Auteur Topic: Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)  (16092 keer gelezen)

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Gepost op: 03 september 2006 – 16:35:04
Het ziet er naar uit dat ik begin februari aan m'n Bachelor opdracht kan beginnen een aansluitend kan afstuderen.

Gezien de studierichting (Technische Bedrijfskunde Ba/ Business Administration Ma) is het gebruikelijk om deze zaken in het bedrijfsleven af te ronden. Aangezien dit mij ook het leukste lijkt zullen de eerste sollicitatiegesprekken op niet al te lange termijn plaatsvinden.

Momenteel heb ik één pak wat ik aan het begin van m'n studententijd gekocht heb. Het is een super 100's (Woven by Becker Germany) antracietkleurig 3-knoops pak, broek met omslag. Weinig speciaals.

Het lijkt me verstandig om een nieuw pak te kopen om in ieder geval een eerste gesprek te voeren. Mocht er een tweede gesprek volgen dan kan ik altijd nog m'n huidige pak aan, om niet twee keer in hetzelfde pak te verschijnen.

(Wellicht denken jullie anders hierover. Bedenk dat het om een stage/afstudeerplek gaat.)

Dan kom ik bij het punt, wat voor een pak wil ik. Natuurlijk zie ik hier prachtige zaken voorbij komen, die m'n budget op dit moment ver overschrijden. Daarbij zou het onverstandig zijn om bij een eerste wat serieuzer pak gelijk een hoop knaken stuk te smijten. Mooier en beter komt vanzelf wel. Dit lees ik ook veel terug als ik zoek op het aankopen van een pak. €400 is wel de max. die ik wil uitgeven.

Al snel kom ik dan bij Suit Supply uit. Het MTM vanaf €350,= maar dat zal waarschijnlijk snel stijgen als je een enigszins mooi stofje en aantal opties wilt hebben.

Een RTW laten aanpassen naar wens is hoogstwaarschijnlijk de meest reeële keuze. Full Canvas, getailleerd, rollend revers, geen omslag, navy met dun krijtstreepje. Dat zijn in ieder geval een aantal zaken die ik in ieder geval kan bedenken.

Aan jullie de vraag of jullie nog andere suggesties hebben die ik zou kunnen overwegen bij het aankopen van een pak.

Het is overigens de bedoeling om iets te vinden dat bij m'n C&J Camberley  past.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #1 Gepost op: 03 september 2006 – 16:42:27
@ Peer:

Ik deel je ideeën over wat de meest verstandige keuze zal zijn als het gaat om een stage/afstudeerpak. SuSu levert prima pakken voor je budget, echter afhankelijk van het bedrijf waar je wilt gaan solliciteren en de bijbehorende bedrijfscultuur vraag ik me oprecht af of je wel een passende schoenkeuze maakt. De kleur van je C&J lijkt me namelijk iets te licht voor een 'conservative look', althans zo komt het over op de foto  :idea:

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #2 Gepost op: 03 september 2006 – 16:50:34
Ik zou zeker voor een MTM van Suitsupply gaan, ik denk dat je hier de beste bang voor je buck krijgt. Je kan natuurlijk een pak van het rek gaan en flink laten verbouwen, maar dat verbouwen kost ook een hoop en wordt waarschijnlijk niet zo mooi als een MTM pak. Voor 350 euro heb je wel de goedkoopste stof van SuSu, misschien toch nog even doorsparen?
Ik weet ook niet of ik voor een krijtstreepje zou gaan icm die schoenen...

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #3 Gepost op: 03 september 2006 – 17:15:01
@ Monsieur Seriziat

De look is icm die schoenen niet erg conservatief nee. Het is inderdaad een goed punt waar ikzelf ook over zat te dubben. Bij het schrijven van m'n openingspost is dat me even ontschoten. De vraag is of dit daadwerkelijk negatief is of niet. Het moet er in ieder geval niet 'goedkoop' uitzien, als een vertegenwoordiger bijvoorbeeld. En inderdaad, bedrijfscultuur is ook een belangrijke afweging.

Straks moet ik nog zwarte C&J Connaughts kopen om me conservatief te kleden. Dat zou vervelend zijn ;)

@ Vortex

Ik had ergens gelezen dat jij een MTM van SuSu had gekocht maar daar was je volgens mij fors meer voor kwijt? Om nou gelijk 600 euro stuk te slaan op een pak met de geringe ervaring die ik daarmee heb!? Als geld geen issue zou zijn dan zou ik mijn keuze veel makkelijker maken, maar met name het komende jaar heb ik nagenoeg geen inkomsten ivm drukte van de studie.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #4 Gepost op: 03 september 2006 – 17:17:40
Kan me bij bovenstaande heren aansluiten.

Het zijn erg mooie schoenen (!), en een streepjespak is heel mooi, daar gaat het even niet om.

De vraag is of het niet verstandig is net even wat conservatiever te gaan. Wat dacht je van een donkergrijs (of donkerblauw) pak uit het rek en het gespaarde geld aan zwarte schoenen uit te geven?

