Auteur Topic: [Foto's] Levensloop van onze schoenen  (267268 keer gelezen)

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: [Foto's] Levensloop van onze schoenen
Reactie #375 Gepost op: 05 juni 2010 - 10:00:01
De plooien (die bij cordovan iets meer opvallen dan bij kalfsleer) geven de schoen karakter.

Nou nou...
Bij de ene schoen getuigd het van een slecht passende leest en nu heet het opeens karakter...  ;)

Ik heb de indruk dat deze schoen RTW is, dus zal de pasvorm niet helemaal 100% zijn... Het is en blijft een mooie schoen, maar om om de plooien nu "karakter" te noemen. :-k
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #376 Gepost op: 05 juni 2010 - 10:19:49
Nou nou...
Bij de ene schoen getuigd het van een slecht passende leest en nu heet het opeens karakter...  ;)

Ik heb de indruk dat deze schoen RTW is, dus zal de pasvorm niet helemaal 100% zijn... Het is en blijft een mooie schoen, maar om om de plooien nu "karakter" te noemen. :-k

Precies, karakter it is, zoals rimpels bij een mens.
We, en dan vooral de dandy's, gebruiken crempjes bij de vleet om rimpels te voorkomen.
Maar als ze er éénmaal zitten, dan zijn het tekenen van een lang en genoegzaam leven.
Aftakeling, maar wel gewoon doorgaan.
Dat is karakter.
Het is maar hoe je het bekijkt..

Charlie

• Gast
Reactie #377 Gepost op: 05 juni 2010 - 10:31:39
Feit blijft dat cordovan gevoeliger is voor plooien dan kalfsleer. De natuurlijke glans van cordovan krijg ik ook wel op m'n kalflederen muiltjes. Geef mij maar kalfsleer.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #378 Gepost op: 05 juni 2010 - 11:52:26
Feit blijft dat cordovan gevoeliger is voor plooien dan kalfsleer. De natuurlijke glans van cordovan krijg ik ook wel op m'n kalflederen muiltjes. Geef mij maar kalfsleer.
Dit getuigt van het feit dat je nog nooit cordovan aan je pootjes hebt gehad.
Laatst bewerkt op: 05 juni 2010 - 13:11:41 door MMorley

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #379 Gepost op: 05 juni 2010 - 12:51:45
t

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #380 Gepost op: 05 juni 2010 - 13:11:57
Woops.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #381 Gepost op: 05 juni 2010 - 13:45:39
Charlie wat ben je weer aan het raaskallen, misschien is het handig dat je je niet met op een dergelijke manier met  zaken waar je duidelijk geen kennis van hebt bemoeid. Lees je eerst in of laat je ergens voorlichten. Vraag anders aan je moeder of je het boek " de Gentleman" van Roetzel van je zakgeld mag kopen.
Iedere fijnproever met een beetje kennis op dit gebied weet dat echt cordovan lederen schoenen het summum is qua comfort, levensduur etc.
Laatst bewerkt op: 05 juni 2010 - 14:10:51 door carpe diem
Be yourself no matter what they say

Charlie

• Gast
Reactie #382 Gepost op: 05 juni 2010 - 16:19:23
Inderdaad heb ik cordovan nog nooit aan mijn pootjes gehad, dit neemt niet weg dat ik eens heb gelezen op SF dat cordovan gevoeliger is voor plooitjes dan kalfsleer. Het boek van Roetzel (oude versie) staat bij mij al heel lang in de boekenkast, dus zeur niet zo.

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #383 Gepost op: 05 juni 2010 - 16:28:06
Cordovan plooit mooier. Waarbij je bij kalfsleer een soort van rivierdelta van 'barstjes' krijgt, rond de plooi, ontstaat er bij shell cordovan iets wat lijkt op een soort glooiend heuvellandschap zonder 'barstjes'.

@Andreas, oprecht mooie schoentjes.
Laatst bewerkt op: 05 juni 2010 - 16:31:52 door Daedalus

Charlie

• Gast
Reactie #384 Gepost op: 05 juni 2010 - 16:36:46
Cordovan plooit mooier. Waarbij je bij kalfsleer een soort van rivierdelta van 'barstjes' krijgt, rond de plooi, ontstaat er bij shell cordovan iets wat lijkt op een soort glooiend heuvellandschap zonder 'barstjes'.

Ah bedankt, D.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #385 Gepost op: 05 juni 2010 - 16:43:53
Het kreukt dus beslist niet meer, het kreukt alleen anders. Je krijgt in plaats van die barstjes meer het idee dat er een vouw zit in het leer.

Charlie

• Gast
Reactie #386 Gepost op: 05 juni 2010 - 17:37:55
Dat is eigenlijk best mooier dan. Probleem is alleen dat C&J nu niet bepaald vooraanstaand is met cordovan... :(

guest2946

• Gast
Reactie #387 Gepost op: 05 juni 2010 - 17:39:13
Ik heb mij laten vertellen dar cordovan iets meer uitloopt dan kalfsleer omdat het leer van oude (werk)paarden komt en dus niet zo vast meer is van structuur als jong (kalfs)leer. (daarom kan het ook niet zo fijn verwerkt worden als kalfsleer omdat bij te fijn stiksel het leer zou gaan scheuren). Aangezien cordovan de binnen/suède kant is die glad geschaafd is zijn er geen nerven waardoor het leer inderdaad niet gaat barsten en dus erg lang mee gaat. Het grotere comfort ten opzichte van kalfsleer zou komen omdat het natuurlijk gelooid is in tegenstelling tot kalfsleer? Dit laatste weet ik niet meer zeker maar meen me zoiets te herinneren.
Plooiing inderdaad zoals D beschrijft. (+niet te groot kopen uiteraard en spanners gebruiken :wink:)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #388 Gepost op: 05 juni 2010 - 17:53:26
Dat is eigenlijk best mooier dan. Probleem is alleen dat C&J nu niet bepaald vooraanstaand is met cordovan... :(
Het heeft wel wat, moet ik zeggen. Ook de C&J Cordovan schoenen die ik heb gezien zagen er best mooi uit, maar ik denk dat je dan beter voor een ander merk kan gaan. Alden op de plaza leest ofzo.

Charlie

• Gast
Reactie #389 Gepost op: 05 juni 2010 - 19:04:56
Alden te verkrijgen in NL? Hoe is de kwaliteit van dit USA merk?