lichte plooien zijn onder sommige omstandigheden nu eenmaal onvermijdelijk. Dat geeft mijns inziens ook niet, het blijft immers een gebruiksvoorwerp.  

Natuurlijk is het prettig als schoenen een zo lang mogelijk leven hebben en daar hoort ook bij dat ze goed verzorgd worden. Maar waar ligt de scheidslijn tussen patina / 'tegen de muur gegooid' en verwaarloosd? Moeten ze er dan altijd als nieuw uit blijven zien?
Ik vind de plooien bij cordovan overigens wel mooier plooien dan kalfsleer, om de reden die al eerder beschreven is: De plooien ogen minder 'hard'.

Mij realiserende dat deze uitspraken in het geheel niet rijmen met mijn in het verleden tentoongespreide poetsdrift, voel ik mij genoodzaakt erbij te vermelden dat dit inzicht enigszins nieuw verworven is...
  :-^

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #393 Gepost op: 06 juni 2010 - 10:51:52
Het punt is, Hatter en consorten, dat bepaalde plooien horen en bepaalde plooien een teken zijn dat de schoen niet goed past. De voet is een redelijk apart iets en ik heb daar in het bijzonder mee te maken, met die gekke voeten van mij. Er zijn verschillende variabelen bij voeten en het is natuurlijk een illusie dat alle schoenen je goed zouden passen.

Het is en blijft echter lastig om te oordelen welke plooien goed zijn en welke niet. Die kennis ontbreekt een beetje in mijn beleving. Ik heb zelf grootse moeite moeten doen om er achter te komen welke schoenmaat en breedte ik heb. En dat liet ik me nog in goede winkels als Berlioz, Both, Eduard Pelger, Shoes & Shirts en Sir Max adviseren. Eerlijk is eerlijk, bij die laatste twee kwamen we een heel eind. Je ziet toch dat die twee winkels een bepaalde expertise hebben die zeldzaam is.

Charlie

• Gast
Reactie #394 Gepost op: 06 juni 2010 - 10:54:24
Eerlijk is eerlijk, bij die laatste twee kwamen we een heel eind. Je ziet toch dat die twee winkels een bepaalde expertise hebben die zeldzaam is.

Eensch, probleem is alleen dat S&S in het buitenland ligt.

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #395 Gepost op: 06 juni 2010 - 11:22:26
Eensch, probleem is alleen dat S&S in het buitenland ligt.

Een bezoekje aan S&S is alleen al een tripje naar het buitenland waard :wink: en al helemaal voor jou :)
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Charlie

• Gast
Reactie #396 Gepost op: 06 juni 2010 - 11:32:15
Ben er al vaak geweest. Alleen de collectie aan dassen vind ik toch wel mager.

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #397 Gepost op: 06 juni 2010 - 11:38:44
Het assortiment aan schoenen compenseert dat dan niet voldoende voor jou.. :-s
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

guest2946

• Gast
Reactie #398 Gepost op: 06 juni 2010 - 11:40:47

Daarom heten ze ook niet S&S&T  :mrgreen:

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #399 Gepost op: 06 juni 2010 - 13:38:26
Het punt is, Hatter en consorten, dat bepaalde plooien horen en bepaalde plooien een teken zijn dat de schoen niet goed past. De voet is een redelijk apart iets en ik heb daar in het bijzonder mee te maken, met die gekke voeten van mij. Er zijn verschillende variabelen bij voeten en het is natuurlijk een illusie dat alle schoenen je goed zouden passen.

...

Ja, dat ben ik natuurlijk wel met je eens. Je hebt plooien en je hebt plooien. Om over vouwen nog maar te zwijgen... Men kan soms zien dat plooien ontstaan doordat er teveel ruimte op de wreef is, terwijl de schoen in de breedte en wellicht ook in de lengte echt niet krapper had gemoeten, omdat de voet er al tegenaan zit.
In dat geval past de leest inderdaad niet bij de voet.

Waar ik meer op doel is dat de ene schoen nu eenmaal plooit dan een andere en dat het soms onvermijdelijk is dat ze dat om te beginnen een beetje doen. Neem bijvoorbeeld een monkstrap, of een wholecut. Die hebben een groter gedeelte waarover de voet kan buigen. De leest zal dus nauwkeuriger moeten passen, opdat het geheel niet teveel plooit. Toch ziet men wel eens dat deze typen schoenen, ondanks een een goede pasvorm meer welvingen/ plooien vertonen, gewoonweg omdat meer plaats is voor de buigpunten van het bovenwerk.
Wordt dat paar schoenen dan meteen minder mooi? Mijns inziens niet. En aan de minuscule vouwtjes die in de nerven zichtbaar blijven, als de schoen zijn oorspronkelijke vorm weer enigszins terug heeft, hoeven wij wat mij betreft geen woorden vuil te maken.

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #400 Gepost op: 06 juni 2010 - 15:03:33
Ik heb 2 paar schoenen waarbij ik de plooien enigszins (ik ben geen jankerd) vind storen.
Bij die schoenen zit inderdaad iets teveel ruimte aan de bovenkant, iets voor de wreef, en bij de andere zit iets teveel ruimte aan de binnenkant van mijn voet. De schoen sluit dus niet mooi aan, waardoor plooien ontstaan die kenmerkend zijn voor niet goed passende schoenen.

Ik kom even niet op de Latijnse namen van de exacte plek, maar ik denk dat jullie wel een beeld hebben van wat ik bedoel.

Citaat
http://wwAnatomie van de voet

De voet zit ingenieus in elkaar, bloedvaten, zenuwen, 26 botjes die bij elkaat gehouden en bewogen worden door spieren en banden.
Laatst bewerkt op: 06 juni 2010 - 15:05:09 door Pierlala
Het is maar hoe je het bekijkt..

Charlie

• Gast
Reactie #401 Gepost op: 06 juni 2010 - 15:21:54
Ja, dit heb ik ook. Op advies van S&S heb ik een afspraak gemaakt met een podotherapeut. Steunzooltjes zijn toen gemaakt en daardoor sluiten de schoenen nu perfect aan op mijn voet.

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #402 Gepost op: 06 juni 2010 - 16:45:35

Hence, Shoe's and Shirts...
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #403 Gepost op: 06 juni 2010 - 17:41:11
Hij schijnt er veel gekocht te hebben filter ik uit zijn post.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #404 Gepost op: 06 juni 2010 - 17:47:35
Ja daarom wist hij dat je er Alden kon kopen net als bij FB. ;)
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford