Auteur Topic: Strijkijzer  (178066 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Strijkijzer
Reactie #240 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:07:46
Vloeibaar schuurmiddel, je weet wat ik bedoel.

En een nylon pannenspons, natuurlijk. Kan absoluut geen kwaad!

Op een Teflonlaag?!  [-X

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #241 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:14:07
Op een Teflonlaag?!  [-X

Ja, waarom niet? Teflon is geen koekendeeg, bovendien ga je natuurlijk niet als een debiel zitten boenen, maar schuur je secuur het vuil eraf.

Tefal zèlf adviseert overigens ook "de groene kant van een Sorbo-sponsje" voor het reinigen van de zool, alleen zijn zij weer geen fan van schoonmaakmiddelen...  :o
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #242 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:14:12
Op een Teflonlaag?!  [-X

Dat is inderdaad doodzonde.

Niet eronderuit willen lullen Heinz. Zelfs als je met de groene kant van een Sorbo-sponsje kan boenen op een Teflonlaag, moet je dat niet willen met vloeibaar schuurmiddel. Daar gat dat spul altijd kapot van. En snel.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #243 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:36:44
Dat is inderdaad doodzonde.

Niet eronderuit willen lullen Heinz. Zelfs als je met de groene kant van een Sorbo-sponsje kan boenen op een Teflonlaag, moet je dat niet willen met vloeibaar schuurmiddel. Daar gat dat spul altijd kapot van. En snel.

Netjes praten vriend!

http://www.tefal.nl/Consumer+service/Questions+and+answers/Home+questions+and+answers.htm?DdlFamily={46C0F557-3AFB-4159-B482-7B0A8A02B51A}#q4

En dan doe je het toch lekker niet met schuurmiddel? Mij een biet.
Ik gaf slechts antwoord op een vraag vanuit mijn persoonlijke ervaring en handselswijze.

(Mijn ene bout heeft een émaille zool, mijn andere een van aluminium. Misschien dat dat het is?)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #244 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:49:41
Als je gewoon een aluminium bout hebt, dan is er niets aan de hand en kan je aardig boenen voordat het kapot gaat. Ik begrijp jouw advies wel, maar ik zou dat never-nooit-niet-nimmer doen bij teflon. Mijn ouders maakten (maken) nog altijd die mooie Tefal-pannetjes schoon met een borstel en schuurmiddel. En maar afvragen waarom het allemaal kapot gaat.

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Reactie #245 Gepost op: 08 januari 2012 - 19:02:47
Heb net deze nieuw: http://www.philips.nl/c/strijkijzers/azur-ionic-ionic-deepsteam-gc4870_02/prd/nl/
Kreeg 50% korting door een paar keer tanken bij Shell, bevalt goed. M'n oude ijzer wilde nog wel eens kalk spuwen ;)
//

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #246 Gepost op: 08 januari 2012 - 19:56:17
Als je gewoon een aluminium bout hebt, dan is er niets aan de hand en kan je aardig boenen voordat het kapot gaat. Ik begrijp jouw advies wel, maar ik zou dat never-nooit-niet-nimmer doen bij teflon. Mijn ouders maakten (maken) nog altijd die mooie Tefal-pannetjes schoon met een borstel en schuurmiddel. En maar afvragen waarom het allemaal kapot gaat.

Die pannetjes zijn waarschijnlijk beschadigd geraakt door er metalen voorwerpen in te gebruiken.
Daarnaast heeft de Teflon coating maar een beperkte levensduur, want het spul verdampt langzamerhand!
En dat proces begint al bij 280ºC: je eitje bak je al veel heter, laat staan je biefstuk.
(Weten niet veel mensen, want dat vertelt de fabrikant er nimmer bij. Maar het is wel zo!)

Voor de goede orde:
Op de hardheidsschaal van Mohr (1=krijt, 10=diamant) heeft Teflon(PTFE of PFA) een hardheid van 6.
Micro-calciet, het schuurmiddel in Jif en Vim, heeft een hardheid van 3.
Plastics zijn maximaal 4, maar de voor pannensponsjes gebruikte Polypropyleen is niet veel harder dan 3.

De natuurkunde leert ons dat bij abbrasie, schuren, het hardere materiaal altijd het zachtere beschadigt en nooit andersom. Ook –juist– niet als je hard duwt of meer energie in de vorm van temperatuur of beweging –ellebogenvet–  toevoegt! (Echte abbrasieven –dus niet die 'veilige' Cif of tandpasta– zijn altijd harder dan 7, tot soms wel 10.)