Heb zelf de ervaring dat er in het bedrijfsleven toch net even iets anders tegen een nieuwe jonge gast in streepjespak aangekeken wordt. En eerste indrukken zijn nu eenmaal belangrijk, zeker bij sollicitaties.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #5 Gepost op: 03 september 2006 – 17:20:03
De meeste bedrijfsculturen zijn helaas erg conservatief, persoonlijk zou ik opteren voor een donkerbruine of zwarte schoenen. Eenmaal binnen kun je het wellicht veroorloven om op de vrijdag iets meer SF te verschijnen :D 8)

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #6 Gepost op: 03 september 2006 – 17:20:05
Heb een MTM jasje laten maken bij SuSu voor zo'n 360 euro (wel S120 stofje) en daar ben ik heel tevreden over. MTM pakken beginnen daar vanaf zo'n 350 euro, zal wel niet zoveel zijn... Je kan misschien eens kijken naar die Tailor made suits (in Tilburg ofzo), zijn volgens mij iets goedkoper dan SuSu.

Taylor

  • Gast
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #7 Gepost op: 03 september 2006 – 17:21:45
Met wat geluk en een geringe aanpassing kan een RTW van SuSu best wel een goede optie zijn.

Het hangt er waarschijnlijk ook wel een beetje vanaf hoe je bouw is.......

Alleen zou ik persoonlijk niet voor een pinstripe pak gaan als ik je C&J zo zie...........

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #8 Gepost op: 03 september 2006 – 17:24:34
Ik denk dat in het geval dat Peer zou moeten kiezen tussen TMS en SuSu hij zeker voor SuSu moet gaan (MTM of RTW met aanpassingen). Persoonlijk heb ik geen ervaringen met TMS maar van wat ik heb kunnen zien, lijkt SuSu me qua stof (draagcomfort) en vorm de beste optie voor zijn budget :idea:

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #9 Gepost op: 03 september 2006 – 17:29:44
Citaat van: "Taylor"
Met wat geluk en een geringe aanpassing kan een RTW van SuSu best wel een goede optie zijn.

Het hangt er waarschijnlijk ook wel een beetje vanaf hoe je bouw is.......

Alleen zou ik persoonlijk niet voor een pinstripe pak gaan als ik je C&J zo zie...........


Nee, pinstripe is misschien niet zo'n goed idee nee. De link tussen pinstripe en de schoenen had ik ook tijdens de OP nog niet gemaakt. Daarom is het goed om me helemaal goed te informeren en voor te bereiden :P

Met een derde paar C&J's in één jaar kan ik thuis alleen niet aankomen, m'n vader zal wel denken. Maar goed, er zijn genoeg alternatieven waarvan hij de prijs niet kent.  :D

Maar het conservativiteitsargument vind ik inderdaad sterk, temeer omdat ik het mijzelf al afvroeg. Ik denk dat ik al met al inderdaad zal belanden bij RTW, met wat aanpassingen t.b.v. de pasvorm. En zoals Nexus al zegt, dan heb ik weer wat euro's voor een goed paar zwarte schoenen.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #10 Gepost op: 03 september 2006 – 17:33:17
Dan gewoon niet te veel uitgeven aan die zwarte schoenen, het hoeven echt geen C&J's te zijn als je denkt ze toch niet vaak te dragen na je sollicitatie. Gewoon een simpel paar oxfords van vL/vB voldoen dan toch?

(Al draag ik m'n zwarte schoenen (C&J Hallam) veel vaker dan ik had verwacht.)

Donkerbruin (chocolade) zou je trouwens ook kunnen overwegen als je dat zelf veel mooier vindt.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #11 Gepost op: 03 september 2006 – 17:40:11
Het is niet dat ik zwarte schoenen lelijk vind, dat ligt meer aan de schoen dan aan de kleur. Als ze een mooie smalle leest en een redelijke afwerking hebben dan ben ik tevreden. Het hoeft ook zeker niet C&J te zijn.

Donkerbruin, en dan in combinatie met een pak in de kleur...? Ik vind donkerbruine schoenen wel mooi, maar vaak niet icm een pak.

Tijdens de stage zelf verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ik in pak rondloop, op wellicht wat interviews binnen het bedrijf in het kader van het onderzoek na.

Allen alvast ontzettend bedankt voor het meedenken. Fijn om hier een backup te hebben ;) Gisteren viel mij nog hoongelach ten deel om mijn rode broek. Tja, het is de manier waarop je 'm draagt, maar dat krijg ik niet uitgelegd. Their loss. Voor goede adviezen kan ik hier in ieder geval terecht  :lol:
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #12 Gepost op: 04 september 2006 – 02:25:19
Er zijn zoveel van dit soort topics.... Moet soms nog lachen om mijn eigen eerste-pak-topic. Ik zou nu zeggen, ga voor 500 euro voor een DFS pak.

Op jouw schoenen staat een donkerblauw pak denk ik mooi jong, meer richting zwart zou ook kunnen maar geen grijs!

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #13 Gepost op: 04 september 2006 – 03:00:11
Ik lees technisch in de OP, dan maakt het geen moer uit wat voor pak je draagt :P
Sailing, an expensive way to travel for free"

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Sollicitatie afstuderen (en Bachelor opdracht)
Reactie #14 Gepost op: 04 september 2006 – 08:28:53
Citaat van: "Vodka"
Ik lees technisch in de OP, dan maakt het geen moer uit wat voor pak je draagt :P


Als je goed leest is dat alleen m'n Bachelor ;) Bedrijfskunde (Business Administration) wordt m'n master.

Citaat van: "Jacob"
Er zijn zoveel van dit soort topics.... Moet soms nog lachen om mijn eigen eerste-pak-topic.


Ik had ook gezien dat er meerdere topics in dit soort zijn. Het leek me alleen praktischer om een nieuwe aan te maken zodat hij geheel op mijn situatie aansluit.  :)
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France