Auteur Topic: [Foto's] Levensloop van onze schoenen  (267244 keer gelezen)

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Foto's] Levensloop van onze schoenen
Reactie #465 Gepost op: 02 maart 2011 - 10:40:12
F--- het stappenplan; het antwoord hier is goede kwaliteit leer + een 'spitshine'.

MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #466 Gepost op: 02 maart 2011 - 10:45:36
Het principe van de spitshine ben ik wel bekend mee, maar het wil gewoon niet zo goed lukken als op de foto van Chris. Daarom wil ik graag wat meer gedetailleerde informatie, overigens ook over de gebruikte producten bedenk ik me nu.

Dus bedankt voor de tip Ramone, maar zover was ik al.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #467 Gepost op: 02 maart 2011 - 11:30:57
Schitterende schoenen en meesterlijk gepoetst.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #468 Gepost op: 02 maart 2011 - 11:57:07
Heel mooi, Chris.

Charlie

• Gast
Reactie #469 Gepost op: 02 maart 2011 - 12:02:55
Prachtige schoenen, alleen wel jammer dat de spitshine niet de gehele neus bedekt.

Het principe van de spitshine ben ik wel bekend mee, maar het wil gewoon niet zo goed lukken als op de foto van Chris. Daarom wil ik graag wat meer gedetailleerde informatie, overigens ook over de gebruikte producten bedenk ik me nu.

Het staat allemaal beschreven in het schoenen onderhouden topic, maar laat ik voorop stellen dat nieuwe schoenen altijd wat minder zijn voor spitshine dan wat oudere schoenen. Je dient het namelijk op te bouwen. Zorg ervoor dat je niet te veel poets gebruikt en dat je een beetje water gebruikt. Het is een kwestie van herhalen. Het stappenplan dat ik ooit ergens heb gepost moet voldoende zijn om een uitstekende spitshine te krijgen.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #470 Gepost op: 02 maart 2011 - 12:42:59
Dat klopt wel wat je zegt Charlie. Mijn oudste schoenen zijn ook het meest verzadigd, waardoor je bijna geen leerstruktuur meer ziet op de neuzen. Hoe gladder het oppervlak, hoe hoger de glans die behaald kan worden.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #471 Gepost op: 02 maart 2011 - 14:18:41
Charlie spreekt ook gewoon uit jarenlange ervaring, you can't beat that!

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #472 Gepost op: 02 maart 2011 - 14:20:21

Net als in het scheertopic. :P

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #473 Gepost op: 02 maart 2011 - 14:21:20

Dus bedankt voor de tip Ramone, maar zover was ik al.

Het is gewoon een handigheidje. Op Youtube staan er genoeg filmpjes over, waarin over het algemeen flink veel schoenpoets gebruikt wordt. Het lukte mij eerst ook niet, totdat ik redelijk wat poets durfde te gebruiken. En (iets) oudere schoenen zijn inderdaad beter geschikt voor deze techniek, is ook mijn ervaring.

Charlie

• Gast
Reactie #474 Gepost op: 02 maart 2011 - 19:38:00

Precies.

badje

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #475 Gepost op: 02 maart 2011 - 22:48:16
Het kost gewoon wat meer tijd dan normaal poetsen, neem er dus vooral lekker de tijd voor. Zet een goede plaat op en gaan.
Verder heb ik ook het idee dat voor mijn schoenen die ik voorheen al eens een spitshine gegeven heb, het makkelijker is om het nogmaals te doen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #476 Gepost op: 04 maart 2011 - 12:05:51
Het kost gewoon wat meer tijd dan normaal poetsen, neem er dus vooral lekker de tijd voor. Zet een goede plaat op en gaan.
Verder heb ik ook het idee dat voor mijn schoenen die ik voorheen al eens een spitshine gegeven heb, het makkelijker is om het nogmaals te doen.

Dat kan ik beamen, de neus van een voorheen van spitshine voorziene schoen is eenvoudig weer opnieuw glimmend te krijgen. Ik heb zelfs bemerkt dat het herhalen van de techniek dan soms niet eens nodig is. Door de opgebouwde laagjes is een gewone poetsbeurt gevolgd door het opwrijven van de wax met een chamois o.i.d. dan voldoende om een meer dan acceptabele glans te verkrijgen.
De dikte van de opgebouwde lagen neemt pas weer af na een aantal reguliere poetsbeurten, volgens het 'stappenplan'. De nerf van het leer komt dan weer een beetje terug.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #477 Gepost op: 05 juli 2011 - 16:30:48
Augustus 2010

Juli 2011

"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #478 Gepost op: 05 juli 2011 - 17:07:32
Die santoni's zien er nog keurig uit na een jaar gebruik!

Alleen de riem is zo te zien echt hélemaal versleten!!  :lol:
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #479 Gepost op: 05 juli 2011 - 18:10:17
Thanks, dit paar wordt wekelijks gedragen. De riem leeft ook nog hoor  :wink: ben onder de indruk van de kwaliteit daarvan trouwens.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."