Met andere woorden: zelfs als je het probeert zal het je niet lukken om met Cif schade aan Teflon aan te richten.

Ik zei al eerder: ieder doet maar gerust waar hij zich het prettigst bij voelt.
Maar nou weet je in elk geval hoe het zit.  :cry:
Laatst bewerkt op: 08 januari 2012 - 20:00:12 door Heinzelmann

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #247 Gepost op: 08 januari 2012 - 20:37:08
Dit is wetenschapsquiz-materiaal. Grappig.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #248 Gepost op: 08 januari 2012 - 21:37:26

Met andere woorden: zelfs als je het probeert zal het je niet lukken om met Cif schade aan Teflon aan te richten.

Wat betreft de hardheid heb jij zeer zeker gelijk Heinzelmann. Waar je mijns inziens aan voorbij gaat is dat het spul de wonderlijke eigenschap heeft zich niet te willen hechten aan een oppervlak. Hoewel de fabrikant aardig zijn best heeft gedaan zal ook de binding met de metalen pan dus niet onverwoestbaar zijn.

Als we jou theorie doortrekken: waarom zou men anders geen metalen voorwerpen in een pan mogen gebruiken? Staal of ander metaal heeft toch een veel lagere hardheid dan teflon?

In het laatste geval speel ik natuurlijk vals, want bij een metalen voorwerp is er sprake van een kleiner contactoppervlak waardoor de spanning (p: [Pascal] = F / A) groter wordt. Echter gaat het erom dat de hardheid alleen niet de boosdoener is bij sleet van een teflonlaag. Het gaat ook om het gebrek aan adhesie met het onderliggende oppervlak.

Als gevolg van thermische en mechanische belastingen zou men dus langzamerhand deeltjes teflon van de pan kunnen 'duwen'.

Wat is jouw opinie hieromtrent?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #249 Gepost op: 08 januari 2012 - 21:40:25
Dit is wetenschapsquiz-materiaal. Grappig.

Het is alleen spijtig dat die quizen -net als wij op dit moment overigens- vrijwel nooit wetenschappelijk verantwoorde manieren gebruiken om iets aantoonbaar te maken of te bewijzen.

Soms geven ze een voorbeeld dat wel een bepaald effect laat zien, maar dat hetgeen beweerd is niet bewijst.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #250 Gepost op: 09 januari 2012 - 14:43:05
[...]
Als gevolg van thermische en mechanische belastingen zou men dus langzamerhand deeltjes teflon van de pan kunnen 'duwen'.

Wat is jouw opinie hieromtrent?

Naast verdampen verdwijnt het spul ook door slijtage en het door jou genoemde effect van slecht willen hechten: heb je eenmaal een beschadiging, dan raakt het daar ook steeds verder los.

Voorts ben ik van mening dat Teflon rotspul is, en eigenlijk niet geschikt voor sommige toepassingen waar het wèl voor wordt gebruikt, zoals pannen en strijkijzers. :?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #251 Gepost op: 09 januari 2012 - 15:52:35
Zeker, een goede toepassing is in oplossing van een smeermiddel, waar het de druk verlaagt op draaiende delen. Een slechte is inderdaad op een voorwerp dat sterk verhit wordt. Ik zie de toegevoegde waarde ook niet op een strijkijzer. Volgens mij werkt een aluminium oppervlak prima.
Wikipedia zegt hierover het volgende:
"Teflon is chemisch inert en niet giftig, maar begint bij temperaturen boven 260 °C in kwaliteit achteruit te gaan en zal boven de 350 °C ontleden[1]."

Het is natuurlijk geen wetenschappelijk verantwoorde bron, maar wel een indicatie. Echter bereikt men die temperatuur nooit in een koekenpan oid. Het is wel aannemelijk dat er tot die temperatuur bereikt is al wel een (zeer klein) gedeelte verloren gaat.

In ieder geval kunnen we concluderen dat men het materiaal omzichtig moet behandelen vanwege de kwetsbaarheid van de laag?

Mediaman

• Gast
Reactie #252 Gepost op: 09 januari 2012 - 16:11:02
Graag verder in het Scheikunde-topic.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #253 Gepost op: 09 januari 2012 - 16:52:09
Ik heb vandaag heel zen gestreken, Heinzelmann. Was best fijn.

MF, ik had knoopafdrukken in m'n foam!!! : )

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #254 Gepost op: 09 januari 2012 - 17:07:43
Haha! Hoe heb je dat ervaren?